× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Εξέταστρα με κουκιά

Tο Πλωμάρι ήταν από παλιά ο μόνος οικισμός μετά την Μυτιλήνη, που διέθετε ολοκληρωμένο Γυμνάσιο και ήταν Δήμος από τότε...

Γράφει ο ΞΕΝΟΦΩΝ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ Δημοσίευση 7/10/2019

Εξέταστρα με κουκιά

Στα μαύρα χρόνια της γερμανικής κατοχής, τα σχολεία της Λέσβου εξακολουθούσαν να λειτουργούν και να παρέχουν γνώσεις στους μικρούς Λέσβιους, παρ’ όλες τις μεγάλες τις ανυπέρβλητες δυσκολίες της εποχής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Που εκτός από την στέρηση της ελευθερίας και τον συνεχή φόβο που προκαλούσαν οι σιδηρόφρακτες γερμανικές στρατιωτικές δυνάμεις, συνυπήρχαν η ανυπαρξία συγκοινωνιών, η οικονομική εξαθλίωση των διδασκόντων, που εισέπρατταν τσουβάλια πληθωριστικών δραχμών , χωρίς καμιά ανταλλακτική αξία  και η έλλειψη τροφίμων και των αναγκαίων για την συντήρηση των πολιτών μέσων. Όλα αυτά που συγκροτούσαν την έννοια της πείνας, με την οποία είναι συνδεδεμένη η εποχή.

Εκτός από τα δημοτικά σχολεία που λειτουργούσαν σ’ όλο το νησί, υπήρχαν και τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, τα Γυμνάσια της εποχής δηλαδή, που μετρούσαν τις τάξεις από Τρίτη μέχρι και Ογδόη, επειδή με  το παλιό σύστημα  υπήρχε το ενδιάμεσο Ελληνικό Σχολείο. Τέσσερις λοιπόν τάξεις το Δημοτικό, δύο τάξεις το Ελληνικό ή Αστικό σχολείο και έξι τάξεις το Γυμνάσιο.

Πριν από την Κατοχή και στην διάρκειά της Γυμνάσια λειτουργούσαν μόνο στην Μυτιλήνη και το Πλωμάρι. Σ’ όλες τις άλλες κωμοπόλεις του νησιού, υπήρχαν είτε γυμνασιακά παραρτήματα, είτε ημιγυμνάσια, όπως αργότερα ονομάσθηκαν.    

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όμως η έλλειψη μέσων διατροφής, όπως και συγκοινωνίας, δεν επέτρεπε σε πολλά παιδιά από χωριά να φοιτούν στα υπάρχοντα γυμνάσια, αφού ήταν αδύνατον  να πληρώνουν νοίκια  στα σημεία όπου υπήρχαν τα γυμνάσια ή να μεταφέρονται καθημερινά σ’ αυτά, αφού δεν υπήρχαν συγκοινωνίες.

Γι’ αυτό το υπουργείο παιδείας, που λειτουργούσε ,φυσικά κάτω από την επιτήρηση των γερμανικών αρχών κατοχής, αναγκάσθηκε να θεσπίσει την κατηγορία των «κατ’ ιδίαν διδαχθέντων», που όμως για να αποκτήσουν τίτλο σπουδών, έπρεπε να εξετασθούν από καθηγητές των υπαρχόντων δημοσίων γυμνασίων. Κι αυτά βρίσκονταν στη Μυτιλήνη και το Πλωμάρι, στο οποίο προσέρχονταν παιδιά κυρίως από την Καλλονή και τον Πολιχνίτο, λόγω της ευκολίας που τους παρείχε η δια θαλάσσης μεταφορά τους με τα καϊκια της εποχής, αφού για χερσαίες συγκοινωνίες δε γινόταν λόγος.

Υπήρχαν όμως δύο προϋποθέσεις γι’ αυτό. Αφενός να παρακολουθήσουν για κάποιες μέρες, ο αριθμός των οποίων δεν είναι εξακριβωμένος, φροντιστηριακά μαθήματα, στο γυμνάσιο της επιλογής τους και αφετέρου να καταβάλουν εξέταστρα, εντελώς απαραίτητα για την επιβίωση των διδασκόντων και κυρίως των μη Λεσβίων, που βρέθηκαν να υπηρετούν κατά την κατάλυση των ελληνικών κρατικών αρχών και παρέμεναν εγκλωβισμένοι και άποροι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Γι’ αυτούς μάλιστα  ο τότε γυμνασιάρχης Πλωμαρίου Στρατής Μαυραγάνης, είχε βρει τρόπο ανακούφισης. Με απόφαση του συλλόγου των καθηγητών, την οποία αυτός εισηγήθηκε , επιτράπηκε στους ξένους καθηγητές (Λαχανιάτης, Κουτσουνάρης, Παπαντωνίου) να καλλιεργούν για δική τους χρήση, ενισχύοντας έτσι την διατροφή τους,  τα κηπάρια που υπήρχαν στην μία πλευρά του γυμνασιακού χώρου.

Τα εξέταστρα, καθώς και η διάρκεια των φροντιστηριακών μαθημάτων, καθορίζονταν με αποφάσεις του νομάρχη Λέσβου.

Μια μαρτυρία αδιάψευστη αλλά και πολύτιμη, αλιεύθηκε σε μια επιστολή του Στρατή Μαυραγάνη, προς τον αδελφό του Σπύρο, φαρμακοποιό στην Καλλονή, στα μέσα Μαϊου 1944, λίγον καιρό δηλαδή πριν οι κατοχικές δυνάμεις εξαφανισθούν, στις 10 Σεπτεμβρίου  του ίδιου χρόνου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Γράφει λοιπόν ο Στρατής Μαυραγάνης στο αδελφό του, προφανώς και γιατί η Καλλονή ήταν ένα από τα κεφαλοχώρια που δεν είχαν γυμνάσιο, οπότε τα Καλλονιατόπουλα, αποτελούσαν μια απ’ τις ομάδες που θα κατευθύνονταν στην Μυτιλήνη  ή το Πλωμάρι.  Και επομένως ο φαρμακοποιός της Καλλονής, ήταν καλός αγωγός μεταφοράς και γνωστοποίησης της πληροφορίας, ώστε να προσελκυσθούν   παιδιά που θα εξετάζονταν στο Γυμνάσιο Πλωμαρίου.

«Σήμερα γράφουμε στο Φροντιστήριο και τους λέμε ότι οι εξετάσεις των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων θα αρχίσουν, σύμφωνα με την διαταγή του κ. Νομάρχου στις 5 Ιουνίου. Κάθε εξεταζόμενος θα φέρει ως εξέταστρα σύμφωνα με την διαταγή του κ. Νομάρχου 7 οκάδες τρόφιμα (σιτάρι, κουκιά, λάδι κ.λπ.).

Κάθε Γυμνάσιο θα εξετάσει τους μαθητάς, οι οποίοι έχουν εγγραφεί εις αυτό. Αποδεικτικά μετεγγραφής δεν θα εκδοθούν από κανένα Γυμνάσιο. Εν η περιπτώσει υπάρχουν μαθηταί μη εγγραφέντες εισέτι, μπορούν να εγγραφούν και τώρα εις όποιο Γυμνάσιο θα εξετασθούν».

 Με τον τρόπο αυτόν αντιμετωπίζονταν το πρόβλημα και της ανυπαρξίας χρήματος, του οποίου η πραγματική αξία είχε απολύτως εξευτελισθεί, όταν με 1.000.000 κατοχικές δραχμές, μπορούσες να αγοράσεις ένα κουμπί, ή με 2.000.000 ένα αυγό, αλλά και του επισιτισμού των διδασκόντων που τα δεκάδες εκατομμύρια που εισέπρατταν δεν ήταν δυνατόν να εξασφαλίσουν την διατροφή περισσοτέρων των δύο ημερών.

Υ.Γ. Ένα ακόμα στοιχείο, ότι δηλαδή το Πλωμάρι ήταν από παλιά ο μόνος οικισμός μετά την Μυτιλήνη, που διέθετε ολοκληρωμένο Γυμνάσιο και ήταν Δήμος από τότε,  το οποίο δεν αξιώθηκαν να λάβουν υπ’ όψη οι φωστήρες που εισηγήθηκαν την μη δημιουργία Δήμου Νότιας Λέσβου.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΕΔΩ ΛΗΜΝΟΣ : Κάσπακας, ο δρόμος για τον Αγιο Γιάννη

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Η «Συνύπαρξη» προβάλλει το ντοκιμαντέρ «142 χρόνια»

Για την ταινία, την αυτοψία στη Βάστρια, αλλά και τις χρόνιες προσπάθειες για την έλευση Τούρκων επισκεπτών μιλήσαμε με τον Πάρη Βουνατσή και τον Γιάννη Παυλή
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Το 1ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης «βρίσκει» νέες πηγές στο διάστημα και αποτρέπει τροχαία!

Μιλήσαμε με τους μαθητές που συμμετείχαν σε διαγωνισμό και συνέδριο για τα επιτεύγματα του σχολείου και με τον καθηγητή τους, Ι. Λασκαρίδη
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Σαπφώ: Ο πιο φιλόξενος πλανήτης

Άρτεμις Λεοντή: Εύα Σικελιανού-Πάλμερ Υφαίνοντας το μύθο μιας ζωής
ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ

Η Αιβαλιώτισσα Ζωοδόχος Πηγή

Η Παναγιά των ορφανών στο Αϊβαλί των μύθων
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πανελλήνιες: Αγχος, ζαλάδες και… διαταραχές

Των ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ και ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΕΙΡΟΥ, μαθητών και Ανιχνευτών Μυτιλήνης*
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Μιχαήλ Δουκάκης ήρθε από το Λος Αντζελες για τον «Επικήδειο»

Με καταγωγή από τη Θερμή, ο 34χρονος ηθοποιός άνοιξε τα φτερά του στο εξωτερικό και επέστρεψε στη Λέσβο για μία παράσταση με εύσημα, όπου αλλού την ανέβασε
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ευρωεκλογές. Πού πάει το πράγμα;

Γράφει ο ΟΡΕΣΤΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ, οικονομολόγος
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Γεραγώτης που παράγει βιολογικές βρώσιμες ελιές

Συνέντευξη με έναν νέο αγρότη
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 7/5/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Δεύτε Λάβετε Φως

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, γιατρός
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Επαναστατικές Αλλαγές ή Εγκλωβισμένο Σύστημα; Η Πανελλήνια Εξεταστική στην Ελλάδα

Της ΜΑΡΩΣ ΑΘΗΝΙΩΤΗ*, μαθήτριας, μέλος των Ανιχνευτών Μυτιλήνης