× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Το Μουσείο‑Ελαιοτριβείο (τ.Βρανά) της «Εταιρείας Αρχιπέλαγος»

Άρθρο του Νίκου Σηφουνάκη* προέδρου της Πολιτιστικής Εταιρείας Αρχιπέλαγος στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 23/5/2024

Το Μουσείο‑Ελαιοτριβείο (τ.Βρανά) της «Εταιρείας Αρχιπέλαγος»
Η αίθουσα με τον Αρχαίο Διπλό Λίθινο Ληνό και τα κιούπια του Ελαιολάδου
' χρόνος ανάγνωσης

Το Μουσείο κατά την Ελληνική ιστορία είναι ο χώρος που καλλιεργούνται οι τέχνες, τα γράμματα, και κατά την Ρωμαϊκή εποχή χώρος και για φιλολογικές συζητήσεις.

Ολοκληρωμένο Μουσείο, κατά την αρχαιότητα, υπήρξε το Μουσείο της Αλεξάνδρειας που δημιούργησε ο βασιλιάς της Αιγύπτου, Πτολεμαίος Α.
Από την Αναγέννηση και μετά η έννοια του Μουσείου απέκτησε τη σημερινή της μορφή κυρίως με τις ιδιωτικές συλλογές της Ευρωπαϊκής Αριστοκρατίας.
Τα κρατικά Μουσεία ανά τον κόσμο δημιουργήθηκαν τους τελευταίους αιώνες με την οργάνωση ι Αρχαιολογικών Υπηρεσιών, για να προστατέψουν, και να φυλάξουν τα ανασκαφικά ευρήματα κυρίως της κλασικής αρχαιότητας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η εσωτερική αυλή με την Καμινάδα

Μεικτά Μουσεία ή Θεματικά, -αν εξαιρεθεί το Πολυμουσείο Μπενάκη- η χώρα μας δεν διέθετε μέχρι την δεκαετία του ’60, οπότε ιδιώτες και φορείς δημιούργησαν, χώρους για εξειδικευμένες συλλογές, Λαογραφικές, Εθνολογικές, Ιστορικές, Ναυτικές, κ.α.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην Λέσβο αρχές της δεκαετίας του ’80, η Νομαρχία, ξεκίνησε μια προσπάθεια διάσωσης της Βιομηχανικής Κληρονομιάς, που άνθισε στα τέλη του 19ου αιώνα- αρχές του 20ου, με την Αναστήλωση και λειτουργία τους ως Πολυχώροι Πολιτισμού, σε πέντε εγκαταλελειμμένα Βιομηχανικά Συγκροτήματα που στην πορεία υπήρξε αδυναμία της τοπικής Αυτοδιοίκησης να ολοκληρώσει το εγχείρημα.

Ο εξωτερικός χώρος του Μουσείου

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τότε και το ‘’Πολιτιστικό Ίδρυμα της τράπεζας ΕΤΒΑ’’, δημιούργημα του αείμνηστου Διοικητή της Κώστα Σοφούλη, έστησε σε στέρεα βάση τα πρώτα θεματικά Μουσεία στις Περιφέρειες της χώρας, όπως το Μουσείο Μεταξιού στο Σουφλί, το Μουσείου του Υδρόμυλου στην Δημητσάνα, κ.α.
Το Μουσείο- Ελαιοτριβείο (τ. Βρανά) στην Λέσβο, της Πολιτιστικής ‘’Εταιρεία Αρχιπέλαγος’’ βρίσκεται στην Περιφέρεια της Περιφέρειας του νησιού.
Αποκτήθηκε από μια ομάδα επώνυμων πολιτών οι οποίοι θέλησαν να διασώσουν το παλαιό Βιομηχανικό Συγκρότημα της πρώτης Βιομηχανικής περιόδου που οικοδομήθηκε στα 1887, από την οικογένεια του Νομπελίστα ποιητή Ο. Ελύτη, και συμπλήρωσε εκατόνσαράντα (140) χρόνια ζωής.
Το Αρχιτεκτονικό και Μηχανολογικό Μνημείο –Ερείπιο- Αναστηλώθηκε και Διαμορφώθηκε σε Μουσείο, χάρη στην ένταξη του σε Ευρωπαϊκά προγράμματα, και στην συνεισφορά των μελών του και ιδιωτών χορηγών.
Είκοσι χρόνια, λειτουργεί σε καθημερινή βάση ακόμα και στην περίοδο του COVID, και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει είναι πολλά.

Τα έσοδά του, μετά δυσκολίας καλύπτουν το ετήσιο τιμολόγιο της ΔΕΗ, βεβαίως ελάχιστα Μουσεία ισοσκελίζουν τον προϋπολογισμό λειτουργίας τους, και αυτό ισχύει και για τα Ιδιωτικά και για τα Δημόσια.
Το νησί της Λέσβου, δεν είναι τουριστικός προορισμός, υστερεί σε ξενοδοχειακή υποδομή, και αυτό καθιστά ακόμα δυσκολότερη την λειτουργία του.

Η Τοπική, και η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση αδυνατεί να συνδράμει οικονομικά στο ελάχιστο και ουδέποτε το έπραξε έως σήμερα, και βέβαια ισχυρίζεται ότι το θεσμικό πλαίσιο δεν της το επιτρέπει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ας το αλλάξει λοιπόν η Εκτελεστική Εξουσία θέτοντας αξιοκρατικές προϋποθέσεις, για τα Μουσεία της ακριτικής χώρας.Οι ιδιωτικές χορηγίες, χρόνο με τον χρόνο λιγοστεύουν, και απομένει μόνο η ενίσχυση του Υπουργείου Πολιτισμού.

Ο φορέας μας επιθυμεί να συνεχίσει την προσπάθεια εκείνων των σημαντικών Ελλήνων που συνέδραμαν στην δημιουργία του, όπως οι αείμνηστοι Ν. Κούνδουρος, Α. Δεληβορρίας, Ν. Μάργαρης, κα.

Το Μουσείο πρόσφατα ανακαινίστηκε πλήρως και αναδιατάχθηκε η Μουσειολογική του παρουσίαση, και εξακολουθεί να τέρπει τον επισκέπτη, ο οποίος μπορεί να δει ζωντανά:

- Πως γινόταν η έκθλιψη της ελιάς και η παραγωγή του λαδιού στα 1900, με τα τότε μηχανήματα σε πλήρη λειτουργία
- Τον σπάνιο Αρχαίο Διπλό Λίθινο Ληνό του 3ου αιώνα π.Χ.
- Το πλήρες Αρχείο του Ελαιοτριβείου 1887-1970
- Τον εκθεσιακό χώρο ‘’Η Λέσβος του Ελύτη’’
Στα επόμενα εκατόνσαράντα (140) χρόνια …. η ιστορική και πολιτιστική αξία αυτού του Μουσείου- Μνημείου θα είναι πολλαπλάσια.


Συνημμένες φωτογραφίες: - Ο εξωτερικός χώρος του Μουσείου
- Η εσωτερική αυλή με την καμινάδα
- Η αίθουσα με τον Αρχαίο Διπλό Λίθινο Ληνό και τα κιούπια του Ελαιολάδου


Ν. Σηφουνάκης*
Αρχιτέκτων
Πρόεδρος της Πολιτιστικής ‘’Εταιρεία Αρχιπέλαγος’’
τ. Βουλευτή - Υπουργός

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τριήμερο χειμερινό σχολείο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Πραγματοποιήθηκε στη Μυτιλήνη, από 3 έως 5 Νοεμβρίου. Στη δράση συμμετείχαν μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού από χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αφρικής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Χωρίς σοδειά

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού υπενθυμίζει όσα δεν είναι αυτονόητα για τα παιδιά μας

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΥΜΠΟΣ, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της Μυτιλήνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το μέλλον είναι παρόν.Η φροντίδα του παιδιού ως ευθύνη και υπόσχεση

Γράφει η ΞΕΝΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΥ, Κλινική Ψυχολόγος Επ. Υπεύθυνη της ΚΜΨΥ Παιδιού & Εφήβου Β. Αιγαίου ΑμΚΕ Αγκαλιά
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο δημόσιος χώρος των σχολείων ως ιδιωτικός

Γράφει ο ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΨΗΦΗΣ, υποψήφιος Διδάκτορας στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η θυσία που υπενθυμίζει ότι η δημοκρατία απαιτεί εγρήγορση

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, ανιψιός του Μιχάλη Μυρογιάννη
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πώς να ζήσει μια μάνα όταν χάνει τα δύο της παιδιά;

Γράφει η μητέρα τους, ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΑΧΡΗΣΤΟΥ, με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όταν πέφτουν οι μάσκες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Με αφορμή τη «Μυγδαλιά» του Δημήτρη Σιμιτσή*

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, φιλόλογος, μουσικός ερευνητής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Φυλακισμένος λόγος

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ρασοφόροι «Ρασπούτιν»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ιστορικό μαρίνας Μυτιλήνης, 30 χρόνια από την χωροθέτηση της

Γράφει ο πρώην Υπουργός ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ