× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Μαμά, μπαμπά, είμαι κουκουλοφόρος»

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΜΑΡΙΝΑΤΟΣ

Δημοσίευση 22/4/2021

«Μαμά, μπαμπά, είμαι κουκουλοφόρος»
' χρόνος ανάγνωσης

Ήμουν πεπεισμένος μετά και τα περιστατικά του Οκτωβρίου του 2012, όταν στο θέατρο Χυτήριο παρενέβαιναν ακροδεξιά στοιχεία και μέλη της εκκλησίας με συντονιστές μέλη της Χρυσής Αυγής και προπηλάκιζαν τους ηθοποιούς της παράστασης «Corpus Christi», που κατά την άποψή τους προσέβαλε τη θρησκευτική τους συνείδηση, ότι όλα αυτά ανήκαν σε ένα ερεβώδες παρελθόν που δεν θα μας απασχολούσε ξανά. Ότι είχαμε συνειδητοποιήσει ως κοινωνία ότι η έκφραση μέσω της τέχνης, η οποία προστατεύεται από το σύνταγμα, είναι, εξαιρουμένων ακραίων περιπτώσεων, ελεύθερη και ότι δεν νοείται ο κάθε πολίτης ή πολιτικός, ανάλογα με την πολιτική και ιδεολογική του τοποθέτηση, να καταφέρεται εναντίον αυτής.

Κι ενώ μετά την τσιμεντοποίηση της ακρόπολης, την υπόθεση Λιγνάδη και την ανύπαρκτη κρατική ενίσχυση προς τους μουσικούς και τους ηθοποιούς, θα περίμενε κανείς ότι η κυβέρνηση και τα μέλη της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας δεν θα στοχοποιούσαν για ακόμη μία φορά τον χώρο της τέχνης, έρχεται η πραγματικότητα να μας διαψεύσει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στον 21ο αιώνα, λοιπόν, οι κκ Πλεύρης και Μαρκόπουλος φέρνουν ως θέμα στη βουλή τον έλεγχο (!!!) εκπομπής της ΕΡΤ, διότι απαγγέλθηκε σ’ αυτή το τραγούδι «Μαμά, μπαμπά, είμαι κουκουλοφόρος» (!!!) από τον Σπύρο Γραμμένο, γιατί, κατά την άποψή τους, παρακινεί σε βία. Μια ΕΡΤ η οποία, παρεμπιπτόντως, θα πρέπει επιτέλους όλοι μας να καταλάβουμε ότι δεν μπορεί να συμπεριφέρεται σαν κομματικό όργανο της εκάστοτε κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, αλλά ως κρατικό κανάλι θα πρέπει να καλύπτει και να προβάλλει όλες τις απόψεις.

Αδυνατώντας να καταλάβω πώς ένα τραγούδι που αρχίζει με τις λέξεις «μαμά, μπαμπά» μπορεί να οδηγήσει σε βία και ψύχραιμα διαβάζοντας τους στίχους του τραγουδιού, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι ο συνθέτης απολογείται στους γονείς του για τη στάση του απέναντι στην αστυνομία. Πέραν τούτου, φυσικά, η λογική αυτή κατά την οποία, όποτε κάποιος βουλευτής διαφωνεί με το περιεχόμενο ενός τραγουδιού ή και γενικότερα καλλιτεχνικού έργου να το πηγαίνει ως θέμα στη βουλή, μόνο σε επικίνδυνα αποτελέσματα και στον παραλογισμό μπορεί να καταλήξει. Διότι μ’ αυτή τη λογική θα έπρεπε να είχαν λογοκριθεί και να μην ακούγονται σήμερα έργα σπουδαίων συνθετών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Για παράδειγμα, σήμερα δεν θα ακούγαμε το «τα παιδιά κάτω στον κάμπο» του Μάνου Χατζιδάκι  ή «τον πολιτευτή» του Σαββόπουλου. Δεν νομίζω αυτοί οι στίχοι αυτών των τραγουδιών να παρακινούν λιγότερο σε βία απ’ ό, τι αυτοί του Σπύρου Γραμμένου… Και δεν πιστεύω κάποιος να θεωρεί ότι οι παραπάνω συνθέτες ανήκαν ή ανήκουν στο χώρο της αριστεράς. Αν υιοθετούσαμε τη λογική να κόβουμε και να λογοκρίνουμε έργα τέχνης, επειδή θίγεται η θρησκευτική συνείδηση ή η προσωπικότητα κάποιου πολίτη, όχι απλά δεν είχαμε τους εξαιρετικούς αυτούς καλλιτέχνες (με τους οποίους πολλοί ενδεχομένως να διαφωνούμε ιδεολογικοπολιτικά, αλλά όλοι αναγνωρίζουμε το καλλιτεχνικό τους έργο), αλλά επιπλέον θα μιλούσαμε για μια ακρωτηριασμένη δημοκρατία… Περιορισμένη έκφραση μέσω της τέχνης δεν σημαίνει μόνο περιορισμένη ελευθερία λόγου αλλά και περιορισμένη δημοκρατία

Ένα δημοκρατικό πολίτευμα διακρίνεται από ένα αυταρχικό σε ακραίες και αμφιλεγόμενες καταστάσεις. Από το αν δείχνει σεβασμό στις επιλογές, απόψεις και δικαιώματα των μειοψηφιών, από το αν δίνει ανεμπόδιστα χώρο έκφρασης στις μειοψηφίες. Δυστυχώς, στη χώρα μας, δεν φαίνεται να γίνεται κάτι τέτοιο αποδεκτό, καθώς η κυβέρνηση συμπεριφέρεται ρεβανσιστικά σε καταδικασθέντες και μέλη της κοινοβουλευτικής πλειοψηφία αρέσκονται στο να λογοκρίνονται τραγούδια και εκπομπές, στις οποίες αυτά απαγγέλλονται, επειδή απλά αντιτίθενται στις προσωπικές τους απόψεις.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μια νέα αρχή γεμάτη όνειρα και προκλήσεις

Ο χαιρετισμός της Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου για το σχολικό έτος 2025-2026
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 10/9/2025

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το χαράτσι που δεν λέει να φύγει!

Από το ΕΕΤΗΔΕ στον ΕΝΦΙΑ η ιστορία ένος «έκτακτου φόρου» τπου μας επιβλήθηκε το 2011 με τα μνημόνια και θα έπρεπε να είχε καταργηθεί με την έξοδο από αυτά
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Υπομονή

Γράφει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΛΕΤΣΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η ΔΕΘ

Γράφει η ΣΕΒΑΣΤΗ ΣΚΟΥΦΟΓΛΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Αναγκαία η αλλαγή πολιτικής στο προσφυγικό

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ το μέλος του Αγροτικού Γραφείου της Νέας Αριστεράς
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

«Θάνατος από πείνα, το σχέδιο του Ισραήλ»

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ
ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Μήνυμα Ιμάμογλου από τα μπουντρούμια της Σιλίβρι στη Μυτιλήνη

Συνάντηση αυτοδιοικητικών Ελλάδας – Τουρκίας στο πλαίσιο του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ειρήνης Λέσβου
ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Ιστορικό ταξίδι μνήμης σε Μοσχονήσι και Γενιτσαροχώρι

Εκδρομή διοργανώνει η συνδικαλιστική παράταξη Συλλογική Εκπαιδευτικών
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το μυθιστόρημα του Παναγιώτη Βέη «Χωρίς Πυξίδα»

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΤΙΛΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η λειψυδρία είναι εδώ!

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΖΑΦΕΙΡΗΣ, πρώην Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Βιομηχανίας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

«Η ειρήνη δεν έχει ηλικία»: Η Λέσβος στέλνει μήνυμα στον κόσμο

Ο Πάρης Βουνατσής, πρόεδρος της «Συνύπαρξης» μιλά στο «Ν» για το όραμα που έγινε πραγματικότητα με το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Ειρήνης που ξεκινά αύριο, Τρίτη
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ