× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ένα «νανο‑διήγημα;» για την έννοια της συγχώρησης, με πρωταγωνίστρια την μικρή Μαργαρίτα

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Δημοσίευση 20/2/2019

Ένα «νανο‑διήγημα;» για την έννοια της συγχώρησης, με πρωταγωνίστρια την μικρή Μαργαρίτα
' χρόνος ανάγνωσης

Δύο τεχνικές διδασκαλίας, ενταγμένες στη βιωματική ή διερευνητική μέθοδο πάντα, βέβαια, με ομαδοσυνεργασία όπου οι μαθητές στο μάθημα των Θρησκευτικών (μτΘ) έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα μια διδασκόμενη έννοια είναι η λεγόμενη «Επιβραδυνόμενη θεώρηση κειμένου» και η «Σκέψου, Συζήτησε, Μοιράσου», κατά τις οποίες (οι μαθητές), μελετώντας ένα εκτεταμένο κείμενο, πρώτα εξετάζουν ένα μέρος του και λίγο μετά βαθμιαία ακολουθεί η ολοκλήρωσή του. Συγχρόνως, μελετώντας το κείμενο, ο καθένας στοχάζεται πάνω σ’ αυτό και μετά με το διπλανό του και όλα τα μέλη της ομάδας του μοιράζεται τη σκέψη του.

Πριν λίγες ημέρες, διδάσκοντας στην Β΄ Λυκείου την έννοια της συγχώρησης, σε πενταμελείς ομάδες μαθητών/τριών, για μελέτη και επεξεργασία έδωσα το παρακάτω απόσπασμα, από ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον βιβλίο που διάβασα τελευταία. Σε φύλλο εργασίας υπήρχε η εξής δραστηριότητα: οι μαθητές καλούνταν να περιγράψουν τα βιώματα, τις σκέψεις και τα συναισθήματα ενός μικρού παιδιού, όταν η ευσεβής γιαγιά του το οδήγησε σ’ ένα ναό για να εξομολογηθεί. Οι μαθητές, επίσης, στο φύλλο εργασίας κλήθηκαν να ανακαλύψουν τα αίτια που δυσχέραιναν τη συγχώρηση του μικρού παιδιού από τον ιερέα. Η δραστηριότητα, όμως, δεν σταματούσε εδώ. Ενημέρωσα τους μαθητές πως το εν λόγω απόσπασμα έχει συνέχεια, την οποία θα διαβάσουμε στο επόμενο μάθημα, εξερευνώντας όμως όχι τα βιώματα, τις σκέψεις και τα συναισθήματα του μικρού παιδιού αλλά τη σύνδεση της αγάπης με τη συγχώρηση, αφού καθώς φαίνεται με γλαφυρότητα στο κείμενο, τελικά έλειπε από τον ιερέα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πρώτη αντίδραση που εισέπραξα από μαθήτρια μιας ομάδας, ομολογώ ότι με εξέπληξε. Αν και δεν πήρα ακόμη στα χέρια μου το πρώτο φύλλο εργασίας για αξιολόγηση, την άκουσα να λέγει το εξής αποκαλυπτικό: «Μα κύριε, το παιδί που αφηγείται την πρωτότυπη αυτή ιστορία, αν και την πλάθει με το μυαλό του, ζητά από τον παπά βοήθεια». Βγαίνοντας διάλειμμα, σκεφτόμουν συνέχεια την άποψη της μαθήτριάς μου. Έλεγα μέσα μου ότι κάπου την έχω ξανακούσει ή κάπου την έχω διαβάσει. Ώρες έσπαγα το μυαλό μου να βρω μιαν άκρη. Και πράγματι, αργά το απόγευμα τη βρήκα. Πάει αρκετός καιρός που διαβάζοντας ένα πρωτότυπο βιβλίο, το: Όταν ο Θεός πεθαίνει. Μια συζήτηση, με συγγραφείς τον Αλέξανδρο Κατσιάρα και τη Μάρω Βαμβουνάκη, είχα προσέξει την απάντηση του Αλέξανδρου στην ερώτηση της Μάρως, για το αν η μετάνοια βοηθά; Με τον Αλέξανδρο να της απαντά ότι «η μετάνοια δεν βοηθά, είναι Βοήθεια». Το Β με κεφαλαίο παρακαλώ.

Έχω την αίσθηση ότι τα φύλλα εργασίας που με παιδαγωγική αγάπη θα κληθώ να αξιολογήσω, θα κρύβουν πολλές, μα πολλές εκπλήξεις.
Το πρώτο μέρος του αποσπάσματος είναι το εξής:
[… Μπήκα και έκατσα σε μια καρέκλα. Ο παπάς με κοίταξε, μου είπε μπράβο που πήγα τόσο μικρό παιδί και με ρώτησε: «Υπάρχει κάτι που θέλεις να…;» Πριν τελειώσει όμως την πρότασή του εγώ τα είχα όλα έτοιμα αποβραδίς, πήρα φόρα και:
«Μια φορά που πήγαμε εκδρομή στο δάσος, εγώ πήγα μόνη μου για εξερεύνηση. Αφού περπάτησα αρκετά, είδα ένα σπιτάκι. Πήγα κοντά και από το παράθυρο είδα μέσα μια γριά κι ένα μικρό παιδάκι. Η γριά αυτή ήταν κακιά και το παιδάκι το τυραννούσε. Το έβαζε να κάνει όλες τις δύσκολες δουλειές, το τάιζε λίγο και το είχε ντυμένο με τα κουρέλια. Τότε εγώ κρύφτηκα και όταν βγήκε το παιδάκι να πάει να μαζέψει ξύλα το πήρα από πίσω και του είπα: ήρθα να σε σώσω. Εκείνο μ’ ευχαρίστησε και καταστρώσαμε ένα σχέδιο δολοφονίας της γριάς. Όταν πήγε το αγοράκι να πάρει νερό από το πηγάδι, έκανε ψέματα ότι του έπεσε ο κουβάς μέσα και φώναξε τη γριά. Εκείνη πήγε κοντά, έσκυψε για να δει και τότε πήγα κι εγώ από πίσω και τον βοήθησα και την πετάξαμε μέσα στο πηγάδι και πέθανε".

Ο παπάς με κοιτούσε και δεν μιλούσε. «Και που έγινε αυτό;» Με ρώτησε.
«Στο δάσος» του απάντησα.
Με κοίταζε και δεν μιλούσε. Τον κοίταζα κι εγώ. Στο τέλος μου είπε:
«Είναι αμαρτία να λέμε ψέματα, το ξέρεις;»
«Το ξέρω, αλλά εδώ γι’ αυτό ακριβώς ήρθαμε, για να πούμε τις αμαρτίες μας. Κι αφού δεν έχω αμαρτίες και είμαι καλή, είπα να πω ψέματα για να έχω κι εγώ μια αμαρτία να συγχωρεθώ. Θα με συγχωρέσετε;»
«Δεν συγχωρώ εγώ. Ο Θεός συγχωρεί, κι εσύ είπες ψέματα…»
«Τα είπα για να συγχωρεθώ».
«Μετάνιωσες που τα είπες;»
«Όχι».
«Τότε δεν μπορείς να συγχωρεθείς»].

Υ.Γ. Γι’ αυτό το βιβλίο, με τις πολύ καλές αφηγηματικές ιστορίες, ήδη έχω γράψει ένα κείμενο, το οποίο λίαν συντόμως θα δει το φως της δημοσιότητας.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ξεφτιλισμένοι... ε, ξεφτιλισμένοι!

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τουριστική ανάπτυξη και επέλαση

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ συγγραφέας, Δρ. Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Γιορτή φιλίας, με ανοιχτά πανιά από Μυτιλήνη και Φώκαια

Ο ΛΟΙΑΘ τα πλαίσια του πρωτοκόλλου συνεργασίας που έχει υπογραφεί με τον όμιλο Reha Midilli Phokaia Sailing Club της Φώκαιας, συμμετείχε στο 2ο International Sailing Festival στη Φώκαια στις 27–28 Σεπτεμβρίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Παναγιώτης Ν. Βέης, «Χωρίς πυξίδα». Ένας αφανής συγγραφέας

Γράφει ο φιλόλογος ΠΕΤΡΟΣ ΣΑΒΒΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Παρόλα αυτά, καλή σχολική χρονιά!

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι.ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ, Θεολόγος Καθηγητής DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ανοιχτή επιστολή στους επισκέπτες των νησιών

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΙΛΑΝΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μια απεργία αλλιώτικη από τις άλλες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 25/9/2025

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μεταφορείς απόγνωσης

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η άβολη αλήθεια για τις επιζωοτίες

Γιατί άραγε η επιζωοτία της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών δεν έγινε μάθημα στα αρμόδια κυβερνητικά κλιμάκια
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

«Ψηφίζουν Λέσβο» και το Σεπτέμβρη οι Τούρκοι τουρίστες

Σημαντικός αριθμός αφίξεων από τα απέναντι παράλια καθημερινά με κορύφωση τα Σαββατοκύριακα. Έρχεται νέο δρομολόγιο από το Αλή Αγά και ένα ακόμη από το Αϊβαλί
ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

«Πόσο καιρό διαρκούν τα θεραπευτικά προγράμματα;»

Της ΑΔΡΙΑΝΗΣ ΧΑΤΖΗΕΜΜΑΝΟΥΗΛ και το ΛΕΞΗΜΑ