× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Η προίκα και η πρωτότοκη κόρη στη Λέσβο του 19ου αιώνα

Συζητάμε με την Κλειώ Χατζηδανιήλ τις γαμήλιες πρακτικές δύο αιώνων πίσω

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 27/3/2022

Η προίκα και η πρωτότοκη κόρη στη Λέσβο του 19ου αιώνα
' χρόνος ανάγνωσης

Η Κλειώ Χατζηδανιήλ, υποψήφια Διδακτόρισσα του Τμήματος Κοινωνιολογίας, και ιδιοκτήτρια του διαχρονικού βιβλιοπωλείου Χατζηδανιήλ μοιράζεται μαζί μας την έρευνα που είχε εκπονήσει σχετικά με τις γαμήλιες στρατηγικές στη Λέσβο κατά τον 19ο αιώνα.

Η ίδια μας εξηγεί πως η περίπτωση της Λέσβου, στα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ου, αποτελεί προνομιακό πεδίο διερεύνησης της κατασκευής της ταυτότητας των φύλων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πώς δηλαδή νοούνται, διαμορφώνουν ρόλους και προσωπικότητες οι άντρες και οι γυναίκες μέσα από την ώσμωση των οικονομικών πρακτικών με την «συγγένεια» (γαμήλιες πρακτικές) σε συνάρτηση με την εξέλιξη αυτών μέσα στο χρόνο και στον χώρο. Για την Κ. Χατζηδανιήλ φαίνεται να ακολουθούν πιστά τους μετασχηματισμούς της οικονομίας αλλά και τις ευρύτερες κοινωνικές εξελίξεις στο ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Ακόμη περισσότερο, η περίπτωση της εξέλιξης της κατασκευής της γυναικείας ταυτότητας στη Λέσβο, κατά την εν λόγω περίοδο, αποτελεί προνομιακό πεδίο για να αναδειχθεί το πώς μπορούν να συσχετισθούν ιστορικές τάσεις και αλληλουχίες γεγονότων, που έχουν εξεταστεί χωριστά, σε περιφερειακές ή εθνικές ιστορίες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από την άλλη, παγιωμένες κοινωνικές πρακτικές αλλά και γεγονότα που έλαβαν χώρα έξω από τον αναδυόμενο ευρωπαϊκό πυρήνα, επηρέασαν με τη σειρά τους αυτόν τον πυρήνα, διαπλάθοντας νέες ιδέες και διαμορφώνοντας νέες πρακτικές. Η ανάπτυξη της «ομοιομορφίας» δεν ήταν εμφανής μόνον στους σπουδαιότερους θεσμούς , όπως τα συστήματα δικαιοσύνης, αλλά κυρίως σε αυτά που είθισται να αποκαλούνται «σωματικές πρακτικές», δηλαδή στους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι εκφράζονταν, ντύνονταν και διαχειρίζονταν τις σχέσεις εντός των οικογενειών.

Αυτές οι γοργά εξελισσόμενες διασυνδέσεις μεταξύ διαφορετικών ανθρώπινων κοινωνιών κατά τον 19ο αιώνα δημιούργησαν πολλές υβριδικές στάσεις, μεικτές αντιλήψεις και σύνθετες μορφές κοινωνικών πρακτικών.

Όμως την ίδια στιγμή, αυτές οι συνδέσεις έκαναν περισσότερο έντονη την αίσθηση της διαφοράς μεταξύ ανθρώπων διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης που συμβίωναν στον ίδιο γεωγραφικό χώρο (π.χ, οθωμανοκρατούμενες περιοχές) και κυρίως μεταξύ των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην περίπτωση της Λέσβου, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αρχική σύγκρουση και η σταδιακή εναρμόνιση παγιωμένων νοοτροπιών (παραδοσιακών γαμήλιων πρακτικών καθοριστικών για την συγκρότηση της ταυτότητας των γυναικών και της κοινωνικής ευταξίας εν γένει) με τις νέες κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις στο νησί (εκχρηματισμός της οικονομίας – ανδρική μετανάστευση και εισαγωγή νέων ευρωπαϊκών νοοτροπιών ως προς την οργάνωση της οικιακής ομάδας).

Ενδεικτικά, κατά τα δύο μέρος του 19ου αιώνα ανιχνεύεται η δυναμική της στενότατης σύνδεσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος με τις γαμήλιες πρακτικές και την γυναικεία ταυτότητα (υπέρμετρη προικοδότηση της πρωτότοκης κόρης) κυρίως κατά το πρώτο ήμισυ του 19ου αιώνα.

Η γαμήλια αυτή πρακτική της αποκλειστικής σχεδόν προικοδότησης του πρώτου κατά σειρά γέννησης θηλυκού μέλους της οικογένειας, συνέχεται την ίδια εποχή με την εξέχουσα θέση της πρωτότοκης κόρης, γεγονός που της επιτρέπει να έχει σημαντική ελευθερία κινήσεων και επιλογών σε πολλά επίπεδα, τόσο πριν (όπως η συμβίωση στη βάση της μνηστείας σε κάποιες περιπτώσεις) όσο και μετά τον γάμο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η υπέρβαση του θεσμού της προίκας και η συμβίωση στη βάση του «παλιού εθίμου» στηλιτεύεται ολοένα και με μεγαλύτερη σφοδρότητα από τα μέσα περίπου του 19ου κ.ε, από την εκκλησία και τους επίσημους φορείς.

Η «τριμοιρία» που αποτελεί την επίσημη εκδοχή για την προικοδοσία και την ορθή κατανομή της οικογενειακής περιουσία επιβάλλεται και νομικά, σύμφωνα με γνωμοδοτήσεις του Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου. Ενώ, η συμβίωση του ζευγαριού κάτω από την ίδια στέγη μόνον μετά την τέλεση του γάμου που αποτελεί την μόνη εγγύηση για την ορθή συγκρότηση της οικιακής μονάδος και την εξασφάλιση της κοινωνικής ευταξίας.

Ωστόσο, κατά την τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα και τις αρχές το 20ου, η δυναμική του εκχρηματισμού της οικονομίας και τα νέα πρότυπα περί «ορθής οικιακότητας» τείνουν να διαμορφώσουν νέες γαμήλιες πρακτικές ως βάση της ανδρικής κοινωνικής κινητικότητας.

*Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στο free press περιοδικό της Λέσβου ΠΛΑΤΕΙΑ που κυκλοφορεί

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Δεν είναι όλες εδώ! Λείπει η Ερατώ, η Τούλα, η Ραφαέλα...

Δεν δολοφονήθηκαν γιατί της «αγαπούσαν»- Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Λέσβιοι κληρικοί στο πλευρό της Εθνικής Αντίστασης

Η άγνωστη δράση ιερέων του νησιού που στάθηκαν δίπλα στον λαό και πλήρωσαν βαρύ τίμημα
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Μια μάνα που δεν σιώπησε ποτέ: Η συγκλονιστική επιστολή της μητέρας του Μιχάλη Μυρογιάννη

Δημοσιεύτηκε 10 χρόνια μετά τον θάνατό του στην «Ελευθεροτυπία»
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Το ιστορικό της προτομής του Μιχάλη Μυρογιάννη

Από τους Φίλους Ιστορικής Μνήμης και Πολιτιστικής Δημιουργίας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Οι δικοί μας πρωταγωνιστές στην εξέγερση του Πολυτεχνείου

30 μέτρα από την πύλη, φοιτητές τότε, Απόστολος Κομνηνάκας και Γιάννης Παυλής μιλούν στο «Ν» για κείνες τις ημέρες
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Μιχάλης Μυρογιάννης, ετών 20!

«Διαμπερές τραύμα στο κεφάλι, βληθείς δια πυροβόλου όπλου, έξοδος εγκεφαλικής ουσίας» -Η ιστορία της εν ψυχρώ δολοφονίας του 20χρονου από τη Μυτιλήνη και η μαρτυρία που αποκάλυψε το έγκλημα της χούντας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Μόγλης στο Νησί» με Καράβα, τοπικά προϊόντα και παλιές ιστορίες της Μυτιλήνης

Θοδωρής, Ανθή και Νικόλας θυμήθηκαν το 2020, σχολίασαν το παρόν και γέλασαν με ιστορίες από τα παλιά
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Στο ίδιο έργο θεατές, εδώ και 100 χρόνια. Ο Τσικνιάς πλημμυρίζει ξανά και ξανά

Αρχειακό υλικό από εφημερίδες της περιόδου 1931 έως 1963 δημοσιοποιεί η Κεντρική Βιβλιοθήκη της Μυτιλήνης. Τα δημοσιεύματα αναφέρονται σε πλημμμύρες στην περιοχή της Καλλονής με τις εικόνες να μοιάζουν τραγικά με τις σημερινές
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Λέσβος των Βαλκανικών Πολέμων βρίσκει τη φωνή της

Πώς τα τραγούδια της χαράς και της ελπίδας αποτύπωσαν τον ενθουσιασμό της απελευθέρωσης μέσα από γερμανικές μελωδίες, προσωμιακά και τα περίφημα Επίστρατα
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Απόσπασμα από το ντοκιμαντέρ για την Απελευθέρωση της Μυτιλήνης

Ο Ιστορικός Στρατής Αναγνώστου εξιστορεί τα γεγονότα της 8ης Νοεμβρίου 1912
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Μηλένα Κοντού ζει το όνειρό της, με επόμενο κουπί την Αθλητική Ψυχολογία

Η καθημερινότητα-«στρατός» στο Σχοινιά, η γαλήνη της βάρκας και το μακρύ βλέμμα στο 2028 σε μια συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στο «Ν»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ