× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Πάθει» έρχεται το «μάθος»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Δημοσίευση 12/3/2021

«Πάθει» έρχεται το «μάθος»
' χρόνος ανάγνωσης

Φαύλος κύκλος η τρέχουσα πραγματικότητα. Μέγας προφήτης για το σήμερα ο Arthur Koestler: «το τραγικό είναι ότι βρισκόμαστε σ’ ένα φαύλο κύκλο. Χωρίς εκπαίδευση των μαζών πολιτική εξέλιξη μηδέν· αλλά χωρίς πολιτική εξέλιξη, εκπαίδευση μαζών πάλι μηδέν» (Ο βούρκος της γης, μτφρ. Μπάμπη Λυκούδη, εκδ. Χατζηνικολή, Αθήνα 1977, σ. 185).

Οι προσλαμβάνουσες εικόνες από τα συστημικά και χειραγωγούμενα πολιτικώς ΜΜΕ, οδύνη και αγανάκτηση γεννούν. Δεν είναι λίγοι οι νηφάλιοι πολίτες αυτού του τόπου που τολμούμε, επιτέλους, και υψώνουμε ανάστημα λέγοντας το αυτονόητο: φτάνει πια! Πόσο κουτόχορτο θα φάμε ακόμη; Γιατί τόση βία; Δίπλα – δίπλα πάνε η Παιδεία με το Κράτος.  Με ποιο όμως Κράτος; Σαφέστατα όχι με αυτό της καταστολής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κάθε φορά που το πολιτικό σύστημα κλυδωνίζεται, αυτομάτως σείεται και το εκπαιδευτικό έδαφος. Η ιστορία διδάσκει. Ένα παράδειγμα από τα πολλά, αυτό του 1897: μαύρος και ατυχής ελληνοτουρκικός πόλεμος.

Αποτέλεσμα η βαθιά αναταραχή στην Παιδεία. Με την ελπίδα όμως να μην σβήνει. Χάρη σε ζωηρές ζυμώσεις και ρηξικέλευθα προγράμματα πρόβαλλε ένας νέος εκπαιδευτικός κόσμος: η ίδρυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου, στα 1910. Υπάρχουν κι άλλες τέτοιες αναταραχές, συνοδευμένες με εκπαιδευτικές αναλαμπές και αναγεννήσεις. Στάθηκα όμως σ’ αυτή γιατί 110 χρόνια μετά, ο εκπαιδευτικός χώρος για πολλοστή φορά ξαναβρίσκεται σε αναταραχή. Κι αυτό γιατί η γενιά του ’80 που σήμερα βρίσκεται στο πολιτικό και εκπαιδευτικό προσκήνιο, με την προδοσία της διαψεύδει τις προσδοκίες και τα όνειρα της γενιάς των 15ντάρηδων και των 20σάρηδων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο η σημερινή γενιά των μαθητών και των φοιτητών μας ηττάται, διδασκόμενη πως ο μόνος τρόπος για να διεκδικήσει το αβέβαιο μέλλον της είναι η κάθε είδους βία. Καμιά αξία ο αισχύλειος λόγος: «πάθει» έρχεται το «μάθος».

Η σημερινή κρίση, πολιτική και οικονομική συνάμα, επί τάπητος θέτει το εκπαιδευτικό πρόβλημα: παντού βία. Ουδεμία εκπαιδευτική διδαχή, στα σχολειά, στα πανεπιστήμια, στις πλατείες για την ελπίδα: μη-βία, μέσα από την πράξη. Πουθενά το πρόταγμα: η ενάσκηση της μη-βιας «απαιτεί πολλή περισσότερη γενναιότητα απ’ ό,τι η ένοπλη σύρραξη».

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ρασοφόροι «Ρασπούτιν»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ιστορικό μαρίνας Μυτιλήνης, 30 χρόνια από την χωροθέτηση της

Γράφει ο πρώην Υπουργός ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ποιος χτίζει στην καρδιά της περιοχής Natura στη Καλλονή;

Γράφει ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΑΚΑΣ, περιβαλλοντολόγος
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τα ΕΛΤΑ: Οι ψυχικές συντεταγμένες της υπαίθρου χώρας

Γράφει η ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΖΗΣΗ, Καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ένοχοι ‑ συνένοχοι κατ` εξακολούθηση...

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Του «Αστράτ’γου» του Μανταμαδιώτη

8 Νοεμβρίου, η γλυκιά γιορτή των Αιολέων-Του ΒΑΣΙΛΗ ΠΛΑΤΑΝΟΥ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τρεις μήνες κοινόχρηστων ποδηλάτων στη Μυτιλήνη: 45.000 χιλιόμετρα επιτυχίας

Γράφει ο ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΛΕΣΒΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ταχυδρόμοι μιας άλλης εποχής …

Γράφει ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΓΕΩΡΓΑΣ, εκπαιδευτικός - συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Αναγνωστήριο Αγιάσου «Η Ανάπτυξις»: Παράδειγμα προς μίμηση!

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ