× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Πάθει» έρχεται το «μάθος»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Δημοσίευση 12/3/2021

«Πάθει» έρχεται το «μάθος»

Φαύλος κύκλος η τρέχουσα πραγματικότητα. Μέγας προφήτης για το σήμερα ο Arthur Koestler: «το τραγικό είναι ότι βρισκόμαστε σ’ ένα φαύλο κύκλο. Χωρίς εκπαίδευση των μαζών πολιτική εξέλιξη μηδέν· αλλά χωρίς πολιτική εξέλιξη, εκπαίδευση μαζών πάλι μηδέν» (Ο βούρκος της γης, μτφρ. Μπάμπη Λυκούδη, εκδ. Χατζηνικολή, Αθήνα 1977, σ. 185).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι προσλαμβάνουσες εικόνες από τα συστημικά και χειραγωγούμενα πολιτικώς ΜΜΕ, οδύνη και αγανάκτηση γεννούν. Δεν είναι λίγοι οι νηφάλιοι πολίτες αυτού του τόπου που τολμούμε, επιτέλους, και υψώνουμε ανάστημα λέγοντας το αυτονόητο: φτάνει πια! Πόσο κουτόχορτο θα φάμε ακόμη; Γιατί τόση βία; Δίπλα – δίπλα πάνε η Παιδεία με το Κράτος.  Με ποιο όμως Κράτος; Σαφέστατα όχι με αυτό της καταστολής.

Κάθε φορά που το πολιτικό σύστημα κλυδωνίζεται, αυτομάτως σείεται και το εκπαιδευτικό έδαφος. Η ιστορία διδάσκει. Ένα παράδειγμα από τα πολλά, αυτό του 1897: μαύρος και ατυχής ελληνοτουρκικός πόλεμος.

Αποτέλεσμα η βαθιά αναταραχή στην Παιδεία. Με την ελπίδα όμως να μην σβήνει. Χάρη σε ζωηρές ζυμώσεις και ρηξικέλευθα προγράμματα πρόβαλλε ένας νέος εκπαιδευτικός κόσμος: η ίδρυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου, στα 1910. Υπάρχουν κι άλλες τέτοιες αναταραχές, συνοδευμένες με εκπαιδευτικές αναλαμπές και αναγεννήσεις. Στάθηκα όμως σ’ αυτή γιατί 110 χρόνια μετά, ο εκπαιδευτικός χώρος για πολλοστή φορά ξαναβρίσκεται σε αναταραχή. Κι αυτό γιατί η γενιά του ’80 που σήμερα βρίσκεται στο πολιτικό και εκπαιδευτικό προσκήνιο, με την προδοσία της διαψεύδει τις προσδοκίες και τα όνειρα της γενιάς των 15ντάρηδων και των 20σάρηδων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο η σημερινή γενιά των μαθητών και των φοιτητών μας ηττάται, διδασκόμενη πως ο μόνος τρόπος για να διεκδικήσει το αβέβαιο μέλλον της είναι η κάθε είδους βία. Καμιά αξία ο αισχύλειος λόγος: «πάθει» έρχεται το «μάθος».

Η σημερινή κρίση, πολιτική και οικονομική συνάμα, επί τάπητος θέτει το εκπαιδευτικό πρόβλημα: παντού βία. Ουδεμία εκπαιδευτική διδαχή, στα σχολειά, στα πανεπιστήμια, στις πλατείες για την ελπίδα: μη-βία, μέσα από την πράξη. Πουθενά το πρόταγμα: η ενάσκηση της μη-βιας «απαιτεί πολλή περισσότερη γενναιότητα απ’ ό,τι η ένοπλη σύρραξη».

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εφτά δολοφονίες και ύποπτοι θάνατοι συντοπιτών μας

Οι Φίλοι Ιστορικής Μνήμης και Πολιτιστικής Δημιουργίας θυμούνται με αφορμή τη συμπλήρωση 57 χρόνων από το πραξικόπημα της 21η Απριλίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΕΡΤ: Το παράρτημα!

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Πάνω από 6.000 Τούρκοι σε λίγες ημέρες

«Ευχαριστούμε την Ελλάδα που έκανε εύκολο το ταξίδι στο όμορφο νησί σας» δήλωσαν οι επισκέπτες που περίμεναν στην ουρά για να περάσουν από το Τελωνείο Μυτιλήνης, όπου τους περίμενε ούζο!
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ιστορίες «στο Ν» για την ιστορία και τοπογραφία της Λέσβου

Ο Δημήτρης Μάντζαρης συζητά με το Σπύρο Καράβα, ομότιμο καθηγητή Νεότερης Ιστορίας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 11/4/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ

Του Αγίου Αντύπα της Περγάμου

Η γιορτή σαν σήμερα 11 Απριλίου, στο ναό του Αιγυπτίου θεού Όσιρι που ‘γινε εκκλησιά για το μαθητή του Ιωάννη του Θεολόγου και σήμερα λειτουργεί σαν τζαμί
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Απούσα η Σάμος

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ*
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 10/4/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Στο ταξίδι της μουσικής με τον Μανώλη Ζαχαράκη

Ο μόλις 21χρονος βιρτουόζος του πιάνου, ανοίγει φτερά για τη σύνθεση και τη Γερμανία- Μέχρι τότε τον απολαμβάνουμε στο Mythical Coast
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 9/4/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Αξιολόγηση; Σιγά μην φοβηθώ!

Γράφει ο ΘΕΜΗΣ ΚΛΙΟΜΙΔΙΩΤΗΣ, αναπληρωτής εκπαιδευτικός