× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ο φοβισμένος δάσκαλος

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, συγγραφέας, Δρ. Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

Δημοσίευση 8/5/2025

Ο φοβισμένος δάσκαλος
' χρόνος ανάγνωσης

«Ευτυχώς που είμαι ακόμα αναπληρωτής», μου είπε τις προάλλες νέος εκπαιδευτικός, με ειδικές μεταπτυχιακές σπουδές εκτός των βασικών. Μου εξήγησε ότι δεν μπορεί να βλέπει τη διοικητική, πειθαρχική και ψυχολογική πίεση που ασκείται στους νεοδιορισμένους εκπαιδευτικούς, για να δηλώσουν ότι αποδέχονται αυτού του τύπου την αξιολόγηση, ώστε να μονιμοποιηθούν. Σκεφτείτε τη σκηνή: να μπαίνει ο διευθυντής εκπαίδευσης του νομού στην τάξη, την ώρα του μαθήματος και να επιδίδει στον εκπαιδευτικό την κλήση για πειθαρχική δίωξη. Χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί ένορκη διοικητική εξέταση! Υπάρχουν και χειρότερα· συνδικαλιστές εκπαιδευτικοί τέθηκαν σε δυνητική αργία, με το ερώτημα της απόλυσης γιατί δεν υπάκουαν στους προϊσταμένους τους.

Και για να μη μένουμε με απορίες και ημίμετρα, τις προηγούμενες μέρες, ο ίδιος ο πρωθυπουργός, κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο παιδείας, δήλωσε αυτολεξεί: «Αν κάποιος αρνείται επί της αρχής να αξιολογηθεί, δεν πρέπει να έχει θέση στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης». Το μαλάκωσε βεβαίως με τη φράση «επί της αρχής».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πώς αυτός ο δάσκαλος θα σταθεί όρθιος, δυνατός, ακέραιος μέσα στην τάξη και στο σχολείο να διδάξει όταν συμβαίνουν αυτά; Έχει διαταραχτεί η λειτουργία του σχολείου, η σχολική ζωή είναι αναστατωμένη. Παρόμοια ήταν η κατάσταση γύρω στο 2010 – 2014. Με καταργήσεις σχολείων, συγχωνεύσεις τμημάτων, κατάργηση Τομέων στα Επαγγελματικά Λύκεια και διαθεσιμότητα- απόλυση των καθηγητών αυτών των ειδικοτήτων.

Με τέτοιες μεθόδους δημιουργείται ένα δημόσιο κατηγορητήριο για τον δάσκαλο. Ότι δεν θέλει να εργαστεί, να τον κρίνουν, να ελεγχθεί κι άλλα. Μήπως βελτιώθηκε η λειτουργία των σχολείων στα οποία αξιολογήθηκαν οι εκπαιδευτικοί; Ας γελάσω, που έγραψε ως ακροτελεύτια φράση ο Καραγάτσης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπάρχει εκπαιδευτική πολιτική για όλα αυτά που ανακοινώνονται; Όχι, πρόκειται για αποσπασματικές κινήσεις και πρακτικές. Εκτός των άλλων διαχέουν φόβο στον δάσκαλο και στη σχολική κοινότητα. Κι αυτή η κατάσταση αντανακλάται στην εκπαιδευτική και παιδαγωγική λειτουργία. Όταν ο άνθρωπος φοβάται μαζεύεται, κλείνεται, δεν είναι δημιουργικός· υποτάσσεται.

Για αυτή την κατάσταση έγραψε ο παιδαγωγός Μίλτος Κουντουράς, πριν από έναν αιώνα. Διαπίστωσε ότι ο δάσκαλος φοβάται μη χάσει τη σύνταξή του, δεν μπορεί να αγοράσει τα φάρμακα της γυναίκας του. “Έτσι [οι δάσκαλοι] σκύβουν ως το χώμα το κούτελο και κάνουν καθημερινώς τούμπες μπροστά στον πρώτο τυχαίο δυνατό της ημέρας”.

Ποιος υπουργός των τελευταίων πέντε χρόνων ενδιαφέρθηκε για τον δάσκαλο; Είναι δακτυλοδεικτούμενος, υπό κατηγορία και επιτήρηση, για κάτι που έκανε ή δεν έκανε. Πιέζεται πανταχόθεν, από την υπηρεσία αλλά και από μέρος της κοινωνίας. Αν και την ίδια στιγμή οι γονείς κι ο περίγυρος της σχολικής κοινότητας αναγνωρίζουν τη σημαντική προσφορά του, πάντοτε περισσεύει ο καλός τους λόγος κι η υποστήριξη. Γιατί ψυχή του σχολείου είναι ο δάσκαλος.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Παναγιώτης Ν. Βέης: Χωρίς πυξίδα (2025)*

Γράφει ο Δημήτρης Κωστούλας , φιλόλογος , μουσικός ερευνητής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μαρίνα Σταμάτη: Μια διπλή έκθεση με κοινό παρονομαστή

Γράφει ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΠΙΩΤΑΣ, πρώην Δ/ντης Δ.Ε. Λέσβου & Σάμου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τριήμερο χειμερινό σχολείο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Πραγματοποιήθηκε στη Μυτιλήνη, από 3 έως 5 Νοεμβρίου. Στη δράση συμμετείχαν μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού από χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αφρικής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Χωρίς σοδειά

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού υπενθυμίζει όσα δεν είναι αυτονόητα για τα παιδιά μας

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΥΜΠΟΣ, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της Μυτιλήνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το μέλλον είναι παρόν.Η φροντίδα του παιδιού ως ευθύνη και υπόσχεση

Γράφει η ΞΕΝΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΥ, Κλινική Ψυχολόγος Επ. Υπεύθυνη της ΚΜΨΥ Παιδιού & Εφήβου Β. Αιγαίου ΑμΚΕ Αγκαλιά
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο δημόσιος χώρος των σχολείων ως ιδιωτικός

Γράφει ο ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΨΗΦΗΣ, υποψήφιος Διδάκτορας στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η θυσία που υπενθυμίζει ότι η δημοκρατία απαιτεί εγρήγορση

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, ανιψιός του Μιχάλη Μυρογιάννη
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πώς να ζήσει μια μάνα όταν χάνει τα δύο της παιδιά;

Γράφει η μητέρα τους, ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΑΧΡΗΣΤΟΥ, με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όταν πέφτουν οι μάσκες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Με αφορμή τη «Μυγδαλιά» του Δημήτρη Σιμιτσή*

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, φιλόλογος, μουσικός ερευνητής