× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Μια Μυτιληνιά στην Κωνσταντινούπολη

Tο εντυπωσιακό μαρμάρινο άγαλμα της Αρτέμιδος ανακαλύφθηκε στο νησί της Λέσβου κατά τη δεκαετία του 1860 και μεταφέρθηκε αμέσως στην Κωνσταντινούπολη

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 18/8/2024

Μια Μυτιληνιά στην Κωνσταντινούπολη
' χρόνος ανάγνωσης

Αυτό το εντυπωσιακό μαρμάρινο άγαλμα της Αρτέμιδος ανακαλύφθηκε στο νησί της Λέσβου κατά τη δεκαετία του 1860 και μεταφέρθηκε αμέσως στην Κωνσταντινούπολη, σύμφωνα με τα σύντομα και συχνά αναξιόπιστα αρχεία που κρατούσαν οι τότε οθωμανικές αρχές. Αφού τοποθετήθηκε για λίγο στην Αγία Ειρήνη (τότε Αυτοκρατορικό Μουσείο)*, το άγαλμα μεταφέρθηκε στο Τσινιλί Κιοσκ του Τοπ Καπί και από το 1875 εξετίθετο εκεί.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Την πρώτη πληροφορία (λιθογραφία) για το άγαλμα έδωσε ένας Άγγλος κάτοικος Κωνσταντινούπολης. Εμφανίζεται σε έναν σύντομο γαλλικό κατάλογο που δημοσιεύτηκε από την Goold στην Κωνσταντινούπολη το 1882, ο οποίος κατάλογος είναι ουσιαστικά άγνωστος στους περισσότερους αρχαιολόγους στην Ευρώπη.
Το άγαλμα είναι ρωμαϊκό αντίγραφο που χρονολογείται στον 2ο με 3ο αιώνα μ.Χ. ενός πρωτότυπου ελληνιστικού αγάλματος της Άρτεμης του 4ου αιώνα π.Χ.

Η Άρτεμις ήταν η θεά του φεγγαριού, του δάσους και του κυνηγιού. Το άγαλμα στέκεται στο αριστερό του πόδι ενώ το δεξί του χέρι ακουμπά σε μια στήλη. Το αριστερό του χέρι ακουμπά στη μέση του και η παλάμη του είναι στραμμένη προς τα έξω. Η φιγούρα είναι μικρότερη από το φυσικό μέγεθος (1,07 μέτρα) και είναι σε πολύ καλή διατηρημένη κατάσταση, μόνο το δεξί χέρι και ο αριστερός αντίχειρας είναι σπασμένοι. Δυστυχώς, το μαρμάρινο άγαλμα έχει καθαριστεί και ξύθηκε, μάλλον βάναυσα. Έτσι η πατίνα έχει εξαφανιστεί.
Έχει στέμμα στο κεφάλι της. Φοράει δύο μπρατσάκια σαν φίδια. Οι μπότες της αφήνουν τα δάχτυλά ακάλυπτα. Τα ρούχα είναι αρκετά σκληρά, ειδικά στην περιοχή των γοφών.
* Η Αγία Ειρήνη ονομάστηκε Museum-i Hümayun (Αυτοκρατορικό Μουσείο) το 1869. Με την πάροδο του χρόνου, λόγω ανεπαρκών εκθεσιακών χώρων, τα έργα εδώ μεταφέρθηκαν 1875 σε άλλο χώρο...
(Το κείμενο είναι του Λεβέντ Τσιβελέκογλου, Από τη σελίδα "Αρχαιολογία Τουρκίας")

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Εννιά χρόνια από την επίσκεψη των «Τριών Ιεραρχών» στη Λέσβο

Με αφορμή τον θάνατο του Πάπα Φραγκίσκου άραγε θυμάται κανείς το δέντρο ελιάς ή σκέφτεται το μνημείο Ειρήνης που είχε προτείνει ο αείμνηστος Γαληνός;
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η φυλακή όσων «δεν συνεμορφώθησαν….» στη Μυτιλήνη

Παρασκευή 21 Απριλίου 1967, δυο μέρες πριν την Κυριακή των Βαΐων, στην Ακαδημία Μυτιλήνης
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

H αθέατη πλευρά της Επταετίας

Σκάνδαλα, διαφθορά και…«θαύματα»!
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Ο εγγονός του Φώτη Κόντογλου γυρίζει το χρόνο πίσω

«Βρισκόταν σε έναν άλλο κόσμο και με έπαιρνε κι εμένα μαζί του» λέει ο Φώτης Μαρτίνος
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Πάσχα 1913 στη Λέσβο‑ Το Πάσχα της λεφτεριάς

Γράφει η ΜΑΡΙΑ ΓΡΗΓΟΡΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Τι παναπεί… πας και τρως ψουμάρες;»

Η 92χρονη θεία Δέσποινα μίλησε για δίαιτα, αλλά και για την αναγκαιότητα ο άνθρωπος να «αυτοκυβερνιέται» στην παρουσίαση του βιβλίου του ανηψιού της, Βασίλη Κατσίλα
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Τι γιορτάζουμε την Κυριακή των Βαΐων

Η υποδοχή του Χριστού με τα Βάγια και τα έθιμα της νηστείας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Πρώτη νίκη της ζωής

Το Σάββατο του Λαζάρου στη Λέσβο και στη Μικρασία
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Μάθημα ιστορίας σε μεγάλο ακροατήριο με τον Σταύρο Παναγιωτίδη

Αγαπήθηκαν και στη Μυτιλήνη οι «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της ελληνικής ιστορίας»
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η συμβολή της Λέσβου στην Επανάσταση του 1821 από την έρευνα του Στρατή Αναγνώστου

Σημαντική εκδήλωση ιστορικής μνήμης από την Εταιρεία Λεσβιακών Μελετών σε συνεργασία με τις εκδόσεις REPRO Graphics και την Αντωνία Σάββα
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Τα ...Fake News της Επανάστασης!

Πως οι ψεύτικες ειδήσεις κυκλοφορούσαν ακόμη και από τους ίδιους τους οπλαρχηγούς του 1821. Στο επίκεντρο της φημολογίας, οι Ρώσοι, ο Υψηλάντης, η κατάληψης της πόλης και η «Αόρατος Αρχή»
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Ελεύθερο Πάσχα και 25η Μαρτίου στη Μικρά Ασία του 1920

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ*