× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

273 νεκροί ‑επισήμως‑ πριν 55 χρόνια

Το χρονικό του ναυαγίου «ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ» αποδεικτικό ενός εφοπλιστικού εγκλήματος σε βάρος των νησιωτών του Αιγαίου Πελάγους

Δημοσίευση 9/12/2021

273 νεκροί ‑επισήμως‑ πριν 55 χρόνια
' χρόνος ανάγνωσης

Σαν χθες πριν από 55 χρόνια, στις 8 Δεκεμβρίου του 1966 άγνωστο ακόμα και σήμερα, πόσες ανθρώπινες ζωές χάθηκαν στα ανταριασμένα νερά του Αιγαίου Πελάγους στα ανοιχτά της Μήλου. Επίσημα οι νεκροί ήταν 273. Ήταν το ναυάγιο του πλοίου «Ηράκλειο» ένα εφοπλιστικό έγκλημα σε βάρος των νησιωτών. Ακολούθησαν τα χρόνια της χούντας, η υπόθεση ξεχάστηκε...

Αντιγράφουμε σήμερα από το Praxis Review, ένα «αφιέρωμα» στη σύγχρονη ξεχασμένη τραγωδία. Αποδεικτική του πώς χτίστηκαν οι εφοπλιστικοί κολοσσοί στη χώρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σαν σήμερα, 8 Δεκέμβρη 1966, συντελέστηκε το εφοπλιστικό έγκλημα του "Ηράκλειον": Το 1966 ο ανταγωνισμός στην ακτοπλοΐα ήταν έντονος, ιδιαίτερα στις γραμμές της Κρήτης. Ένας βασικός "παίκτης", ήταν η εταιρεία των αδελφών Τυπάλδου με τα πλοία "Ηράκλειον" και "Χανιά".

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η εταιρεία πρόβαλλε ως "ατού" την ταχύτητα των πλοίων, ιδιαίτερα του "Ηράκλειον". Ήταν το αγγλικό φορτηγό Λέστερσαϊρ, το οποίο είχαν αγοράσει οι Τυπάλδοι δύο χρόνια πριν (1964) και το είχαν μετατρέψει όπως-όπως σε φέρι-μποτ, ενα πλοίο κατασκευής του 1949 (17 ετών), το οποίο,αν και έκανε δρομολόγια επί ενάμιση χρόνο, δεν είχε αναγνωριστεί ακόμα ως Επιβατηγό-Οχηματαγωγό από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας!

Το προηγούμενο διάστημα είχαν σημειωθεί περιστατικά κατά τα οποία είχε πάρει αδικαιολόγητη κλίση ή είχε βλάβη στον καταπέλτη. Το Δεύτερο Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης, είχε περιορισμένη ισχύ, μέχρι 30/11/1966. Την 1η Δεκέμβρη το πλοίο θα έπρεπε να σταματήσει να ταξιδεύει. Η εταιρεία πήρε παράταση μέχρι 10/12.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η αναχώρηση της 7ης Δεκεμβρίου από την Κρήτη για τον Πειραιά καθυστέρησε προκειμένου να προλάβει να επιβιβαστεί φορτηγό βάρους 25 τόνων. Στις 7.30 μ.μ το "Ηράκλειον" ξεκίνησε από τη Σούδα. Είχε 71 μέλη πληρώματος και 212 επιβάτες. Όμως, επειδή τότε επιτρεπόταν να εκδίδονται εισιτήρια μέσα στο πλοίο, ήταν άγνωστο πόσοι επιβάτες επέβαιναν πραγματικά.

Στο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι 8-9 μποφόρ. Την ίδια ώρα, ο ναύτης του πλοίου Δ. Οικονόμου "διαπιστώνει ότι τα αυτοκίνητα αλληλοεκτυπώντο ....εκινδύνευαν να ανατραπούν τα αυτοκίνητα με υψηλόν χαβαλέ". Ενημερώνει τη γέφυρα. Ωστόσο, το πλοίο συνεχίζει να ταξιδεύει, με αμείωτη ταχύτητα, όπως διαφήμιζε η εταιρεία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στη 1.10 μετά τα μεσάνυχτα ανετράπη το φορτηγό που είχε επιβιβαστεί λίγο πριν την αναχώρηση.  Λίγα λεπτά αργότερα μετακινείται απότομα και μέσα σε ένα τέταρτο 1.30 - 1.45, "Κτύπησε 3 φορές στη δεξιά και 3 φορές στην αριστερή πόρτα". Τότε ανοίγει ο δεξιός καταπέλτης και πέφτει στη θάλασσα. Αρχίζει να μπαίνει θαλασσινό νερό με δύναμη στο γκαράζ.

Οι περισσότεροι επιβάτες κοιμόντουσαν στις καμπίνες και κανένας δεν τους ειδοποιεί για τον κίνδυνο. Στις 2.12  ο ασύρματος εξέπεμψε το τελευταίο σήμα που ήταν μια λέξη: "ΒΥΘΙΖΟΜΑΙ".

Τρία λεπτά μετά έπεσαν στη θάλασσα και τα τελευταία άτομα τα οποία δεν είχαν παγιδευτεί σε εσωτερικούς χώρους. Σε λίγα λεπτά το πλοίο ανατράπηκε παρασύροντας σε βάθος 600-800 μέτρων τους περισσότερους επιβαίνοντες. Οι διασωθέντες ήταν τελικά μόλις 47, ενώ πνίγηκαν 273 άνθρωποι.

Η κρατική μηχανή δεν είχε σχέδιο επέμβασης. Κανένα πολεμικό πλοίο δεν ήταν σε ετοιμότητα, με αποτέλεσμα τα πλοία να αποπλεύσουν για τον τόπο της τραγωδίας μετά από ώρες.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Υπομονή

Γράφει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΛΕΤΣΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

10 Σεπτέμβρη 1944: Η Λέσβος ελευθέρα!

81 χρόνια από την απελευθέρωση της Λέσβου από τις Ναζιστικές δυνάμεις κατοχής
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η ιστορία ενός χαμένου σταυρού, στα Μοσχονήσια της Μικράς Ασίας

Με σεβασμό και συγκίνηση πραγματοποιήθηκε στην εκκλησία του Αγίου Θεράποντα το μνημόσυνο των Αγίων της Μικράς Ασίας. Ο πατήρ Αθανάσιος Γιουσμάς μίλησε για την ιστορία τους και τις μνήμες των Ελλήνων
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Ένας «πατέρας από φως»

Μια μέρα σαν τη σημερινή πριν δέκα χρόνια, σε ηλικία μόλις 57 ετών, έφυγε από τη ζωή ο παπά Στρατής Δήμου από το Κεράμι της Λέσβου
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

40 χρόνια από τον θάνατο του Λέσβιου «Δασκάλου» Παναγιώτη Σαμαρά

Αφιέρωμα από τους ΦΙΛΟΥΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Εξέγερση στο λεκανοπέδιο Καλλονής Λέσβου. Αύγουστος 1944

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, Συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Μια Μυτιληνιά στην Κωνσταντινούπολη

Tο εντυπωσιακό μαρμάρινο άγαλμα της Αρτέμιδος ανακαλύφθηκε στο νησί της Λέσβου κατά τη δεκαετία του 1860 και μεταφέρθηκε αμέσως στην Κωνσταντινούπολη
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Παραμονή της Παναγιάς στην Αγιάσο με άδεια της Χωροφυλακής

Ντοκουμέντα από τις μέρες της Χούντας και τις καθαιρέσεις αυτοδιοικητικών διότι… «δεν συνεμορφώθησαν» -Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΥΡΝΟΥΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Εξερευνώντας τα ιστορικά τοπόσημα της Λήμνου και τον ρόλο της στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Από τη στρατηγική βάση στον τόπο της μνήμης
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Καθημερινές γυναικείες ιστορίες από τη Λέσβο των αρχών του 20ού αιώνα

Όπως αποτυπώθηκαν στον τοπικό Τύπο- Γράφουν η ΜΑΡΙΑ ΓΡΗΓΟΡΑ και η ΦΑΝΗ ΜΑΡΩΝΙΤΗ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Οι δυο μεριές της θάλασσας

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ συγγραφέας, Δρ. Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

15 Ιουλίου ‑ 16 Αυγούστου 1974, 33 δραματικές μέρες πριν 51 χρόνια

Οι Φίλοι Ιστορικής Μνήμης και Πολιτιστικής Δημιουργίας για την πολλαπλή χουντική προδοσία, τους δυο «Αττίλες», τη μεταπολίτευση και τους τρεις Λέσβιους που … δεν γύρισαν!