Ο Γολγοθάς των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, o πρώτος μισθός του Ελληνα καθηγητή είναι το 31% του (αντίστοιχου) Γερμανού, το 42% του Φινλανδού, το 53% του Κυπρίου και το 77% του Σλοβένου
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 15/8/2024
Kαι τώρα πώς βρίσκω σπίτι; Πόσο θα μου κοστίζει ο… ξενιτεμός; Είναι πονοκέφαλοι που, δυστυχώς, επισκιάζουν τη χαρά των εκπαιδευτικών που θα δουν το όνομά τους στις λίστες όσων θα διορισθούν ως μόνιμοι ή θα προσληφθούν ως αναπληρωτές στα σχολεία των δύο βαθμίδων για την προσεχή σχολική χρονιά. Το κόστος διαβίωσης είναι υψηλό και ο μισθός λίγος. Χαρακτηριστικά, ο κατώτατος ετήσιος μεικτός μισθός του Ελληνα εκπαιδευτικού είναι το 52% του μέσου όρου των μισθών στις χώρες της Ευρωζώνης. Η προθεσμία που θα δοθεί από το υπουργείο Παιδείας στους ενδιαφερομένους για να δηλώσουν τόπο θα «τρέξει» έως τα τέλη Αυγούστου.
Ειδικότερα, σήμερα αναμένεται από το υπουργείο Παιδείας ότι θα ανακοινωθεί η πρόσκληση προς τους καθηγητές για την κάλυψη των 5.549 θέσεων μονίμων, καθώς και η τρίτη πρόσκληση για την κάλυψη θέσεων αναπληρωτών και στις δύο βαθμίδες, με την οποία θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των προσλήψεων αναπληρωτών για το επόμενο σχολικό έτος. Η προθεσμία δήλωσης θα είναι ίδια και για τις δύο ομάδες εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, θα ανακοινωθούν πρώτα τα ονόματα όσων θα διοριστούν και θα ακολουθήσουν, αφού αφαιρεθούν από τους πίνακες όσοι θα έχουν διοριστεί, ο αριθμός και τα ονόματα των αναπληρωτών. Στόχος, είναι όλες οι διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στον Αύγουστο, ώστε οι νέοι εκπαιδευτικοί να προλάβουν να ταξιδέψουν στην περιοχή της θέσης τους, προκειμένου να αναλάβουν υπηρεσία τις πρώτες του Σεπτεμβρίου. Και μετά… τρέξιμο για να βρουν στέγη. Και εάν βρουν, να μπορούν να την πληρώσουν.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, μέλος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, οι καθαρές απολαβές των νεοδιόριστων το πρώτο έτος είναι 776,69 ευρώ, ενώ των μονίμων είναι 873,52 ευρώ. Η διαφορά των 97 ευρώ οφείλεται στο ποσό που παρακρατείται, σε δόσεις, σε κάθε δημόσιο υπάλληλο κατά τον πρώτο χρόνο στην υπηρεσία για την εγγραφή στο Μετοχικό Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων. Και ο κατώτατος ετήσιος μεικτός μισθός του Eλληνα εκπαιδευτικού υπολείπεται πολύ εκείνων των Ευρωπαίων εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) (παρουσιάστηκαν στην ιστοσελίδα alfavita.gr) είναι το 31% του Γερμανού καθηγητή, το 42% του Φινλανδού, το 45% του Ισπανού, το 53% του Κυπρίου, το 57% του Ιταλού, το 77% του Σλοβένου…
Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, o πρώτος μισθός του Ελληνα καθηγητή είναι το 31% του (αντίστοιχου) Γερμανού, το 42% του Φινλανδού, το 53% του Κυπρίου και το 77% του Σλοβένου.
Η περιπέτεια
Μετά την τοποθέτηση ενός εκπαιδευτικού, αρχίζει μια περιπέτεια που μπορεί να εξελιχθεί σε Γολγοθά. Οπως περιγράφει η Ντίνα, νηπιαγωγός, «πέρυσι τοποθετήθηκα στη Βοιωτία. Είχα δηλώσει Στερεά Ελλάδα, αλλά καθώς δεν ήξερα πού ακριβώς θα τοποθετηθώ, ξεκίνησα από τις Σέρρες το ταξίδι, έμεινα στη Λαμία και όταν ανακοινώθηκε ότι τοποθετήθηκα στη Βοιωτία, έψαξα σπίτι εκεί». Αυτό βεβαίως απαιτεί ένα κομπόδεμα για τις πρώτες ημέρες, ενώ εάν κάποιος τοποθετηθεί στις Κυκλάδες ή στα Δωδεκάνησα πρέπει να παρουσιαστεί στην έδρα της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης (π.χ. Ρόδο) και μετά να ταξιδέψει σε κάποιο μικρό νησί όπου θα οριστεί η θέση του.
Και είναι γνωστό πλέον σε όλους ότι τα ενοίκια έχουν εκτιναχθεί ενώ τα σπίτια είναι δυσεύρετα στα νησιά. Εχουμε δει εκπαιδευτικούς τις πρώτες ημέρες στο νησί να διανυκτερεύουν σε αυτοκίνητα, παραλίες, γραφεία των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, να περιφέρονται από δωμάτιο σε δωμάτιο ξενοδοχείων. Και πολλοί εκπαιδευτικοί είναι γυρολόγοι έως και δέκα χρόνια, όσα και τα έτη που χρειάστηκαν μέχρι να πάρουν το χαρτί του διορισμού. Και η ταλαιπωρία των νεοδιόριστων συνεχίζεται στις απομακρυσμένες περιοχές.
«Είναι εύλογο το ερώτημα γιατί να μπει ένα νέο παιδί σε αυτή τη διαδικασία, όταν με τα εφόδια που έχουν –κάποια έχουν και δύο ή τρία μεταπτυχιακά– μπορούν να προσληφθούν στον ιδιωτικό τομέα με καλύτερες απολαβές», παρατηρεί στην «Κ» ο κ. Παπαδόπουλος. «Σίγουρα, ένας λόγος είναι η ασφάλεια που προσφέρει ο δημόσιος τομέας. Βέβαια, ρόλο παίζουν και οι προσδοκίες που έχουν οι πτυχιούχοι πριν μπουν στο επάγγελμα. Ομως, όταν μπεις σε αυτόν τον κύκλο, να δουλεύεις κάθε χρόνο ως αναπληρωτής, δεν αποφασίζεις να βγεις εύκολα».