× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Επαναστατικές Αλλαγές ή Εγκλωβισμένο Σύστημα; Η Πανελλήνια Εξεταστική στην Ελλάδα

Της ΜΑΡΩΣ ΑΘΗΝΙΩΤΗ*, μαθήτριας, μέλος των Ανιχνευτών Μυτιλήνης

Δημοσίευση 6/5/2024

Επαναστατικές Αλλαγές ή Εγκλωβισμένο Σύστημα; Η Πανελλήνια Εξεταστική στην Ελλάδα

Με την προσέγγιση των πανελληνίων εξετάσεων, η συζήτηση για το εξεταστικό σύστημα της Ελλάδας είναι σε πλήρη εξέλιξη. Αναμφίβολα, η παράδοση και η σημασία των πανελλαδικών εξετάσεων είναι ανυποτίμητες, ωστόσο, αυτό το κεντρικό σύστημα δεν είναι χωρίς αμφισβήτηση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένας από τους βασικούς κριτικούς του συστήματος είναι η υπερβολική του βαρύτητα στην εκπαιδευτική πορεία των μαθητών. Από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο, το μάθημα είναι στρατηγικά στρογγυλεμένο γύρω από τις απαιτήσεις των πανελληνίων εξετάσεων. Αυτό οδηγεί σε μια εκπαιδευτική εμπειρία που εστιάζει στη μνήμη και την εξωτερική επιδεξιότητα, παρά στην κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα.

Επιπλέον, η πίεση που ασκείται στους μαθητές είναι τεράστια. Η επιτυχία ή η αποτυχία τους στις πανελλαδικές εξετάσεις καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την είσοδό τους σε πανεπιστήμια και τις μελλοντικές τους προοπτικές. Αυτό δημιουργεί έντονο άγχος και αντιμετωπίζεται ως μοναδική ευκαιρία για επιτυχία, αγνοώντας το γεγονός ότι η εκπαίδευση είναι ένα συνεχές ταξίδι.

Εντούτοις, παρά τις κριτικές, ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το κεντρικό σύστημα είναι απαραίτητο για τη διασφάλιση της ισότητας και της διαφάνειας. Με την εφαρμογή ενός ενιαίου συστήματος αξιολόγησης, όλοι οι μαθητές αντιμετωπίζονται ισότιμα, ανεξαρτήτως του πού μαθαίνουν ή της κοινωνικής τους καταγωγής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ωστόσο, η έλλειψη ευελιξίας του συστήματος μπορεί να επιφέρει απώλεια ταλέντων. Πολλοί μαθητές αισθάνονται περιορισμένοι από τις στενές παραμέτρους των πανελλαδικών εξετάσεων και εγκαταλείπουν τα όνειρά τους επειδή δεν μπορούν να πληρούν τα πρότυπα που έχουν τεθεί.

Ένα ενδιαφέρον σημείο συζήτησης είναι η δυνατότητα μετάβασης σε ένα πιο ευέλικτο σύστημα αξιολόγησης που θα λαμβάνει υπόψη τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Αυτό θα μπορούσε να προωθήσει τη διαφοροποίηση και την ατομική ανάπτυξη, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη.

Συνοψίζοντας, η πανελλαδική εξέταση είναι μια παράδοση με μακρά ιστορία στην Ελλάδα, αλλά η συζήτηση για το εξεταστικό σύστημα που υπάρχει δεν έχει σταματήσει να εξελίσσεται. Με βάση τις κριτικές και τις προτάσεις που έχουν διατυπωθεί, είναι καιρός να εξετάσουμε προσεκτικά το πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα εξεταστικό σύστημα που θα είναι δίκαιο, ευέλικτο και θα ενθαρρύνει την πραγματική μάθηση και ανάπτυξη των μαθητών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

*Η Μάρω Αθηνιώτη έγραψε το παραπάνω άρθρο, στο πλαίσιο workshop δημοσιογραφίας που έκανε ως μέλος των Ανιχνευτών Μυτιλήνης, και έκανε ρεπορτάζ

 

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΦΠΑ: Η μεγάλη… απάτη!

Γράφει η ΜΑΡΙΝΑ ΠΟΛΛΑΤΟΥ
ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Η Κωνσταντινούπολη τίμησε τη μνήμη του Αγίου Νεομάρτυρος Θεοδώρου του Βυζαντίου

Σήμερα Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου ανήμερα της εορτής του Αγίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ομοιότητες και διαφορές

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

«Καταργημένες» δομές και σανός

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, συγγραφέας, Δρ. Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

«Ανθρώπινες φωνές», τουτέστιν… αντρικές

Με αφορμή τη μεγάλη εκδήλωση για την ευαισθητοποίηση απέναντι στη βία στις 20 Φεβρουαρίου στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η Ελλάδα ως πεδίο εφαρμογής του Δόγματος του Σοκ

Γράφει ο ΦΡΑΝΤΖΗΣ ΚΑΡΑΔΟΥΚΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πειθαρχικές διώξεις για την αξιολόγηση

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, συγγραφέας, Δρ. Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ρεαλιστικό έργο ή απαξιωμένη μακέτα;

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΜΑΡΙΝΑΤΟΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

«Δε μας ξαφνιάζει, δε μας τρομάζει, μας εξοργίζει»!

Γράφει η ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΝΘΥΠΑΤΟΠΟΥΛΟΥ, μέλος του Δ.Σ. ΣΕΠΕ Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο θεσμός τους Αιρετού να γίνει ανάχωμα στις επιθέσεις της Κυβέρνησης στη Δημόσια Εκπαίδευση

Γράφει ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΤΟΛΙΟΣ, Αιρετός ΠΥΣΠΕ Λέσβου, ΑΠΥΣΠΕ Β. Αιγαίου, εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο του Αυτόνομου Δικτύου Εκπαιδευτικών
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Για τη νότια παράκαμψη της Μυτιλήνης

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΓΑΒΒΕΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ειδήσεις, «άσχετες» μεταξύ τους...

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*