Δεν είναι δα και κανένα μυστικό. Τα παιδιά όταν τους δώσεις την ευκαιρία έχουν τόσες ιδέες και τόσες ικανότητες που κάνουν θαύματα!
Οι δυνατότητές τους είναι τόσες πολλές μας αφήνουν άφωνους, απλά να παρατηρούμε την εξέλιξη και να θαυμάζουμε την υλοποίηση της ιδέας τους.
Δίπλα τους σχεδόν πάντα στέκονται φωτισμένοι δάσκαλοι, άνθρωποι που τους δίνουν το ερέθισμα και το κίνητρο της δημιουργίας.
Επειδή από πολύ παλιά παρακολουθούσα, συμμετείχα, συντόνιζα σχολικές δραστηριότητες κατά κύριο λόγο στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, θαύμαζα την εφευρετικότητα, την εργατικότητα και την αποτελεσματικότητα των παιδιών που συμμετείχαν στις παιδαγωγικές αυτές ομάδες.
Πριν η χώρα μπει στα μνημόνια και τις στερήσεις, σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης, υπηρετούσαν ειδικευμένοι εκπαιδευτικοί σε θέσεις ευθύνης, που βέβαια καταργήθηκαν, με στόχο την ευαισθητοποίηση στην προστασία του περιβάλλοντος, στην προάσπιση της υγείας, στη διατήρηση του πολιτισμού. Και μέσα από τη συνεργασία των υπευθύνων αυτών με τα σχολεία προέκυψαν αξιόλογες εργασίες και πολλοί μαθητές βρήκαν ενδιαφέροντα που τους οδήγησαν σε επιλογές για επαγγελματική αποκατάσταση.
Από κείνα λοιπόν τα χρόνια και από την ιδέα της υπεύθυνης πολιτιστικών προγραμμάτων και στη συνέχεια των σχολικών δραστηριοτήτων της γειτονικής Χίου, αναδείχθηκε ένα πρόγραμμα για τη δημιουργία από σχολικές ομάδες, ταινιών μικρού μήκους. Το όνομα του προγράμματος CINE-μάθεια.
Δεκατρία χρόνια επίσημης λειτουργίας του προγράμματος, που αρχικά απευθυνόταν στα σχολεία της Χίου και στη συνέχεια της Περιφέρειας Β. Αιγαίου και τώρα σε όλα τα νησιά του Αιγαίου Αρχιπελάγους.
Έτσι κάθε σχολική μονάδα μπορεί να δημιουργήσει μια ταινία μικρού μήκους και να την υποβάλλει στην επιτροπή του CINE-μάθεια για αξιολόγηση και βαθμολόγηση, που γίνεται από καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου του θεάματος και των τεχνών.
Τα έργα των παιδαγωγικών ομάδων που εγκρίνονται και βραβεύονται, προβάλλονται στα υπόλοιπα σχολεία και στο κοινό κατά τη διάρκεια ενός φεστιβάλ, όπως γίνεται και σε ανάλογες περιπτώσεις επαγγελματικών απαιτήσεων.
Η σειρά της Λέσβου ήταν πριν λίγες μέρες και αφορούσε σε ταινίες που είχαν πραγματοποιηθεί το προηγούμενο σχολικό έτος 2024-2025.
Έτσι για τρεις μέρες στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης προβλήθηκαν πολλές ταινίες-μαθητικές δημιουργίες, σχολικών μονάδων από τη Μυτιλήνη από τη Χίο, την Ικαρία, τη Ρόδο και τη Σύμη, τη Λήμνο και τη Λέρο, την Άνδρο και τη Σύρο.
Κι επειδή σε μια γιορτή για παιδιά δε μπορεί να λείπουν τα παιδιά, η Μυτιλήνη κατακλύστηκε από μαθητές, που προέρχονταν από όλες αυτές τις περιοχές.
Κι εμείς, όσοι δηλαδή το ξέραμε, απολαύσαμε ταινίες που άφηναν ανεξίτηλο το σημάδι της δημιουργικής εφηβικής έκφρασης. Σε μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων από ντοκιμαντέρ, ταινίες μυθοπλασίας και ακόμα ταινίες με θέματα από την άυλη πολιτιστική κληρονομιά.
Και γνωρίσαμε τόπους, ήθη και έθιμα άλλων περιοχών, δραματοποιημένες ιστορίες δοσμένες με κριτική ματιά από τα παιδιά.
Μετά από τη συνεργασία της καλλιτεχνικής διευθύντριας και υπεύθυνης του φεστιβάλ Στέλλας Τσιροπινά με τον δικό μας Στρατή Μπαλάσκα, τελειώνει αυτό το πανηγύρι της τέχνης και της γνώσης στο νησί μας με την τέταρτη μέρα στο Δημοτικό Θέατρο της Καλλονής και την προβολή ταινιών από σχολεία του Δήμου. Ντοκιμαντέρ, ιστορίες και άλλα θέματα παρμένα από την κουλτούρα και τις παραδόσεις του τόπου.
Οι Κουδουνάτοι της Άγρας, τα Κουλμπίσια και η Κουτσκούδα του Λυκείου Μανταμάδου, έθιμα που ακόμα διατηρούνται, αλλά και μορφές της λογοτεχνίας ζωντάνεψαν στην οθόνη του Δ.Θ. Καλλονής, μαζί με το υλικό από την επίσκεψη του Μίκη Θεοδωράκη στο Μανταμάδο εκεί στις αρχές της δεκαετίας του 1960.
Και στα σχολεία που συμμετείχαν δόθηκαν βραβεία και αναμνηστικά και η πρόταση δια στόματος Μπαλάσκα να γίνεται η παρουσίαση όλων των μαθητικών ταινιών που υποβάλλονται στο φεστιβάλ σε κάθε Δήμο που ανήκουν τα σχολεία. Ανοιχτό σε όλον τον κόσμο!
Μακάρι και Αμήν!
*Μιχάλης Καπιωτάς
Πρώην Δντης Δθμιας Εκπσης Λέσβου & Σάμου
Υ.Γ. Αλήθεια πόσο ενδιαφέρει τη διοίκηση της εκπαίδευσης στη Λέσβο, μια τέτοια δραστηριότητα;