× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Το τι και το γιατί του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης

Γράφει ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΠΙΩΤΑΣ*

Δημοσίευση 18/2/2021

Το τι και το γιατί του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης

Το Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης (ΜΣΜ) ιδρύθηκε με το ΦΕΚ 662/1-9-1994 τ.Β’ αρχικά ως Μουσικό Γυμνάσιο Μυτιλήνης, συστεγαζόμενο-συνεργαζόμενο με το 4οΓυμνάσιο Μυτιλήνης. Την εποχή αυτή ολοκληρωνόταν η κατασκευή του σχολικού συγκροτήματος της Αγίας Φωτεινής, οπότε το 4ο Γυμνάσιο μεταφέρθηκε στο νέο κτίριο, μαζί με το Μουσικό Γυμνάσιο, το οποίο ολοκλήρωνε την τριετή λειτουργία του και αποκτούσε και την πρώτη Λυκειακή του τάξη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Ακολούθησε η ανέγερση του σχολικού συγκροτήματος της Χρυσομαλλούσας, όπου στεγάστηκε το 5ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης μαζί με το Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Μυτιλήνης, το οποίο τότε είχε ολοκληρώσει την τριετή λειτουργία του και λειτουργούσε σαν αυτόνομο σχολείο, με δικό του ΦΕΚ ίδρυσης (ΦΕΚ 764/28-8-97 τ. Β’), Διευθυντή και πρόγραμμα. Το Μουσικό Γυμνάσιο και Λύκειο Μυτιλήνης, όπως και όλα τα πλήρη Μουσικά Σχολεία, χαρακτηρίστηκε ως Περιφερειακό Μουσικό Σχολείο, δίνοντας τη δυνατότητα να φοιτήσουν σ αυτό μαθητές από όλη την περιφέρεια Β. Αιγαίου, αφού ήταν το μοναδικό Μουσικό Σχολείο σ αυτήν.
Με την ολοκλήρωση των κύκλων λειτουργίας του Σχολείου και τη μετονομασία του σε Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης, που διατηρεί μέχρι σήμερα, άρχισαν να φαίνονται και τα πρώτα αποτελέσματα από την Μουσική Εκπαίδευση που παρείχε τα προηγούμενα χρόνια στους μαθητές του.


Όλα αυτά τα χρόνια λειτουργίας του το ΜΣΜ συνέβαλλε με κάθε δυνατό τρόπο στα πολιτιστικά δρώμενα της Λέσβου, με τις εκδηλώσεις που διοργάνωνε με τις ορχήστρες και τις χορωδίες του, με τη συμμετοχή του σε εκδηλώσεις φορέων, με τις συνεργασίες με καταξιωμένους καλλιτέχνες.


Η λειτουργία του Σχολείου στη Λέσβο, είχε και έχει πολλά θετικά στοιχεία, τόσο από την ανάδειξή του σαν πυλώνα πολιτισμού, όσο και από τη συμμετοχή του στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου αλλά και από αυτήν καθ’ αυτήν την συνεισφορά του στην εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία και στην ανάπτυξη των ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στον οικονομικό τομέα:
• Μεταφορά μαθητών: Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο των μουσικών Σχολείων, οι μαθητές πρέπει να μεταφέρονται με δημόσια μέσα μεταφοράς από τον τόπο κατοικίας τους και μάλιστα με μέσα, που αποκλειστικά θα διατίθενται για τους μαθητές του, αφού θα μεταφέρουν και τα μουσικά τους όργανα, τα οποία μπορεί να είναι ογκώδη. Μια τάξη επομένως επαγγελματιών ωφελούνται από τη λειτουργία του ΜΣΜ, μεταφέροντας τους μαθητές από και προς όλα σχεδόν τα χωριά του νησιού, από το 1998, οπότε και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το μέτρο της μεταφοράς των μαθητών του ΜΣΜ. Εκτός αυτού σε κάθε εκδήλωση, η μεταφορά μαθητών και εξοπλισμού, απαιτεί την ανάλογη δαπάνη.


• Σίτιση μαθητών: Από την έναρξη της λειτουργίας των Μουσικών Σχολείων, προβλέφθηκε η παροχή γεύματος στους μαθητές, αφού το διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων απαιτούσε τη συμμετοχή τους στον κύκλο των μουσικών μαθημάτων μέχρι και τις πρώτες απογευματινές ώρες, με την ανάληψη της δαπάνης από το Δήμο ή την Περιφέρεια.


• Αγορά-συντήρηση μουσικών οργάνων: Η αγορά ιδιαίτερα ακριβών μουσικών οργάνων, αλλά και η συντήρησή τους έχουν υψηλό κόστος με ωφελούμενους τους επαγγελματίες του χώρου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


• Μουσικές εκδηλώσεις: Οι μουσικές εκδηλώσεις απαιτούν ειδικές κατασκευές, διαμόρφωση χώρων, φωτισμούς, ηχοληψίες, με ωφελούμενους τους επαγγελματίες του χώρου.


• Εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί. Πολλοί μουσικοί, πτυχιούχοι, εμπειροτέχνες, εργάστηκαν και εργάζονται στο ΜΣΜ. Πολλοί είναι απόφοιτοι του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης, έχοντας μια επαγγελματική διέξοδο.


• Απόφοιτοι εργαζόμενοι σε μουσικά επαγγέλματα. Πολλοί μαθητές, απόφοιτοι του ΜΣΜ, εργάστηκαν και εργάζονται σε μουσικά σχήματα, με καταξιωμένους καλλιτέχνες, ως τραγουδιστές ή Διευθυντές χορωδιών ή σολίστες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Το Σχολείο σαν πυλώνας Πολιτισμού:
• Διοργάνωση εκδηλώσεων από το Σχολείο, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών, στα μουσικά σύνολα, στις χορωδίες και στο τραγούδι, σε σύγχρονα και παραδοσιακά τραγούδια.


• Συμμετοχή σε εκδηλώσεις που διοργανώνουν φορείς, όπως ο Δήμος η ΔΔΕ, στις εθνικές και στις σχολικές εορτές και σε κάθε εκδήλωση που απαιτείται μουσική κάλυψη.


• Στο μέλλον θα πρέπει να οργανωθεί η συνεργασία με το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε θέματα έρευνας στις Μουσικές της Λέσβου και του Αιγαίου.


• Ανάπτυξη συνεργασιών με καταξιωμένους καλλιτέχνες της Ελλάδας, για την πραγματοποίηση συναυλιών και εκδηλώσεων, με στόχο (και αποτέλεσμα) την άνοδο του πολιτιστικού επιπέδου της περιοχής μας. (Τσαλιγοπούλου, Νέγκα, Μπάσηςκλπ).


• Ανάπτυξη συνεργιών με παραδοσιακούς καλλιτέχνες της Λέσβου, αλλά και με νεότερους ερευνητές της παραδοσιακής ή/και της κλασσικής Μουσικής. (Β. Βέτσος, Μουσικό Φεστιβάλ Μολύβου, αφοι Κυριάκογλου, Σόλων Λέκκας κλπ).


• Συνεργασία με άλλα Μουσικά Σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού, για τη διάχυση των διαφορετικών τρόπων παροχής μουσικής παιδείας, την υλοποίηση κοινών εκδηλώσεων, την ανταλλαγή μουσικών εμπειριών.


Παιδαγωγική-Εκπαιδευτική Διαδικασία:
• Τα Μουσικά Σχολεία είναι Σχολικές Μονάδες Ειδικού Τύπου, αφού λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο διδασκαλίας και παρέχουν εκπαίδευση, τόσο στη Γενική Εκπαίδευση, όσο και στη Μουσική αλλά και γενικότερα στην πολιτιστική εκπαίδευση.


• Στους μαθητές των Μουσικών Σχολείων, παρέχονται όλα τα μαθήματα της Γενικής Εκπαίδευσης και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο δίνοντάς τους τη δυνατότητα να πάρουν μέρος στην διεκδίκηση Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Απόφοιτοι του ΜΣΜέχουν επιτύχει την εισαγωγή τους σε Ανώτατες Σχολές και πολλοί εργάζονται στους τομείς που έχουν επιλέξει (Δικηγόροι, Μηχανικοί, Οικονομολόγοι κλπ).Ειδική μνεία πρέπει να γίνει σε μαθητές του ΜΣΜ που έχουν επιτύχει σε τμήματα Μουσικών Σπουδών των Πανεπιστημίων της Ελλάδας.


• Στα Μουσικά Σχολεία παρέχεται Ειδική Μουσική Εκπαίδευση, σε κλασσικά μουσικά όργανα (Πιάνο, κλασσική κιθάρα κλπ) και σε παραδοσιακά όργανα (σαντούρι, ταμπουράς κλπ), οι μαθητές εκπαιδεύονται στη Βυζαντινή Μουσική και στην Ευρωπαϊκή Μουσική, ενώ συμμετέχουν στις χορωδίες και στα Μουσικά Σύνολα, αναπτύσσοντας κλίσεις και αποκτώντας ιδιαίτερες δεξιότητες, εκπαιδευόμενοι ατομικά σε όργανα επιλογής τους.


• Οι μαθητές συμμετέχουν σε όλες τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, που οργανώνονται σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης όπως Σχολικές δραστηριότητες στο Περιβάλλον, στην αγωγή υγείας, στην αγωγή σταδιοδρομίας και στον πολιτισμό.


• Το ΜΣΜ συμμετέχει σε δράσεις παιδαγωγικού χαρακτήρα σε Πανελλήνιο επίπεδο, όπως διαγωνισμούς ποίησης, διηγήματος, Διαγωνισμούς Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, STEM κλπ. Ανάπτυξη Ατομικών και Κοινωνικών δεξιοτήτων.


• Εκμάθηση Θεωρίας της Μουσικής, Ιστορίας της Μουσικής, Ιστορίας της τέχνης. Η θεωρητική κατάρτιση είναι απαραίτητη για την πρακτική εκμάθηση στη συνέχεια των μουσικών οργάνων και την συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες.


• Εκμάθηση μουσικών οργάνων. Οι μαθητές μέσα από τη διδασκαλία των μουσικών οργάνων, αποκτούν ιδιαίτερες δεξιότητες σε βασικά μουσικά όργανα, σε όργανα επιλογής και στη χρήση ηλεκτρονικών οργάνων διαχείρισης ήχου.


• Με τη συμμετοχή τους σε ομαδικές δραστηριότητες, όπως ορχήστρες και χορωδίες, αναπτύσσουν την συνεργατικότητα και την ομαδικότητά τους και αποκτούν ολοκληρωμένη προσωπικότητα.


• Με την υποχρεωτική onstage παρουσίαση της προόδου και των ιδιαίτερων κλίσεων τους, οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου, κοινωνικοποιούνται γρηγορότερα και ευκολότερα από τους υπόλοιπους μαθητές.


• Μαθητές με ιδιαίτερες ικανότητες, ή μαθησιακές δυσκολίες, μπορούν να αναπτύξουν τα χαρίσματά τους μέσα από την ενασχόληση με τη μουσική και γενικότερα με την τέχνη.

Η ίδρυση και η λειτουργία του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης στα Πολιτιστικά δρώμενα της Λέσβου, είναι καθοριστική.

Συμβάλλει με την παρουσία του στη διαμόρφωση του Μουσικού πολιτισμού του νησιού, δίνει επαγγελματικές διεξόδους στους αποφοίτους του, τροφοδοτεί με νέους καλλιτέχνες την πολιτιστική σκηνή της περιοχής.

Δίνει τη δυνατότητα σε ταλαντούχους νέους, να διακρίνουν και να αναπτύξουν τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους και να προβάλλουν τον Μουσικό Πολιτισμό μας.
Όλα αυτά θα είχαν πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα, αν το Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνηςείχε την τύχη να στεγάζεται σε δικό του αποκλειστικά κτίριο, με τις προδιαγραφές που προβλέπονται για ένα τέτοιο Ειδικό Σχολείο Πολιτισμού.

Αίθουσα Συναυλιών, αίθουσα μουσικών συνόλων, ηχητικά μονωμένοι χώροι, εργαστήριο ηχογραφήσεων, είναι ορισμένοι από τους προβλεπόμενους χώρους, οι οποίοι, αν υπήρχαν, θα διαμόρφωναν ένα διαφορετικό αποτέλεσμα για το Σχολείο, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.

Η Λέσβος της παράδοσης και του πολιτισμού, έχει ανάγκη της λειτουργίας του Σχολείου αυτού, το οποίο συνεχίζει την παράδοση των μουσικών, των ποιητών, των καταξιωμένων καλλιτεχνών από τους αρχαίους χρόνους μέχρι σήμερα.

Είναι επομένως επιτακτική η ανάγκη,επί τέλους μετά από ένα τέταρτο και πλέον αιώνα λειτουργίας, το ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ να αποκτήσει τη δική του στέγη, για να μπορέσει να επιτελέσει το ρόλο του στην εκπαιδευτική, καλλιτεχνική και πολιτιστική σκηνή του τόπου.

Για τους λόγους αυτούς, θα πρέπει η Περιφέρεια Β. Αιγαίου, ο Δήμος Μυτιλήνης, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει το Μουσικό Σχολείο Μυτιλήνης, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας, να αναγνωρίσουν το δίκαιο και χρόνιο αίτημα της Σχολικής κοινότητας για την εξεύρεση ΜΟΝΙΜΗΣ και αποδεκτής λύσης στο στεγαστικό πρόβλημα, είτε με την αξιοποίηση υπαρχόντων και ήδη υποδειχθέντων προτάσεων (πχ οικόπεδο Κληροδοτήματος Δ. Ραπτέλλη, οικόπεδο Π Παρασκευαϊδη) είτε με την αναζήτηση νέας πρότασης παραχώρησης ή αγοράς άλλου οικοπέδου, για την ανέγερση νέου με σύγχρονες προδιαγραφές κτιρίου, αντάξιου της αποστολής και της προσφοράς του Μουσικού Σχολείου Μυτιλήνης.

* Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΠΙΩΤΑΣ είναι Φυσικός, Περιβ. Χαρτογράφος MSc Πρ. Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΒΑΣΤΡΙΑ: Στην καρδιά του Δάσους…

Ένα «μεγαλείο» ανευθυνότητας –Γράφει ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΟΜΝΗΝΑΚΑΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Κοινωνικές Συμμαχίες

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, γιατρός
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 22/4/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Κορίτσι έξι χρόνων μόνο χωρίς γονείς, έξω από την Ασφάλεια

Οι πρώτες μέρες της χούντας στη Μυτιλήνη μέσα από τις αναμνήσεις - Γράφει η ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όψιμοι θιασώτες

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΜΑΡΙΝΑΤΟΣ, δικηγόρος, στέλεχος της Νέας Αριστεράς Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ποιος θα είναι ο «τυχερός»….

Γράφει ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΟΜΝΗΝΑΚΑΣ* για τα εγκαίνια του δρόμου Καλλονής-Σιγρίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πόλεμος, ειρήνη και ευρωεκλογές

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εφτά δολοφονίες και ύποπτοι θάνατοι συντοπιτών μας

Οι Φίλοι Ιστορικής Μνήμης και Πολιτιστικής Δημιουργίας θυμούνται με αφορμή τη συμπλήρωση 57 χρόνων από το πραξικόπημα της 21η Απριλίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΕΡΤ: Το παράρτημα!

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Πάνω από 6.000 Τούρκοι σε λίγες ημέρες

«Ευχαριστούμε την Ελλάδα που έκανε εύκολο το ταξίδι στο όμορφο νησί σας» δήλωσαν οι επισκέπτες που περίμεναν στην ουρά για να περάσουν από το Τελωνείο Μυτιλήνης, όπου τους περίμενε ούζο!
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ