
Με τον θάνατο του Διονύση Σαββόπουλου, του «Νιόνιου», θυμήθηκα την Α.ΘΕ.Κ., την Ανεξάρτητη Θεολογική Κίνηση, που με τη θεολογική της δύναμη στη Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης, κατά τη δεκαετία του ’80 ανέβαζε ψηλά τον πήχυ των συνδικαλιστικών φοιτητικών οργανώσεων.
Το βιβλιοπωλείο Μήνυμα, σ' ένα στενάκι κάτω απ' την Καμάρα, για τους ΑΘΕΚίτες ήταν τόπος γόνιμων συζητήσεων και ιδεολογικών ζυμώσεων. Στο τότε φοιτητικό κίνημα της Θεσσαλονίκης, η Α.ΘΕ.Κ. είχε πολύ καλή παρουσία. Ήταν νεορθόδοξη κίνηση. Με αριστερούς ορίζοντες. Υπήρχε όμως και η ΟΡ.Θ.Α., η Ορθόδοξη Θεολογική Αναγέννηση. Κότσους χαρακτηρίζαμε τις φοιτητριούλες της• κι αυτή είχε ισχυρή παρουσία στη σχολή μας.
Οι περισσότερες έμειναν σε οικοτροφείο. Διάβαζαν και μοίραζαν περιοδικά όπως η Απολύτρωσις. Αξίζει εδώ να σημειώσω ένα περιστατικό με την Ο.ΡΘ.Α., το οποίο έλαβε χώρα στο ισόγειο της σχολής μας, στην Αίθουσα Συνεδριάσεων μελών ΔΕΠ, δίπλα ακριβώς από το Γραφείο της Κοσμητείας, κάπου στα 1984 - 1985, όταν εκλεγόταν καθηγητής στο τότε Τμήμα Ποιμαντικής ο μακαρίτης καθηγητής Στέργιος Σάκκος.
Εκείνη την περίοδο πρόεδρος του τμήματος ήταν ο αείμνηστος Ιωάννης Φουντούλης, μορφή μειλίχια και με βαθιά θεολογική και εκκλησιαστική παιδεία. Κι ενώ στην Αίθουσα Συνεδριάσεων γίνονταν η εκλογή του μακαρίτη Σάκκου, έξω απ' αυτή φοιτητριούλες της Ο.ΡΘ.Α. πιασμένες χέρι - χέρι, σε μια ευθεία γραμμή, είχαν στήσει έναν τοίχο απέναντι σ' όσους δεν συναινούσαμε στην εκλογή Σάκκου, φωνάζοντας «Φουντούλη θύμα παραιτήσου». Παρά ταύτα, ο μακαρίτης Σάκκος εκλέχθηκε καθηγητής, δίδαξε Εισαγωγή στην Παλαιά Διαθήκη, και βοηθό είχε τον Παυσανία Κουτλεμάνη, μακαρίτης κι αυτός, μορφή καλοπροαίρετη, ασθενική κι αγαθή.
Σήμερα, όσοι κι όσες ανήκαμε στην Α.ΘΕ.Κ. διδάσκουμε σε σχολειά το μάθημα των Θρησκευτικών ως μάθημα ελευθερίας, και στην Εκκλησία υπάρχουν ιερείς που, τότε, ήταν ΑΘΕΚίτες. Στην Α.ΘΕ.Κ. ακούγαμε τα τραγούδια του Σαββόπουλου. Σημαία μας ήταν το «Να κρατήσουν οι Χοροί». Σήμερα, γκούγκλαρα τη φράση: «Ανεξάρτητη Θεολογική Κίνηση και Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης» για να βρω κάποια πληροφορία. Διαπίστωσα ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι αδιάβαστη.
Η πρώτη πρόταση που έγραφε η «άγαμη μηχανή» (κατά Ζαν Μποντριγιάρ) της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι ετούτη: «Η φράση "Ανεξάρτητη Θεολογική Κίνηση" δεν σχετίζεται με κάποια συγκεκριμένη τρέχουσα ή επίσημη κίνηση στην Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης». Αλλά και για την Ο.ΡΘ.Α., η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι αδιάβαστη. Την συνδέει με την Ορθόδοξη Θεολογική Αναγέννηση, γνωστή ως «Σχολή της Θεσσαλονίκης», με χαρακτηριστικά την «νεοπατερική σύνθεση», την προβολή της ησυχαστικής παράδοσης και την κριτική στις δυτικές επιρροές, με τα οποία η Ο.ΡΘ.Α., ουδεμία σχέση είχε. Μνημόσυνο του Σαββόπουλου και της Α.ΘΕ.Κ., ας θεωρηθούν οι παραπάνω σκέψεις μου.