× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Ο δημόσιος διάλογος για τον πόνο του καρκινοπαθούς είναι πολιτική πράξη»

Μία συζήτηση με την αείμνηστη Λιόπη Αμπατζή με αφορμή τον μήνα πρόληψης για τον καρκίνο του μαστού

Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ Δημοσίευση 26/10/2020

«Ο δημόσιος διάλογος για τον πόνο του καρκινοπαθούς είναι πολιτική πράξη»
' χρόνος ανάγνωσης

2004, Μυτιλήνη. Πρωτοετής στην Κοινωνική Ανθρωπολογία εγώ και η Λιόπη Αμπατζή τ’ αστέρι της Σχολής. Μολονότι νέα διδακτόρισσα, ήταν προσιτή και οικεία. Πρωτοπόρα στο αντικείμενό της, τη σεξουαλική διασκέδαση στην Ελλάδα, δεν δίστασε να καταπιαστεί ερευνητικά με την πληρωμένη γυναικεία συντροφιά που αναζητούν οι άντρες στα μπαρ. «Ποτό για Παρέα», το βιβλίο της, κυκλοφόρησε το 2009 και το όνομά της θα βρείτε σε βιβλιογραφικές αναφορές, σε ξένα επιστημονικά άρθρα, και… στο ντοκιμαντέρ της με την Ανιές Σκλάβου και τον Στέλιο Τατάκη «Βυζιά» (ντοκιμαντέρ για το στήθος και την εμπειρία του καρκίνου).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Λιόπη έφυγε από τη ζωή στις 25 Φεβρουαρίου 2018.

Αναδημοσιεύουμε τη συζήτηση που κάναμε το 2013 για την «Εφημερίδα των Συντακτών».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ήταν, λοιπόν, Οκτώβρης του 2009, μήνας που έχει καθιερωθεί για την πρόληψη του καρκίνου του μαστού και μία χρονιά μετά την απώλεια του πατέρα της, τότε που η Λιόπη «χτυπήθηκε» από τη νόσο. «Άφατη λύπη με κατέκλυσε. Τίποτα δεν ήταν όπως πριν. Έριξα όλο το βάρος στα διαδικαστικά της νόσου, νόμιζα έτσι ότι είχα πήρα την κατάσταση στα "χέρια" μου, θυμωμένη, λυπημένη, μα πάνω από όλα παγιδευμένη. Χρειάστηκε η μετάσταση, οι φριχτοί πόνοι, η καθήλωση στο κρεβάτι για 7-8 μήνες, για να συνειδητοποιήσω ότι η ζωή είναι υπέροχη, όσο κι αν αυτά που συμβαίνουν σε μένα αλλά και γύρω μου είναι απαίσια. Το σπουδαιότερο, ανεκτίμητο μάθημα- δώρο που πήρα όμως είναι να αποδέχομαι αυτό που δεν αλλάζει κι αντί γι αυτό, να αλλάζω εγώ θέση και οπτική. Τώρα πραγματικά είναι όλα στα χέρια μου και νιώθω ευγνωμοσύνη για αυτό!», αναφέρει η ίδια που κατάφερε να κάνει την ηλιαχτίδα που διέκρινε, φως που διέλυσε το σκοτάδι. Γι’ αυτό, άλλωστε έχει στα σκαριά ντοκιμαντέρ που «φωτίζει» τις ιστορίες… του μαστού. Κι ο τίτλος του; Καθηλωτικός: «Σε ποιόν ανήκουν τα βυζάκια μου; Διεκδικήσεις, οικειοποιήσεις, και αμφισβητούμενες σημασίες».

Με μια άλλη –ανθρωπολογική- ματιά για το σώμα και την ασθένεια, η Λιόπη, «ως καρκινοπαθής, άτεκνη, συγγραφέας, γυναίκα 43 ετών στην Αθήνα της κρίσης», όπως συστήνονταν το 2013, είχε μιλήσει με αφορμή την επέτειο του μήνα για την πρόληψη, αλλά, κυρίως, γιατί είχε κάτι διαφορετικό και συνάμα πολύ ρεαλιστικό να πει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

-           Μιλάς πολύ ανοιχτά για την ασθένεια, το έχεις ανάγκη και θα το εκφράσεις και με ένα ντοκιμαντέρ. Τι είναι αυτό που σε κινητοποιεί;

«Από την αρχή μιλούσα ανοιχτά. Τώρα μιλώ συνειδητά ανοιχτά. Κι αυτό γιατί η ασθένεια, η αδυναμία, ο καρκίνος προκαλούν πόνο και σε μένα την ίδια, αλλά και στο περιβάλλον μου. Από την ανθρωπολογία ήξερα ότι η πιο οδυνηρή όψη του ανθρώπινου πόνου είναι η σιωπή που τον συνοδεύει. Στα 4 χρόνια που συμπλήρωσα ως καρκινοπαθής είδα ότι η σιωπή του πάσχοντος υποκειμένου και των γύρω του ανθρώπων, δομεί το βίωμα του πόνου σε ένα άδικο και απάνθρωπο μοτίβο. Όταν κατάφερα να αποδομήσω το μοτίβο είδα πίσω του μόνο τρόμο. Κι επειδή πιστεύω ότι ο τρόμος σπάει στο δρόμο- δηλαδή δημόσια, μαζί με τους άλλους- το να μιλώ για τον Πόνο με αφορμή τον εαυτό μου, το αντιλαμβάνομαι ως πολιτική πράξη. Και ξέρω πια καλά ότι δε μιλώ μόνο για τον εαυτό μου».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

-           Και στο ντοκιμαντέρ ποιος «μιλά»;

«Το ντοκιμαντέρ που δουλεύουμε αφορά στην κινηματογραφική αναπαράσταση των ιστοριών του μαστού και των μετακινούμενων νοημάτων που του αποδίδονται στις κοινωνίες του Ανθρώπου. Την ιστορία αυτή θα αφηγηθούμε, συνυφασμένη με τις ιστορίες των γυναικών -που ανιδιοτελώς συμμετέχουμε- και των μαστών μας. Στόχος μας είναι να μιλήσουμε τα ανείπωτα, να δείξουμε τη ρευστότητα αλλά και πολλαπλότητα των νοημάτων στο χρόνο και στο παρόν και να δώσουμε σάρκα και φωνή στα συναισθήματα και τη σχέση που έχουν οι γυναίκες με τους μαστούς τους».

-           Το «ποτό για παρέα» σε έβαλε σε συστηματική ενασχόληση με τον συμβολισμό του μαστού. Το γυναικείο στήθος, όμως, στην περίπτωση της σεξουαλικής διασκέδασης, έχει εντελώς διαφορετικές συνδηλώσεις όταν αφορά την ασθένεια.

«Το γυναικείο σώμα αποτελεί κατεξοχήν σύμβολο, αλλά και πεδίο πολιτικής διαπραγμάτευσης. Ειδικά ο μαστός είναι ένα από τα πιο πολύσημα σύμβολα στην ιστορία του ανθρώπου πάνω στη γη. Η Marilyn Yalom στην “Ιστορία του γυναικείου στήθους” , πραγματεύεται την πολυσημία του μαστού και τις ιστορικές αντιστίξεις που κυριάρχησαν στα νοήματα που του αποδίδονται με χαρακτηριστικότερες τις: ιερός/ αμαρτωλός, αναπαραγωγικός/ σεξουαλικός, ζωοδότης/ καταστροφέας, αλλά και τις διαδικασίες ιατρικοποίησης και εμπορευματοποίησής του. Στη σεξουαλική διασκέδαση οι εργαζόμενες γυναίκες διαθέτουν το σώμα και τους μαστούς βεβαίως ως εμπόρευμα, χωρίς να χάνουν τον έλεγχο πάνω τους. Το σώμα που προσφέρουν στους πελάτες είναι "προϊόν" τελετουργικών μετασχηματισμών στους οποίους οι γυναίκες χρησιμοποιούν- φορούν σύμβολα μιας ερωτικής και προκλητικής θηλυκότητας. Αυτή η εικόνα είναι το εμπόρευμα που διατίθεται και διακινείται στα μπαρ. Ταυτόχρονα, οι γυναίκες ζουν παράλληλες ενσώματες πραγματικότητες, που μπορεί να αντίκεινται, στην ερωτική- επαγγελματική ζωή.

Η ασθένεια είναι ένα άλλο πλαίσιο, όπου τα νοήματα μετακινούνται σε έναν άλλον άξονα. Με άλλα λόγια συνεχίζω να ασχολούμαι με τα ίδια ζητήματα. Καθότι και οι ασθενείς του καρκίνου του μαστού δεν ζούμε τα στήθη μας μόνο ως αντικείμενα ιατρικής φροντίδας».

-           Τα περισσότερα σχετικά ανθρωπολογικά κείμενα για τους καρκινοπαθείς εστιάζουν στην αυθεντία του επιστήμονα γιατρού απέναντι στη γυναίκα ασθενή.

«Η σχέση ιατρού- ασθενή είναι καταρχήν μία σχέση εξουσίας. Ο γιατρός όχι μόνο "γνωρίζει" τι συμβαίνει στο σώμα του/της ασθενή, αλλά "γνωρίζει" και την εξέλιξη της νόσου, κι έχει τα "εργαλεία" να την κατευθύνει... Ο/Η ασθενής αντίθετα, δεν έχει τίποτα από όλα αυτά, εκτός από το σώμα που νοσεί. Στην ιατρική συνθήκη, ο/η ασθενής είναι/καθίσταται το πάσχον όργανο/ σώμα, και πολλές φορές “ελαχιστοποιείται” σε κωδικές ονομασίες της νόσου. Για παράδειγμα, εγώ "είμαι" μια μεταστατική Ca μαστού. Ειδικότερα, στην έμφυλη σχέση, γυναίκα ασθενής- άνδρας γιατρός (ακόμα κι αν είναι γυναίκα η γιατρός αντιμετωπίζεται ως άνδρας καθότι διαθέτει αυθεντία, κύρος, εξουσία) η ασθενής αντιμετωπίζει διαρκώς ένα φάσμα εξουσιαστικών πρακτικών. Οι διαπιστώσεις αυτές δεν θέλω να εκληφθούν ως "κατηγορώ" στην ιατρική κοινότητα, ωστόσο, αποτελούν σημεία κομβικά που εμποδίζουν τη θεραπευτική συμμαχία ανάμεσα σε γιατρούς κι ασθενείς κι άρα ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την έκβαση της υπόθεσης»

-           Τελικά, «σε ποιον ανήκουν τα βυζάκια μας»;

«Tο ερώτημα αυτό προσπαθούμε να αναδείξουμε. Ψάχνοντας την ιστορία του μαστού πέφτουμε διαρκώς πάνω σε διεκδικήσεις και σφετερισμούς, σε αναθέματα και ιεροποιήσεις του γυναικείου στήθους. Απάντηση δεν υπάρχει... απαντήσεις δίνονται στη ζωή, κατά πώς βολεύει τη συγκυρία, τη γυναίκα, το έθνος και την εξουσία».

Τα βιβλία της

Προσεγγίζοντας το φαινόμενο του trafficking, Αθήνα, ΕΚΚΕ 2008

«Ποτό για παρέα». Σεξουαλική διασκέδαση στη σύγχρονη Ελλάδα. Αθήνα, Κέδρος 2009

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Δεν είναι όλες εδώ! Λείπει η Ερατώ, η Τούλα, η Ραφαέλα...

Δεν δολοφονήθηκαν γιατί της «αγαπούσαν»- Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Λέσβιοι κληρικοί στο πλευρό της Εθνικής Αντίστασης

Η άγνωστη δράση ιερέων του νησιού που στάθηκαν δίπλα στον λαό και πλήρωσαν βαρύ τίμημα
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Μια μάνα που δεν σιώπησε ποτέ: Η συγκλονιστική επιστολή της μητέρας του Μιχάλη Μυρογιάννη

Δημοσιεύτηκε 10 χρόνια μετά τον θάνατό του στην «Ελευθεροτυπία»
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Το ιστορικό της προτομής του Μιχάλη Μυρογιάννη

Από τους Φίλους Ιστορικής Μνήμης και Πολιτιστικής Δημιουργίας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Οι δικοί μας πρωταγωνιστές στην εξέγερση του Πολυτεχνείου

30 μέτρα από την πύλη, φοιτητές τότε, Απόστολος Κομνηνάκας και Γιάννης Παυλής μιλούν στο «Ν» για κείνες τις ημέρες
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Μιχάλης Μυρογιάννης, ετών 20!

«Διαμπερές τραύμα στο κεφάλι, βληθείς δια πυροβόλου όπλου, έξοδος εγκεφαλικής ουσίας» -Η ιστορία της εν ψυχρώ δολοφονίας του 20χρονου από τη Μυτιλήνη και η μαρτυρία που αποκάλυψε το έγκλημα της χούντας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Μόγλης στο Νησί» με Καράβα, τοπικά προϊόντα και παλιές ιστορίες της Μυτιλήνης

Θοδωρής, Ανθή και Νικόλας θυμήθηκαν το 2020, σχολίασαν το παρόν και γέλασαν με ιστορίες από τα παλιά
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Στο ίδιο έργο θεατές, εδώ και 100 χρόνια. Ο Τσικνιάς πλημμυρίζει ξανά και ξανά

Αρχειακό υλικό από εφημερίδες της περιόδου 1931 έως 1963 δημοσιοποιεί η Κεντρική Βιβλιοθήκη της Μυτιλήνης. Τα δημοσιεύματα αναφέρονται σε πλημμμύρες στην περιοχή της Καλλονής με τις εικόνες να μοιάζουν τραγικά με τις σημερινές
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Λέσβος των Βαλκανικών Πολέμων βρίσκει τη φωνή της

Πώς τα τραγούδια της χαράς και της ελπίδας αποτύπωσαν τον ενθουσιασμό της απελευθέρωσης μέσα από γερμανικές μελωδίες, προσωμιακά και τα περίφημα Επίστρατα
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Απόσπασμα από το ντοκιμαντέρ για την Απελευθέρωση της Μυτιλήνης

Ο Ιστορικός Στρατής Αναγνώστου εξιστορεί τα γεγονότα της 8ης Νοεμβρίου 1912
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Μηλένα Κοντού ζει το όνειρό της, με επόμενο κουπί την Αθλητική Ψυχολογία

Η καθημερινότητα-«στρατός» στο Σχοινιά, η γαλήνη της βάρκας και το μακρύ βλέμμα στο 2028 σε μια συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στο «Ν»
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ