Φαντασιακές αποτυπώσεις: το υποκείμενο ως ψηφιακή αναπαράσταση
Γράφει o ΦΡΑΝΤΖΗΣ ΚΑΡΑΔΟΥΚΑΣ
Δημοσίευση 29/5/2025

Στην εποχή της ψηφιακής διαχείρησης, της αλγοριθμικής πρόβλεψης και της αδιάλειπτης ροής πληροφοριών, η έννοια του υποκειμένου μετατοπίζεται από τον παραδοσιακό της άξονα. Το άτομο δεν θεωρείται πλέον ως σταθερή, αυτόνομη οντότητα με εσωτερική ουσία, αλλά ως ένα δυναμικό ίχνος, μια κουκίδα στον ψηφιακό χάρτη ενός υπολογιστή που καταγράφεται, ταξινομείται και ανασυντίθεται συνεχώς μέσα από λεωφόρους δεδομένων. Στο πλαίσιο της μεταδομιστικής θεωρίας, τα δεδομένα παύουν να νοούνται ως ουδέτερες αναπαραστάσεις· συνιστούν φαντασιακές εικόνες αποτύπωσης του υποκειμένου, οι οποίες επιτελούν ταυτόχρονα ρόλο επιτήρησης, πρόβλεψης, κατασκευής ταυτότητας και αφετηρία αέναης αναπαραγωγής αυτής της διαδικασίας.
Η φαντασιακή λειτουργία των δεδομένων
Η μεταδομιστική σημειολογία απορρίπτει την ιδέα της "αντικειμενικής αναπαράστασης". Όπως σημειώνει ο Jean Baudrillard, τα σημεία δεν αντανακλούν πλέον μια πραγματικότητα· προσομοιώνουν, υποκαθιστούν και τελικά υπερβαίνουν την ίδια την έννοια του αληθινού. Στο πεδίο των ψηφιακών δεδομένων, το υποκείμενο δεν αναπαρίσταται· κατασκευάζεται ως εικόνα, ως σύνολο από κατηγοριοποιήσιμες, αναγνώσιμες και χειρίσιμες πληροφορίες.
Η πληροφορία γίνεται εργαλείο εξουσίας, καθώς αποκτά επιτελεστική δύναμη: δεν περιγράφει μόνο το υποκείμενο, αλλά το παράγει, το καθορίζει, το ενσωματώνει σε δικτύωση κανονικοτήτων. Ο ψηφιακός κόσμος και τα προσωπικά δεδομένα δεν είναι λοιπόν "ίχνη" ενός βαθύτερου εαυτού· είναι η "σκηνή" πάνω στην οποία σκηνοθετείται η ταυτότητα, σε κάθε της εκδοχή και σε κάθε επόμενη ανασύνταξή της.Η ζωή του σύγχρονου ανθρώπου, έχει οριστικά περιοριστεί στα όρια μιας οθόνης υπολογιστή.
Ένα κλικ στον δείκτη του υπολογιστή μπορεί να διαγράψει ή να ανασυνθέσει εκ του μηδενός την ζωή του ανθρώπου.
Βιοπολιτική και κυβερνητική στην ψηφιακή εποχή
Ο Michel Foucault μας προσφέρει τα θεωρητικά εργαλεία για να κατανοήσουμε πώς η εξουσία δεν ασκείται μόνο κατασταλτικά, αλλά κυρίως μέσα από την παραγωγή γνώσης για το υποκείμενο. Τα ψηφιακά δεδομένα είναι η νέα "σάρκα" αυτής της γνώσης. Αποτελούν μορφή βιοεξουσίας, όπου η ζωή και η συμπεριφορά των ατόμων παρακολουθούνται, καταγράφονται και διοικούνται μέσα από τεχνολογικές πλατφόρμες.
Ο Gilles Deleuze θα προχωρήσει ακόμα παραπέρα, περιγράφοντας τις σύγχρονες κοινωνίες ως "κοινωνίες ελέγχου", όπου η πειθαρχία δεν ασκείται πλέον σε κλειστούς χώρους (σχολείο, εργοστάσιο, φυλακή), αλλά μέσω ρευστών και αόρατων μηχανισμών παρακολούθησης και ανάλυσης ψηφιακών δεδομένων. Το υποκείμενο καθίσταται ένα προβλέψιμο προφίλ — ένας αλγοριθμικά επεξεργάσιμος φορέας συμπεριφορικών πιθανοτήτων.
Το ίχνος και η αποδόμηση του Εγώ
Η κυρίαρχη ιδεολογία συνεχίζει να αντιμετωπίζει το Εγώ ως ενοποιημένη, αυθυπόστατη ταυτότητα. Ωστόσο, η μεταδομιστική σκέψη — με τον Derrida, τη Butler, τον Lyotard — αναδεικνύει πως το υποκείμενο δεν είναι παρά ένα ανοιχτό, ερμηνεύσιμο, επιτελεστικό σύνολο. Το ψηφιακό ίχνος, ως η αποτύπωση μιας ζωής σε πλατφόρμες, βάσεις δεδομένων και κοινωνικά δίκτυα, δεν καταγράφει μια εσωτερική ουσία. Κατασκευάζει μια εικονική συνοχή, μια επιτελεστική ψευδαίσθηση σταθερότητας.
Η αποδόμηση του Εγώ μέσω των δεδομένων δεν είναι μόνο θεωρητική· είναι καθημερινή, λειτουργική και πολιτικά κρίσιμη. Το ποιοί "είμαστε" διαρκώς τεμαχίζεται, αναδομείται και προβάλλεται μέσα από αλγοριθμικά οργανωμένες φαντασιώσεις ταυτότητας.
Συμπεράσματα
Τα δεδομένα δεν αποτελούν ουδέτερες ποσότητες πληροφοριών. Λειτουργούν ως φαντασιακές εικόνες αποτύπωσης του υποκειμένου, με τις οποίες οργανώνεται η επιτήρηση, η πρόβλεψη και η διακυβέρνηση της ζωής. Το ψηφιακό ίχνος δεν είναι μια αντανάκλαση της αλήθειας· είναι η νέα μορφή λόγου με την οποία η εξουσία σκηνοθετεί το ποιος είσαι, ποιος μπορείς να είσαι και ποιος δεν πρέπει να είσαι.
Στο μεταδομιστικό πλαίσιο, η κριτική των δεδομένων δεν είναι τεχνοφοβία· είναι κριτική της υποκειμενικότητας, του λόγου, της εξουσίας και των μηχανισμών παραγωγής αλήθειας. Αντί για μια ψευδή βεβαιότητα ταυτότητας, η προβληματική θα μπορούσε να προσανατολιστεί προς τη δυνατότητα του αστάθμητου, του αχαρτογράφητου, του αβέβαιου.Ίσως εκεί να αρχίζει η ελευθερία!