× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Στον Αγιο Δημήτριο στα Σέλινα του Μοσχονησιού

Το ονομαστό μοναστήρι που ερήμωσε για να μετατραπεί σε.... χώρο αναψυχής

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ Δημοσίευση 26/10/2023

Στον Αγιο Δημήτριο στα Σέλινα του Μοσχονησιού
Το Μοναστήρι του Αγίου Δημητρίου στα Σέλινα του Μοσχονησιού σε κάρτ ποστάλ στις αρχές του 20ου αιώνα

Οκτώβρης μήνας, «τ’ Αγιού Δημητριού», και πάμε μια βόλτα καρσί. Στο Μοσχονήσι, στα αριστερά στο Ταλιάνι, τη στενή λωρίδα της θάλασσας που σε πάει στο Αϊβαλί. Στην αρχαία Νάσο, το μεγάλο Μοσχονήσι, το μεγαλύτερο των αρχαίων Εκατονήσων, που τα βαφτίσαν λέει τα νησιά έτσι γιατί ήταν 100! Μα και νησιά της Εκάτης τα είπανε, και στην αρχαιότητα έμβλημα πάνω στα νομίσματα τους είχαν το μισοφέγγαρο, το σημάδι της αρχαίας σκοτεινής θεάς...

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σας μπέρδεψα...

Σαν φτάσει κανείς στο Αϊβαλί και τραβήξει για το Μοσχονήσι, ας επιλέξει να πάει στην Πατερίτσα. Την όμορφη χερσόνησο στα βόρεια του νησιού, που στην βόρεια ακτή της στήθηκε λένε στα μέσα του 17ου αιώνα από Αγιορείτες καλογέρους, το Μοναστήρι του Αγίου Δημητρίου. Μετόχι πρώτα του Αγίου Όρους κι ύστερα παραχωρημένο στην Επισκοπή του νησιού, πριν γίνει στα χρόνια των Ελλήνων, το 1919 Μητρόπολη χωριστή. Στην πόρτα της Εκκλησιάς σωζόταν λαξευμένες οι χρονολογίες 1771 κι 1795. Μα στην εικόνα του Μυροβλήτη Αγίου είχε την ημερομηνία 1321!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το Μοναστήρι και οι καλόγεροι του το 1911. Από το περιοδικό «Αιολικός Αστήρ»

Άλλοι πάλι λένε πως χτίστηκε από κουρσάρους που σκέπασαν με θρησκευτικό πέπλο το καταφύγιο τους. Κουρσάροι πάει να πει ντυμένοι με ράσο οι πρώτοι καλογέροι.

Για το προσωνύμιο τώρα του Μοναστηριού ‘στα σέλινα’, ο Ευστράτιος Δράκος που το περιγράφει στα 1891, λέει πως «προσηγορεύθη η Μονή αύτη του Αγίου Δημητρίου ‘εις τα σέλινα’ διότι επί των κάτω χρόνων εφύοντο επί της θέσης ταύτης αγριοσέλινα ως και νυν αμάραντα». Ο Ιωάννης Κοντής έναν αιώνα κοντά μετά, στα 1978 λέει πως το προσωνύμιο «στα σέλινα» δεν είχε καμία σχέση με τα σέλινα μα με τη σελήνη το σύμβολο της Εκάτης και της χαμένης αρχαίας νησιώτικης πολιτείας της Πορδοσελήνης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως και να ‘χει, το Μοναστήρι χτίστηκε σε ένα τόπο μαγικό. «Ευρίσκετο εις τους αποκρήμνους πρόποδας του καλιδένδρου λοφοπεδίου Μαριγέλι, ορώσα μετά ποιητικού ενδιαφέροντος τας κορυφάς της πολυπτύχου, ηληέσσης και υψηλής Ίδης και την εκτενή θάλασσαν του Αδραμυττηνού» σημειώνει ο Ευστράτιος Δράκος. Και συνεχίζει: «Η τοιαύτη τοποθεσία καθιστά το μεν κλίμα υγιεινόν, την δε διαμονήν ζηλωτήν και επιθυμητή, μάλιστα δ’ ότε ένθεν μεν τα κύματα της πολυφλοίσβου κτυπώσιν προ των κρασπέδων της μονής κακείθεν δε η μηνοειδής εύιχθης αγκάλη ‘Μαΐου αηδόνι’ να χορηγεί άφθονα αγαθά της θαλάσσης, τα εύοσμα δένδρα των εσπερίδωνοπωσούν διακοσμούσι το έσω και αένναος πηγή ύδατος διαφανούς και υγιεινού διερχόμενος υπό την Αγίας Τράπεζαν διαπηλίνων σωλήνων καθηστώσι την Μονήν ταύτην λίαν ποθητόν θερινόν ενδιαίτημα εις τους Μοσχονησίους και Κυδωνιάτας από το 1865».

Το μοναστήρι κατεστραμμένο στις αρχές της δεκαετίας του 2000

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα 1865 και μετά την καταστροφή και την ερήμωση του στα γεγονότα της Επανάστασης του 1821, το Μοναστήρι ξαναφτιάχνεται. Ο ναός ξαναχτίζεται σε βυζαντινό ρυθμός, επισκευάζονται τα κελιά και όλοι οι άλλοι χώροι. «Έθιμον υπάρχει ίνα κρούωσιν οι εντός τους κώδωνας ερχομένων ή αναχωρούντων των προσκυνητών και ότε διέρχονται τα πλοία ιδία τα εμπορικά, άτινα ανυψώσι σημαίαν και προς τιμήν του μοναστηριού πυροβολούσι. Χάριν των ναυτιλομένων νύκτωρ ανάπτεται εν τη μονή ταύτη φνός ως εκ καλοκαγαθίας του νυν ηγουμένου» περιγράφει στα 1891 ο Ευστράτιος Δράκος τα συμβαίνοντα στο Μοναστήρι που γιόρταζε δυο φορές το χρόνο! Μια του Αγίου Δημητρίου και μια... του Αγίου Γεωργίου, του έτερου καβαλάρη Αγίου.

Ο Άγιος Δημήτριος μετά την επισκευή του και τη μετατροπή του σε χώρο αναψυχής της οικογένειας Σαμπαντζή

Μέχρι το 1922 ηγούμενος στο Μοναστήρι παρέμενε υπέργηρος ο Γαβριήλ, ηγούμενος από το 1878! Για την τύχη του κανείς δεν ξέρει τίποτα, ούτε καμιά ιστορική πηγή αναφέρεται σε αυτόν.

Με την καταστροφή το Μοναστήρι ερήμωσε και σιγά σιγά ερημοποιήθηκε.

Τα τελευταία χρόνια, άγνωστο πώς, πέρασε στην ιδιοκτησία της οικογένειας Σαμπαντζή, μιας ζάμπλουτης οικογένειας στην γείτονα χώρα, που προχώρησε στην επισκευή του συγκροτήματος που χρησιμοποιείται ως χώρος διακοπών των μελών της οικογένειας και των καλεσμένων τους. Η πρόσβαση στο Αγισιρί Μοναστιρί, το Μοναστήρι του φεγγαρόφωτος όπως το αποκαλούν οι Τούρκοι, είναι αδύνατη!

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μέχρι ενός!

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ

Ο Αϊβαλιώτης Αϊ Νικόλας

Μια εκκλησιά απ’ όπου ξεκίνησε νεωκόρος ο Βενιαμίν ο Λέσβιος και για δαύτη μάλωναν έναν αιώνα, Αιβαλιώτες και Αγιορείτες. Πλέον ανήκει στη μνήμη...
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μνήμη μιας περιόδου και τα αγάλματα των πολεμιστών του Ριάτσε

Γράφει ο Αρχιτέκτων, πρώην Βουλευτής και Υπουργός ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ανάμεσα στην «πραγματικότητα», την «συνωμοσιολογία» και τον «λαϊκισμό».

Γράφει ο τέως πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Μυτιλήνης ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο Δεκέμβρης του 1944 στη Λέσβο πριν από το «GO BACK»

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΤΖΑΡΗΣ για τον αντίκτυπο των ένοπλων συγκρούσεων της Αθήνας το Δεκέμβρη του 1944 στη Λέσβο
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Για τα έργα της ΔΕΥΑΛ στην Κουλμπάρα

Δημόσια έκκληση στη Διοίκηση της ΔΕΥΑΛ και τη Δημοτική Αρχή του Παναγιώτη Χριστόφα να σωθεί το δομημένο περιβάλλον της ιστορικής γειτονιάς
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Δράσεις στήριξης του όρμου Μαραθοκάμπου Σάμου

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, Γιατρός, πρώην αιρετός Νομάρχης Σάμου(2003-2010)
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ένα βιβλίο που «ανθρωποποιεί» τα άψυχα

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΓΕΜΕΛΟΥ* για το «GEOΓΡΑΦΟΝΤΑΣ» του Στρατή Μπαλάσκα
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όσο στολίζεις το δέντρο...

Οι γιορτές δεν χρειάζεται να είναι τέλειες. Αρκεί να είναι δικές σου.
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Αθήνα, Προπύλαια, 22 Νοέμβρη 2024

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Μεταφορικό Ισοδύναμο της… ΑΠΑΞΙΩΣΗΣ

Γράφει η ΜΑΡΙΝΑ ΠΟΛΛΑΤΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η «ιερή στιγμή» του μανικιούρ

Γράφει η ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ με αφορμή την παράσταση Νυχιάνγκ του ΦΟΜ
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ