× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Η αυταπάρνηση των ΔΑΣΚΑΛΩΝ

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Δημοσίευση 10/1/2022

Η αυταπάρνηση των ΔΑΣΚΑΛΩΝ
' χρόνος ανάγνωσης

«Ευθύνη των γονέων να κάνουν τα self test στα παιδιά τους. Κανένα παιδί εκτός τάξης», και το πρωί της Δευτέρας όλα τα σχολεία θα έχουν self test. Τάδε έφη ο Γενικός Γραμματέας του Υ.ΠΑΙ.Θ. Αυτά θα έλεγε κι άλλος Γενικός Γραμματέας, άλλου κόμματος, όποιου χρώματος κι αν προτιμάτε: πράσινο, πορτοκαλί, βαθύ μπλε, κόκκινο, και πάει λέγοντας. Επ' αυτού δεν χωρά ουδεμία αμφιβολία. Κι όχι μόνο ένας Γενικός Γραμματεύς, σίγουρα κι άλλοι όμοιοί του καρεκλοκέντευροι, ας μη γελιόμαστε, άλλωστε. Και πάνω απ’ αυτόν, βέβαια, οι εκάστοτε Υπουργοί και Υφυπουργοί Παιδείας και… Θρησκευμάτων, να μην το ξεχνάμε το… Θρησκευμάτων.

Τους βλέπουμε καθημερινά πως είναι, πως τους παρουσιάζουν τα ΜΜΕ, τι γράφουν για δαύτους οι καλοπληρωμένοι δημοσιογράφοι των εφημερίδων και, βέβαια, τι ακριβώς πράττουν για την ΠΑΙΔΕΙΑ αυτού του τόπου. Κι όχι μόνο τι πράττουν αλλά και τι σκέφτονται για το μέλλον της. Γελάει και το παρδαλό κατσίκι με όσα ακούει και διαβάζει ένας σώφρων, μετρημένος νους. Επαναλαμβάνω… αναφέρομαι σ’ όλα τα χρώματα, τουτέστιν σ’ όλα τα κόμματα. Δεν χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση για όλα όσα συμβαίνουν στην ΠΑΙΔΕΙΑ μας. Ο πάτος στο βαρέλι είναι δεδομένος, τον έχουμε πιάσει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πριν λίγο καιρό, άκουγα όσα έλεγε μια κυράτσα στην επιμόρφωση για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων μαθητών και μαθητριών στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Γελούσα κι έκλαιγα ταυτόχρονα. Η κυράτσα αυτή (καλοντυμένη και καλοχτενισμένη για τις ανάγκες της εξ αποστάσεως επιμόρφωσης συναδέλφων της εκπαιδευτικών, βεβαιώς, βεβαίως), απευθυνόταν σ’ αυτούς, λες κι απέναντί της, στις οθόνες των Η/Υ, είχε παιδαρέλια ή παιδάρια, νομίζοντας πως όσα έλεγε συνιστούσαν κάτι νέο… είχε ανακαλύψει, καθώς φαινόταν, ένα καινούργιο πλανήτη: ιλαροτραγωδία! «Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε», είμαι σίγουρος πως θα την ξανάγραφε ο μακαρίτης Αλέξης Δημαράς.

Κι επειδή αρκετά χρόνια έχει τραβήξει ετούτη η ιλαροτραγωδία, κάποτε οφείλουμε να σοβαρευτούμε. Επιτέλους! Τα ερωτήματα είναι αμείλεικτα:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 Όταν το εκπαιδευτικό σκάφος κλυδωνίζεται, με την απερισκεψία και την αδεξιότητα της εκάστοτε Πολιτείας, η ΠΑΙΔΕΙΑ μας διατρέχει ή δεν διατρέχει τον έσχατο κίνδυνο του καταποντισμού της;

Δεδομένου ότι γύρω μας, στον ευρύτερο κοινωνικό τομέα – μέρος του είναι και η ΠΑΙΔΕΙΑ – μαίνεται η θύελλα απαξίωσης των πάντων (προσώπων, θεσμών, Ιστορίας, οικογένειας, κ.λπ.), πως είναι δυνατόν καρεκλοκένταυροι «πολιτικοί» του Υπουργείου Παιδείας να παίζουν με το μέλλον αυτού του τόπου;

Ιδού δύο καίριες όψεις του προβλήματος ΠΑΙΔΕΙΑΣ που έχουμε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Αριστοτέλης, αιώνες πριν, μέγας σοφός διδάσκαλος μάς ταρακουντά σώμα και ψυχή: φύσει «πολιτικόν ζώον» είναι ο άνθρωπος, που σημαίνει πως δεν είναι αγκυροβολημένος κάπου, σε μια θεσούλα (Υπουργείου Παιδείας εδώ), αλλά οργανικά δεμένος στην ΠΟΛΙΤΕΙΑ στην οποία ανήκει, «που τον κλείνει μέσα στους κόλπους της: θέλοντας και μη μετέχει στο πεπρωμένο της», κατά τον επίσης σοφό διδάσκαλο… κάποια εποχή (από τις ελάχιστες), της πρόσφατης εκπαιδευτικής μας ιστορίας, κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ‘60, στα 1964, τον Ευάγγελο Π. Παπανούτσο.

Και για επανέλθω στο σημερινό άνοιγμα των σχολείων, ας λάβουμε σοβαρά υπ’ όψιν το εξής: δασκελίζοντας το κατώφλι των σχολικών τάξεων σήμερα μαθητές και εκπαιδευτικοί θα ήθελαν όχι φορμαλιστικές παραινέσεις και χτυπήματα στην πλάτη, του «άντε βρε παιδιά όλα θα πάνε καλά, θα τα καταφέρετε, άλλωστε ξέρετε εσείς οι εκπαιδευτικοί μας και οι μαθητές μας».

Αυτό το «μας», που με τόση επιδεξιότητα συχνά ακούμε από καρεκλοκένταυρους στο περί Παιδείας Υπουργείο, δεν χωρά αμφιβολία πως συνιστά φαύλη μορφή τόσο της ειρωνίας όσο και της απαξίωσης του τεράστιου ρόλου που επιτελούμε εμείς οι ΔΑΣΚΑΛΟΙ στα σημερινά εκπαιδευτικά μας πράγματα. Όμως, δεν θα τους κάνουμε το χατήρι, στην πείσμονα εμμονή του τρόπου που σήμερα ανοίγουν τα σχολειά μας, ένα είναι σίγουρο: η αυταπάρνηση των ΔΑΣΚΑΛΩΝ.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού υπενθυμίζει όσα δεν είναι αυτονόητα για τα παιδιά μας

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΥΜΠΟΣ, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της Μυτιλήνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το μέλλον είναι παρόν.Η φροντίδα του παιδιού ως ευθύνη και υπόσχεση

Γράφει η ΞΕΝΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΥ, Κλινική Ψυχολόγος Επ. Υπεύθυνη της ΚΜΨΥ Παιδιού & Εφήβου Β. Αιγαίου ΑμΚΕ Αγκαλιά
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο δημόσιος χώρος των σχολείων ως ιδιωτικός

Γράφει ο ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΨΗΦΗΣ, υποψήφιος Διδάκτορας στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η θυσία που υπενθυμίζει ότι η δημοκρατία απαιτεί εγρήγορση

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, ανιψιός του Μιχάλη Μυρογιάννη
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πώς να ζήσει μια μάνα όταν χάνει τα δύο της παιδιά;

Γράφει η μητέρα τους, ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΑΧΡΗΣΤΟΥ, με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όταν πέφτουν οι μάσκες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Με αφορμή τη «Μυγδαλιά» του Δημήτρη Σιμιτσή*

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, φιλόλογος, μουσικός ερευνητής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Φυλακισμένος λόγος

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ρασοφόροι «Ρασπούτιν»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ιστορικό μαρίνας Μυτιλήνης, 30 χρόνια από την χωροθέτηση της

Γράφει ο πρώην Υπουργός ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ποιος χτίζει στην καρδιά της περιοχής Natura στη Καλλονή;

Γράφει ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΑΚΑΣ, περιβαλλοντολόγος
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τα ΕΛΤΑ: Οι ψυχικές συντεταγμένες της υπαίθρου χώρας

Γράφει η ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΖΗΣΗ, Καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου