× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Στράτης Μυριβήλης: Ένας λογοτέχνης ‑ διανοούμενος στην υπηρεσία του μετεμφυλιακού κράτους

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΤΖΑΡΗΣ Δημοσίευση 5/4/2019

Στράτης Μυριβήλης: Ένας λογοτέχνης ‑ διανοούμενος στην υπηρεσία του μετεμφυλιακού κράτους

Ο

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 Στράτης Μυριβήλης, όπως είναι σε όλους γνωστό, έχει μια πλούσια και πετυχημένη διαδρομή στη λογοτεχνία και τα ελληνικά γράμματα το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Έχει όμως και μια πλευρά του έργου του που είναι ίσως λιγότερο γνωστή στο ευρύ αναγνωστικό κοινό. Την περίοδο 1946 – 1952 είχε μια συνεχή και διαρκή παρουσία με ραδιοφωνικές εκπομπές, διαλέξεις, αρθρογραφία σε εφημερίδες και περιοδικά του δεξιού και ακροδεξιού τύπου ως ένας φλογερός αντικομουνιστής διανοούμενος.

Με μια ματιά μόνο στις δημοσιεύσεις της περιόδου μέσα από το αρχείο του[1] θα βρει κανείς κείμενα όπως «Ένας κουκουές λόγιος και η Παναγία»[2] ή το κείμενο  «Μια παρένθεση για το στρατιώτη» στο οποίο μεταξύ των άλλων γράφει : «...Οι παρθένες σέρνουνται στα σκλαβοπάζαρα και ξεπορνεύουνται για να ρέψει η φυλή, να μολευτεί στην ίδια την πηγή της. Δυο χιλιάδες κορίτσια άρπαξαν αυτά τα χτήνη μόνο μέσα στον Οχτώβρη που μας πέρασε. Σε εκατόν ογδόντα λογαριάζουνται μονάχα οι παπάδες που σφάχτηκαν ως τώρα απ’ τους Γιενιτσάρους του κομμουνισμού...» [3]

Αν κάποιος διάβαζε το παρακάτω απόσπασμα, χωρίς να γνωρίζει το συγγραφέα του, θα μπορούσε να υποθέσει πως είναι τμήμα ενός άρθρου κάποιου αρχηγού παρακρατικής ακροδεξιάς Οργάνωσης ή κείμενο στη φιλοβασιλική λεσβιακή εφημερίδα «Στέμμα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«...Δεν τολμά γιατί σκέφτεται ο χρυσοθήρας και προστατεύει στα κρυφά και στα φανερά τους κακούργους. Και κανείς δεν τολμά να χτυπήσει το τσεκούρι στη φωτιά, να βγη στη μέση σαν Κράτος Κυρίαρχο, να πάρει από τα χέρια των ανάξιων γονειών αυτά τα εκκολαπτόμενα επονιτάκια, που είναι χιλιάδες, πιο πολλές χιλιάδες από εκείνα που μας άρπαξε το παιδομάζωμα και να τα κλείσει σε κατασκηνώσεις πολιτισμού και εθνικής αγωγής για να τα αποξενώσει από το πνευματικό χασίς που τα ποτίζουν οι προπαγανδιστές πρωί – βράδυ. Τί είν’ αυτό που γυρεύω; Μια μεγάλη, μια πανελλήνια οργάνωση της Μακρονήσου γυρεύω, για τα δηλητηριασμένα νιάτα, σαν αυτή που αυτοσχεδίασε και τόσο άξια έφερε σε τέλος ο Στρατός μας...»

Τι λέει εδώ ο συντάκτης του κείμενου αυτού; Ζητά λίγο πολύ από το Κράτος να επεκτείνει το «πετυχημένο» πείραμα της Μακρονήσου σε ολόκληρη τη χώρα, να γίνει όλη η Ελλάδα ένα στρατόπεδο εθνικής αναγέννησης στα πρότυπα της Μακρονήσου για τα «εκκολαπτόμενα επονιτάκια που είναι χιλιάδες»!

Πόσο ανατριχιαστική άραγε ακούγεται η επίκληση αυτή στις μέρες μας, που τα φαντάσματα του ακροδεξιού παρελθόντος ξυπνούν, όχι μονάχα στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη; Και πόσο λυπηρό πράγματι είναι, όταν διαπιστώνει κανείς πως το απόσπασμα αυτό είναι ένα μικρό μέρος από μια διάλεξη του δημοφιλούς Μυτιληνιού λογοτέχνη Στράτη Μυριβήλη στη Καλαμάτα το καλοκαίρι του 1948; Η διάλεξη αυτή εκδόθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο της Λαϊκής βιβλιοθήκης της Καλαμάτας σε μπροσούρα το Νοέμβρη του 1948 με τίτλο : «Ο Κομμουνισμός και  το παιδομάζωμα»

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η μπροσούρα κλείνει με μια επίκληση του Μυριβήλη στο «Πνεύμα του Γράμμου». Γράφει ο Μυριβήλης : «...Το πνεύμα του Γράμμου σαν έλθει η ώρα θα κατεβεί στις πολιτείες, θα κατεβεί στις καρδιές μας να γίνει συνείδηση πανελλήνιου εξαγνισμού... Το πνεύμα του Γράμμου είναι η αισιοδοξία και η πίστη μου... Γιαυτόν τον ανώνυμο φαντάρο, γι’ αυτόν τον ήρωα Χωροφύλακα, γι’ αυτόν τον φτωχό Μ.Α.Υ. πρέπει να κινηθεί, να κινείται αδιάκοπα, άγρυπνα, ακούραστα, γενναιόδωρα, η στοργή μας, η φροντίδα μας, η αγάπη μας, η έγνια μας..».

Ένας λόγος απόλυτα διχαστικός που ξεχειλίζει από φανατισμό και μίσος και μάλιστα προερχόμενος, από εκείνον, που την αμέσως προηγούμενη περίοδο είχε χαρακτηριστεί, όχι άδικα, ως ο κατεξοχήν αντιπολεμικός λογοτέχνης.

Η διάλεξη αυτή δεν είναι δυστυχώς ένα μεμονωμένο συμβάν στις εμφυλιοπολεμικές συνθήκες της εποχής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ήταν μια πολιτική και ιδεολογική επιλογή που συνοδοιπορούσε με την μοναδική «νόμιμη» αντίληψη που υπήρχε στην ελληνική κοινωνία την αντίστοιχη ιστορική περίοδο. Και το τμήμα αυτό του έργου του, τον κατατάσσει σε έναν από τους βασικούς οργανικούς διανοούμενους του μετεμφυλιακού κράτους.

Θα ήταν λοιπόν εξαιρετικά ενδιαφέρον αν στο συνέδριο που γίνεται αυτές της μέρες στη Μυτιλήνη για το συντοπίτη μας μεγάλο λογοτέχνη, υπήρχε μια παρέμβαση που θα τοποθετούσε τον Μυριβήλη στο ιδεολογικοπολιτικό πλαίσιο που ο ίδιος επέλεξε να ενταχθεί, στη δεκαετία του ’40, αμέσως μετά την γερμανική κατοχή.



[1] Βλέπε, Μαρία Μανταμαδιώτου, Ανάδυση και διαδρομές του εθνικισμού στην Ελλάδα: Παρίσι-Αθήνα. Κουλτούρα, ιδεολογία και πολιτική, Case Study  “Η Μυτιλήνη και η Λεσβιακή Άνοιξη. Η περίπτωση του Στράτη Μυριβήλη”, σελ. 23, 24 και 27

[2] Αρχείο Μυριβήλη, φάκ. 6.1, δακτυλόγραφο κείμενο, 1947 ή 1948 (περί της σχέσης των κομμουνιστών με τη χριστιανική θρησκεία).

[3] Αρχείο Μυριβήλη φάκ. 6.1., 21-12-1947, ραδιοφωνική εκπομπή (αναφορές στα Δεκεμβριανά και στον κομμουνισμό · Σλαύοι vs Έλληνες)

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Ιστορίες «στο Ν» για το ΕΑΜ Λέσβου

Ο Γιώργος Γαλέτσας μιλά στον Δημήτρη Μάντζαρη για τις διώξεις μετά τη Συμφωνία της Βάρκιζας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η φυλακή όσων «δεν συνεμορφώθησαν….» στη Μυτιλήνη

Παρασκευή 21 Απριλίου 1967, δυο μέρες πριν την Κυριακή των Βαΐων, στην Ακαδημία Μυτιλήνης
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

H αθέατη πλευρά της Επταετίας

Σκάνδαλα, διαφθορά και…«θαύματα»!
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ιστορίες «στο Ν» για την ιστορία και τοπογραφία της Λέσβου

Ο Δημήτρης Μάντζαρης συζητά με το Σπύρο Καράβα, ομότιμο καθηγητή Νεότερης Ιστορίας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Το εγκαταλειμμένο Γαλλικό ‑ Συμμαχικό νεκροταφείο στα Λουτρά

Θα μπορούσε ο χώρος όλος να μετατραπεί σε χώρο τιμής;
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

«Λιώστε τους...»

Η τραγική ιστορία του πρόσφυγα από την Πέργαμο Ηλία Αργυριάδη που εκτελέστηκε μαζί με το Νίκο Μπελογιάννη σαν σήμερα 30 Μαρτίου 1952, Η τύχη της διαλυμένης οικογένειας του
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η εμφάνιση του Χριστιανισμού στη Λέσβο

Η Δέσποινα Ανδρέου μίλησε στις «Ιστορίες στο Νησί» για την εμφάνιση του Χριστιανισμού και για το πότε δημιουργήθηκαν οι δύο Μητροπόλεις στο νησί της Λέσβου
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

25 χρόνια από τους βομβαρδισμούς στην Γιουγκοσλαβία

Η επιτροπή ειρήνης Λέσβου εξέδωσε ανακοίνωση για τη θλιβερή επέτειο έναρξης των βομβαρδισμών το 1999
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Η Ψωροκώσταινα, η Αιβαλιώτισσα πρόσφυγας στο Ναύπλιο...

Η ιστορία μιας γυναίκας που έγινε συνώνυμο του νεοελληνικού κράτους
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Καρναβάλι και 25η Μαρτίου 1944 στην Αγιάσο

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ, Συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Όταν ο Μυτιληνιός «φουστανελάς» μπήκε στο Μουσείο του Λούβρου

Με αφορμή τη σημερινή συμπλήρωση 90 χρόνων από το θάνατο του μεγάλου λαϊκού μας ζωγράφου θυμόμαστε πως το 1961 το κοσμοπολίτικο Παρίσι υποδέχθηκε τα έργα του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Αποκριές στη Μυτιλήνη το 1913

Λίγους μήνες μετά την απελευθέρωση του νησιού -Γράφει η ΜΑΡΙΑ ΓΡΗΓΟΡΑ*