
Με μεγάλη καθυστέρηση βγήκε στον αέρα η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές σήμερα, 2 Οκτωβρίου, καθώς η νέα δρομολογιακή περίοδος ξεκινά την 1η Νοεμβρίου. Οι νέες συμβάσεις θα έχουν τετραετή διάρκεια και, όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας, στόχος είναι η δημιουργία προοπτικής και καλύτερων συνθηκών εξυπηρέτησης για τις τοπικές κοινωνίες και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Το Υπουργείο κάνει λόγο για νέο σχεδιασμό που εξασφαλίζει την κάλυψη των μικρών και απομακρυσμένων νησιών της Επικράτειας, καθώς καθίσταται δυνατή η έγκαιρη έγκριση των δρομολογίων των πλοίων. Παράλληλα, σημειώνει πως «διασφαλίζεται, έτσι, ο προγραμματισμός των θαλάσσιων συγκοινωνιών προς όφελος των επιβατών και, ακολούθως, συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των τοπικών κοινωνιών και στην ενίσχυση των νησιωτικών οικονομιών».
Ειδικότερα, οι νέες συμβάσεις, από ετήσιες που ήταν μέχρι σήμερα, πλέον θα έχουν διάρκεια τεσσάρων ετών (δηλαδή από 1η Νοεμβρίου 2025 έως 31η Οκτωβρίου 2029), εξασφαλίζοντας αξιοπιστία στα δρομολόγια. Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί ανέρχεται σε 668 εκατ. ευρώ για την τετραετία (δηλαδή από 148 εκατ. ευρώ/έτος αυξάνεται σε 167 εκατ. ευρώ/έτος), ώστε να ανταποκρίνεται στις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου.
Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα αξιοποίησης και ένταξης νεότευκτων πλοίων που θα ναυπηγηθούν από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες κατά τη διάρκεια της τετραετίας, με σκοπό την αναβάθμιση των υπηρεσιών, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Έτσι, στηρίζεται η ανανέωση του στόλου, η βιώσιμη ανάπτυξη και η ποιοτική εξυπηρέτηση των νησιωτών.
«Με τετραετή ορίζοντα, με αυξημένη χρηματοδότηση και με τη δυνατότητα εισαγωγής νεότευκτων πλοίων, διασφαλίζουμε ότι οι θαλάσσιες συγκοινωνίες θα είναι αξιόπιστες και σύγχρονες. Στηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες, δίνουμε στις ακτοπλοϊκές εταιρείες το πλαίσιο για να επενδύσουν και ανοίγουμε τον δρόμο για ένα πιο πράσινο μέλλον στην ελληνική ακτοπλοΐα», δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας.
Τα έσοδα από τις άγονες γραμμές αποτελούν μια πολύ καλή βάση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ωστόσο, πολύ δύσκολα θα δούμε ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μόνο με αυτούς τους πόρους. Οι ακτοπλόοι περιμένουν τους πόρους του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης, κυρίως όμως ένα ξεκάθαρο ορίζοντα για τις νέες πράσινες τεχνολογίες που θα πρέπει να ενσωματώνουν τα πλοία. Η ηλεκτροκίνηση φαίνεται να κερδίζει έδαφος για τα πλοία μικρών αποστάσεων, όμως στα πλοία μεγάλων αποστάσεων η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.
Η ελπίδα είναι ο νέος διαγωνισμός να ολοκληρωθεί πριν τον προσεχή Φεβρουάριο και η άνοιξη να βρει όλες τις άγονες γραμμές με πλοία.
Τι προβλέπει ο διαγωνισμός για τις άγονες του Βορείου Αιγαίου
Ο διαγωνισμός προβλέπει αυξημένα μισθώματα για τις άγονες γραμμές του Βορείου Αιγαίου, όμως τα ελάχιστα χαρακτηριστικά των πλοίων που γίνονται δεκτά δείχνουν πως δεν θα δούμε μεγαλύτερα πλοία στις γραμμές, γεγονός που θεωρείται αναγκαίο για να καλυφθούν οι ανάγκες των μεταφορικών εταιρειών και του επιβατικού κοινού. Για παράδειγμα, στις συνδέσεις των νησιών του Βορείου Αιγαίου με την Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη γίνονται αποδεκτά πλοία που μπορούν να μεταφέρουν έως 450 επιβάτες το καλοκαίρι και 300 τον χειμώνα. Οι ελάχιστες αποδεκτές κλίνες στις καμπίνες των πλοίων είναι 100. Η επιφάνεια φόρτωσης οχημάτων (τα γκαράζ) θα πρέπει να έχει έκταση 600 τ.μ., εκ των οποίων τα 400 τ.μ. θα μπορούν να διατεθούν για φορτηγά.
Αξίζει να σημειωθεί πως κατά τη θερινή περίοδο τα πλοία που συνδέουν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα έχουν πολύ μεγάλη επιβατική κίνηση, με αποτέλεσμα να είναι μόνιμο φαινόμενο οι διαμαρτυρίες επιβατών που δεν βρίσκουν εισιτήρια είτε για τους ίδιους είτε για τα οχήματά τους.