× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Αυξήσεις 12,84% εξασφάλισαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες

Το συνολικό ποσό των 668 εκατ. ευρώ θα λάβουν οι ακτοπλόοι για να εξυπηρετήσουν τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές με τα πλοία τους την επόμενη τετραετία. Δεν θα δούμε μεγάλα πλοία στις γραμμές του Βορείου Αιγαίου

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 3/10/2025

Αυξήσεις 12,84% εξασφάλισαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες
' χρόνος ανάγνωσης

Με μεγάλη καθυστέρηση βγήκε στον αέρα η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές σήμερα, 2 Οκτωβρίου, καθώς η νέα δρομολογιακή περίοδος ξεκινά την 1η Νοεμβρίου. Οι νέες συμβάσεις θα έχουν τετραετή διάρκεια και, όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας, στόχος είναι η δημιουργία προοπτικής και καλύτερων συνθηκών εξυπηρέτησης για τις τοπικές κοινωνίες και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το Υπουργείο κάνει λόγο για νέο σχεδιασμό που εξασφαλίζει την κάλυψη των μικρών και απομακρυσμένων νησιών της Επικράτειας, καθώς καθίσταται δυνατή η έγκαιρη έγκριση των δρομολογίων των πλοίων. Παράλληλα, σημειώνει πως «διασφαλίζεται, έτσι, ο προγραμματισμός των θαλάσσιων συγκοινωνιών προς όφελος των επιβατών και, ακολούθως, συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των τοπικών κοινωνιών και στην ενίσχυση των νησιωτικών οικονομιών».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ειδικότερα, οι νέες συμβάσεις, από ετήσιες που ήταν μέχρι σήμερα, πλέον θα έχουν διάρκεια τεσσάρων ετών (δηλαδή από 1η Νοεμβρίου 2025 έως 31η Οκτωβρίου 2029), εξασφαλίζοντας αξιοπιστία στα δρομολόγια. Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί ανέρχεται σε 668 εκατ. ευρώ για την τετραετία (δηλαδή από 148 εκατ. ευρώ/έτος αυξάνεται σε 167 εκατ. ευρώ/έτος), ώστε να ανταποκρίνεται στις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου.

Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα αξιοποίησης και ένταξης νεότευκτων πλοίων που θα ναυπηγηθούν από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες κατά τη διάρκεια της τετραετίας, με σκοπό την αναβάθμιση των υπηρεσιών, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Έτσι, στηρίζεται η ανανέωση του στόλου, η βιώσιμη ανάπτυξη και η ποιοτική εξυπηρέτηση των νησιωτών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Με τετραετή ορίζοντα, με αυξημένη χρηματοδότηση και με τη δυνατότητα εισαγωγής νεότευκτων πλοίων, διασφαλίζουμε ότι οι θαλάσσιες συγκοινωνίες θα είναι αξιόπιστες και σύγχρονες. Στηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες, δίνουμε στις ακτοπλοϊκές εταιρείες το πλαίσιο για να επενδύσουν και ανοίγουμε τον δρόμο για ένα πιο πράσινο μέλλον στην ελληνική ακτοπλοΐα», δήλωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα έσοδα από τις άγονες γραμμές αποτελούν μια πολύ καλή βάση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ωστόσο, πολύ δύσκολα θα δούμε ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου μόνο με αυτούς τους πόρους. Οι ακτοπλόοι περιμένουν τους πόρους του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης, κυρίως όμως ένα ξεκάθαρο ορίζοντα για τις νέες πράσινες τεχνολογίες που θα πρέπει να ενσωματώνουν τα πλοία. Η ηλεκτροκίνηση φαίνεται να κερδίζει έδαφος για τα πλοία μικρών αποστάσεων, όμως στα πλοία μεγάλων αποστάσεων η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική.

Η ελπίδα είναι ο νέος διαγωνισμός να ολοκληρωθεί πριν τον προσεχή Φεβρουάριο και η άνοιξη να βρει όλες τις άγονες γραμμές με πλοία.

Τι προβλέπει ο διαγωνισμός για τις άγονες του Βορείου Αιγαίου

Ο διαγωνισμός προβλέπει αυξημένα μισθώματα για τις άγονες γραμμές του Βορείου Αιγαίου, όμως τα ελάχιστα χαρακτηριστικά των πλοίων που γίνονται δεκτά δείχνουν πως δεν θα δούμε μεγαλύτερα πλοία στις γραμμές, γεγονός που θεωρείται αναγκαίο για να καλυφθούν οι ανάγκες των μεταφορικών εταιρειών και του επιβατικού κοινού. Για παράδειγμα, στις συνδέσεις των νησιών του Βορείου Αιγαίου με την Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη γίνονται αποδεκτά πλοία που μπορούν να μεταφέρουν έως 450 επιβάτες το καλοκαίρι και 300 τον χειμώνα. Οι ελάχιστες αποδεκτές κλίνες στις καμπίνες των πλοίων είναι 100. Η επιφάνεια φόρτωσης οχημάτων (τα γκαράζ) θα πρέπει να έχει έκταση 600 τ.μ., εκ των οποίων τα 400 τ.μ. θα μπορούν να διατεθούν για φορτηγά.

Αξίζει να σημειωθεί πως κατά τη θερινή περίοδο τα πλοία που συνδέουν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα έχουν πολύ μεγάλη επιβατική κίνηση, με αποτέλεσμα να είναι μόνιμο φαινόμενο οι διαμαρτυρίες επιβατών που δεν βρίσκουν εισιτήρια είτε για τους ίδιους είτε για τα οχήματά τους.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Σχέδιο ελαϊκής πολιτικής παρουσίασε ο Σύνδεσμος τυποποιητών

Ο Σύνδεσμος Παραγωγής Εμπορίας Τυποποίησης Ελληνικού Ελαιολάδου τόνισε την ανάγκη ενιαίου εθνικού σχεδιασμού για την προώθηση του «Made in Greece»
ΕΛΛΑΔΑ

Οριακή αύξηση των τουριστών το Σεπτέμβριο

Παρελθόν τα υψηλά ποσοστά ανόδου των αφίξεων και των διανυκτερεύσεων
ΑΓΡΟΤΕΣ

Σφίγγα ο «Χασάπης» για το σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕΠΕ

Ο Ανδρέας Στρατάκης κατέθεσε πως έχει ελεγχθεί πολλές φορές από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και ουδέποτε είχε «δεσμευμένο ΑΦΜ ούτε αχρεωστήτως καταβληθέντα».
ΑΓΡΟΤΕΣ

Εκτός πληρωμών επιδοτήσεων εκατοντάδες χιλιάδες αγρότες

Τελειώνει τους μικρούς αγρότες των νησιών ο Τσιάρας με ανατροπή του τρόπου κατανομής των αγροτικών επιδοτήσεων
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Νέες ανακοινώσεις για την ευλογιά των προβάτων

Επιμένει η κυβέρνηση στο ίδιο μοτίβο για την αντιμετώπιση της επιζωοτίας
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΟΡΑ

Ο Όμιλος Κασίδη ενισχύει τη θέση του στην ελληνική αγορά κρέατος

Είκοσι χρόνια ανάπτυξης και επενδύσεων δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο και καθετοποιημένο μοντέλο παραγωγής για την Ελλάδα και την Ευρώπη. Ξεχωριστή σημασία για τον όμιλο έχει η πρόσφατη επένδυση στη Λέσβο, με την εξαγορά του Σφαγείου Σελάχα στην Καλλονή
ΑΓΟΡΑ

Νέο τοπίο στην αδειοδότηση επιχειρήσεων με την ενεργοποίηση του OpenBusiness

Υποχρεωτική απογραφή έως 31 Δεκεμβρίου 2025 για όσες δραστηριότητες λειτουργούν με παλαιά άδεια ή έγχαρτη γνωστοποίηση, διαφορετικά επιβάλλεται παράβολο 200 ευρώ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Πλοίο μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας ζήτησε ο Μουτζούρης

Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενέκρινε την τροποποίηση των χαρακτηριστικών του οχηματαγωγού πλοίου που θα εξυπηρετεί Αλεξανδρούπολη – Σίγρι Λέσβου – Μεστά Χίου
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Η ευρωπαϊκή όψη της ακρίβειας

Από τα αυγά της Ισπανίας έως τα ψάρια της Λέσβου, η ακρίβεια στην Ευρώπη αλλάζει τον τρόπο ζωής και φέρνει τα νοικοκυριά αντιμέτωπα με την αβεβαιότητα της καθημερινότητας
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Τρελά κέρδη για την Motor Oil της οικογένειας Βαρδηνογιάννη

Τα μικτά αποτελέσματα της Motor Oil διαμορφώθηκαν σε 711,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη παρέμειναν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, φθάνοντας τα 552,9 εκατ. ευρώ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Μένει στο Βόρειο Αιγαίο το «Διαγόρας»

Δεν θα πάει στις γραμμές των Κυκλάδων το πλοίο της Blue Star Ferries
ΕΛΛΑΔΑ

Παράθυρο για μειώσεις του κατώτατου μισθού

Απόφαση του Δικαστηρίου της Ε.Ε. ακυρώνει τις διατάξεις που απαγορεύουν την μείωση του κατώτατου μισθού σε χώρες όπου ο μισθός καθορίζεται μέσω αυτόματου μηχανισμού αναπροσαρμογής