Την έγκριση του ΣΑΣ (Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών) πήρε η απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας να προχωρήσει σε τετραετείς συμβάσεις για τις άγονες γραμμές. Η παραπάνω απόφαση ελήφθη τη Δευτέρα 25 Αυγούστου, δηλαδή μόλις δύο μήνες πριν ξεκινήσει η πρώτη δρομολογιακή περίοδος ( 1 – 11 – 2025 ως 31 – 10 – 2026) που αφορά ο νέος διαγωνισμός. Αυτό στην πράξη σημαίνει πως, για ακόμη μια χρονιά, η νέα δρομολογιακή περίοδος θα ξεκινήσει χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάδειξης των εταιρειών και των πλοίων που θα εξυπηρετήσουν τις γραμμές.
Η απόφαση προβλέπει ότι ο διαγωνισμός θα αφορά την περίοδο 1 Νοεμβρίου 2025 – 31 Οκτωβρίου 2029. Η απόφαση ήταν ομόφωνα θετική ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις του σχεδίου προκήρυξης του αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού, ενώ κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε η δυνατότητα (και όχι η υποχρέωση) διάθεσης πλοίου αντικατάστασης, καθώς και η τήρηση των απαιτήσεων της ισχύουσας νομοθεσίας σε θέματα πληρωμάτων.
Από τα παραπάνω προκύπτει πως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που θα αναλάβουν την εκτέλεση των δρομολογίων των τετραετών συμβάσεων δεν θα είναι υποχρεωμένες να διαθέτουν πλοίο που θα αντικαθιστά τα δρομολογημένα πλοία όταν αυτά εκτελούν την ετήσια ακινησία τους ή παρουσιάζουν βλάβες. Αν αυτή η πρόβλεψη ενσωματωθεί στην προκήρυξη του διαγωνισμού, θα αποτελέσει μια τεράστια υποχώρηση από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας στις απαιτήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Κυρίως, όμως, θα αποτελέσει μια πολύ μεγάλη υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων των νησιών που εξυπηρετούνται από τις άγονες γραμμές. Στην πράξη, θα δούμε τους δημάρχους των μικρών νησιών να παρακαλούν την ηγεσία του Υπουργείου να βρει πλοίο για την εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών, κυρίως τους μήνες Ιανουάριο – Μάρτιο.
Διευκρινίζεται εδώ ότι οι αποφάσεις του ΣΑΣ δεν δεσμεύουν την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας. Ωστόσο, πολύ σπάνια η πολιτική ηγεσία κινείται σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που συμφωνείται στο Συμβούλιο.
Ακόμη, το ΣΑΣ δέχθηκε ομόφωνα το αίτημα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας να εξουσιοδοτηθούν οι υπηρεσίες του Υπουργείου να επαναδιατυπώσουν όρους του διαγωνισμού που αφορούν το ποσοστό αύξησης του μέσου όρου της τιμής του πετρελαίου, άνω του οποίου θα δίδεται δικαίωμα υποβολής αίτησης από τον ανάδοχο για αζήμια λύση της σύμβασης.
Δηλαδή, αν η μέση τιμή του πετρελαίου ανέβει πάνω από ένα ορισμένο επίπεδο, τότε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα έχουν το δικαίωμα να λύσουν τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει με το Δημόσιο χωρίς να υποστούν κυρώσεις. Σε προηγούμενο στάδιο είχε αποφασισθεί ότι στις νέες συμβάσεις θα προβλεφθεί δυνατότητα αναπροσαρμογής των μισθωμάτων όταν αυξάνονται οι τιμές των καυσίμων, καθώς αυτός είναι ο βασικός συντελεστής κόστους των ακτοπλοϊκών γραμμών.