× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Παιδιά και παιγνίδι. Πόσο συμβάλει στην ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη;

Ψυχολογικές Προσεγγίσεις-Γράφει ο ΗΛΙΑΣ ΝΤΑΓΛΑΡΑΚΗΣ

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 15/12/2019

Παιδιά και παιγνίδι. Πόσο συμβάλει στην ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη;
' χρόνος ανάγνωσης

Τα παιδιά σας έχουν την ανάγκη να παίξουν και να ψυχαγωγηθούν. Πολλοί γονείς αναρωτιούνται πώς θα επιλέξουν τα κατάλληλα παιχνίδια που να είναι ανάλογα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντά του παιδιού τους. Η σημασία του παιχνιδιού στην ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού είναι πολύ μεγάλη.
Τα παιγνίδια προάγουν την ανάπτυξη του παιδιού, παρεμβαίνοντας θετικά σε τρεις βασικούς τομείς της δραστηριότητάς του: στην κινητική δράση, στη δημιουργία και στην εκμάθηση.

Άλλες φορές οι γονείς αναρωτιούνται αν το παιδί τους πρέπει να παίζει με πολεμικά παιχνίδια (παιδικά όπλα, τόξα κ.ά.). Είναι γεγονός, ότι τα παιδιά δεν ωφελούνται ιδιαίτερα από τέτοιου είδους δραστηριότητες. Ερευνητές διαπίστωσαν, ότι η χρήση πολεμικών παιχνιδιών ενεργεί ως μέσο εξάρτησης και αυξάνει την επιθετική συμπεριφορά των παιδιών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι γονείς χρειάζεται να ακολουθήσουν τον ενδιάμεσο δρόμο. Συγκεκριμένα πρέπει, πρώτα να προσπαθήσουν να περιορίσουν τις πηγές δημιουργίας έντονου ψυχοσυναισθηματικού αδιεξόδου στα παιδιά που τα οδηγεί σε επιθετική συμπεριφορά και κατόπιν να τους προσφέρουν τη δυνατότητα να εκτονώσουν την επιθετική συμπεριφορά τους με ακίνδυνα για το σώμα και την ψυχή τους παιχνίδια καθώς και να μην τα αφήνουν να παρακολουθούν προγράμματα βίας στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο.

Οι γονείς πρέπει να φροντίζουν ώστε τα ηλεκτρονικά παιγνίδια να μην αντικαθιστούν την παρουσία τους στη ζωή του παιδιού, διότι εύκολα εκείνο θα το αντιληφθεί. Τα παιδιά, όταν δεν βλέπουν συχνά τους γονείς τους, γίνονται απαιτητικά και εγωκεντρικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε αυτό το σημείο χρειάζεται να τονίσουμε ότι όταν ένα αγόρι παίζει με κοριτσίστικα παιχνίδια και το αντίστροφο, αυτό δεν σημαίνει ότι θα επηρεαστεί η μελλοντική σεξουαλική του ταυτότητα ή δραστηριότητα. Τα πρώτα χρόνια της ανάπτυξής τους, τα αγόρια και τα κορίτσια, έχουν ανάγκη τις σεξουαλικές μεταμφιέσεις, να αισθάνονται άνετα και να ασχολούνται με όλα τα είδη παιχνιδιού.

Μην αναστατωθείτε αν τα παιδιά σας πειραματίζονται με διαφορετικούς ρόλους φύλου. Αυτό αποτελεί ένα τμήμα της κοινωνικοποίησης τους και θεωρείται φυσιολογικό γεγονός για το παιδί προσχολικής ηλικίας που συνεχίζει την αναπτυξιακή του εκπαίδευση μέσω του παιγνιδιού.

Τα παιδιά παίζοντας υιοθετούν ρόλους, σχεδιάζουν, ζωγραφίζουν, σκηνοθετούν ιστορίες και παραμύθια. Η δημιουργική προδιάθεση του παιδιού προϋποθέτει ανοιχτούς ορίζοντες, ελευθερία και ευρύ πεδίο δράσης. Όσον αφορά τη φαντασία του παιδιού, αυτή θεωρείται ότι είναι μια ικανότητα αναπτυσσόμενη, συνεπώς και εκπαιδεύσιμη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η φαντασία είναι μέρος της νοημοσύνης μας, επομένως έχει ανάγκη εκπαίδευσης. Δηλαδή, τα σωστά ερεθίσματα στον κατάλληλο χρόνο παρέχουν τη δυνατότητα εμπειριών στα παιδιά με τις οποίες θα ασκήσουν την αντιληπτική τους ικανότητα και θα εμπλουτίσουν τη φαντασία τους.

Τα παιδιά γίνονται δημιουργικά, όταν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους και να δώσουν μορφή και σχήμα στα συναισθήματα και στις συγκινήσεις τους. Είναι δηλαδή, σαν να κάνουν διανομή ενός θεατρικού έργου, όπου το παιδί γίνεται ήρωας, επινοώντας ή προβάλλοντας ένα ρόλο για τον εαυτό του.

Το παιχνίδι άρα και το βιβλίο και το παραμύθι μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να ξεπεράσουν τα προβλήματά τους ή να εκπληρώσουν τις επιθυμίες τους στο επίπεδο της φαντασίας. Το παιχνίδι συντελεί στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας του παιδιού καθώς του δίνει την ευκαιρία να αυτενεργήσει και να δημιουργήσει.

Παροτρύνετε τα παιδιά σας να συμμετέχουν και να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο του παιγνιδιού. Καθώς οι γιορτές των Χριστουγέννων ολοένα και πλησιάζουν, σκεφτείτε το φετινό σας δώρο για τα παιδιά να τα φέρνει πιο κοντά σε αυτό που οι ειδικοί ονομάζουν δημιουργική απασχόληση και όχι παθητικότητα και αποχαύνωση.

*Ο Ηλίας Νταγλαράκης είναι ψυχολόγος Απόφοιτος Α.Π.Θ. με εξειδίκευση στην Κλινική-Γνωσιακή Ψυχολογία

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

«Κοιμητήριο Παναγιούδας: Η αδιαφορία δύο δεκαετιών και η πρόκληση της δημοτικής αρχής»

Του ΝΙΚΟΥ ΧΩΡΙΑΤΕΛΛΗ, δικηγόρου, κατοίκου Παναγιούδας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Γερνάμε κύριε… Διαφημιστή

Γράφει η ΜΑΡΙΝΑ ΠΟΛΛΑΤΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Καταγραφές, επιδόματα κι απόγνωση

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η κοινωνία που δημιουργεί την αναπηρία και η ανάγκη για ένα μέλλον συμπερίληψης

Γράφει ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΜΠΗΣ, μεταπτυχιακός φοιτητής Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Βιβλία και πολιτισμός!

Γράφει ο ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΠΙΩΤΑΣ πρώην Δντης Β/θμιας Εκπαίδευσης Λέσβου &Σάμου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Κείμενο διαμαρτυρίας για την προτεινόμενη μετατροπή σχολείων

Γράφει ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Παναγιώτης Ν. Βέης: Χωρίς πυξίδα (2025)*

Γράφει ο Δημήτρης Κωστούλας , φιλόλογος , μουσικός ερευνητής