× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Ναυμαχία» για την γραμμή Σμύρνη ‑ Μυτιλήνη ‑ Θεσσαλονίκη

Επιχειρηματική αντιπαράθεση πίσω από τα δημοσιεύματα για μη δρομολόγηση του Smyrna di Levante

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 12/7/2022

«Ναυμαχία» για την γραμμή Σμύρνη ‑ Μυτιλήνη ‑ Θεσσαλονίκη
' χρόνος ανάγνωσης

Εντοπίσαμε τέσσερα δημοσιεύματα, τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, που αναφέρονται στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σμύρνη - Μυτιλήνη - Θεσσαλονίκη. Πίσω από το δημοσιογραφικό ενδιαφέρον βρίσκεται το επιχειρηματικό ενδιαφέρον των ακτοπλοϊκών εταιρειών που θέλουν να δρομολογήσουν πλοία στην γραμμή για να αποκομίσουν κέρδη από την μεταφορά φορτηγών, Ι.Χ. οχημάτων αλλά και επιβατών. Βέβαια υπάρχουν και επιχειρηματικά συμφέροντα που δεν βλέπουν θετικά την δρομολόγηση πλοίου στην γραμμή καθώς προτιμούν η μεταφορά των φορτηγών να γίνεται από τον Τσεσμέ στην Χίο κι από εκεί στο λιμάνι του Πειραιά.

 Δύο από τα δημοσιεύματα υποστηρίζουν πως το Smyrna di Levante δεν θα μπει στην γραμμή ποτέ, ένα αναφέρει πως παρά τα εμπόδια που υπάρχουν το πλοίο θα ξεκινήσει σύντομα τα δρομολόγια του. Το τέταρτο αναφέρει τις ανακοινώσεις που έκανε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης για δρομολόγηση του πλοίου. Μάλιστα ανέφερε πως το πλοίο θα προσεγγίζει και το λιμάνι της Μυτιλήνης.
 
Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή γραμμή έχει μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον καθώς μπορεί να μειώσει το χρόνο και το κόστος μετάβασης από την Σμύρνη στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας δραστικά. Η γραμμή Σμύρνη - Μυτιλήνη - Θεσσαλονίκη συνδέει τους δρόμους μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών από την Ασία με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών γι’ αυτό έχει μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον.
 
Η προϊστορία της γραμμής
 
Το ενδιαφέρον για την δρομολόγηση πλοίου σε αυτή την γραμμή υπάρχει από το 2010. Το 2016 η Hellenic Seaways έφτασε πολύ κοντά να δρομολόγηση στην γραμμή το «Νήσος Σάμος». Για την γραμμή αυτή είχαν γίνει συζητήσεις σε υψηλό επίπεδο μεταξύ των τότε κυβερνήσεων Ελλάδα και Τουρκίας. Ωστόσο εκείνο που έγινε γνωστό εκείνη την περίοδο ήταν πως το πλοίο δεν μπήκε στην γραμμή γιατί ήταν πολύ υψηλό το κόστος ελλιμενισμού στο λιμάνι της Σμύρνης.

 Με την μεταφορά φορτηγών από τα μικρασιατικά παράλια προς την Μυτιλήνη κι από εκεί στον Πειραιά έχει ασχοληθεί στο παρελθόν η ΝΕΛ με το πλοίο Κωνσταντίνος Γ που προσέγγιζε το λιμάνι του Δικελί. Γι’ αυτό και είναι ανυπόστατα τα επιχειρήματα που θέλουν το λιμάνι της Μυτιλήνης να μην μπορεί να γίνει πύλη εισόδου για φορτηγά οχήματα. Επιπρόσθετα εδώ και πολλά χρόνια το λιμάνι της Μυτιλήνης λειτουργεί ως πύλη εισόδου για οχήματα, επιβάτες και εμπορεύματα (ακόμη και τρόφιμα) που φθάνουν στην Λέσβο από την Τουρκία με τα πλοία της γραμμή Μυτιλήνη - Αιβαλί.

Σήμερα φορτηγά μεταφέρονται από το λιμάνι του Τσεσμέ προς την Χίο με τα πλοία που συνδέουν τα δύο λιμάνια. Στην συνέχεια τα φορτηγά επιβιβάζονται στα πλοία της γραμμής και φθάνουν στον Πειραιά.

Τρία χρόνια μετασκευής

 Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν πως η μετασκευή του Smyrna di Levante αναμένεται να ολοκληρωθεί πολύ σύντομα και συγκεκριμένα εντός του Αυγούστου. Το πλοίο βρίσκεται υπό μετασκευή εδώ και τρία χρόνια και σε αυτό έχουν επενδυθεί αρκετά εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να λάβει την σημερινή του μορφή. Η Levante Ferries έχει κάθε λόγο να προχωρήσει στην δρομολόγηση του πλοίου. Ώστε η επένδυση που έκανε να αποσβεστεί και να αποδώσει κέρδη. Οποιαδήποτε άλλη επιλογή αυτή την περίοδο θα ήταν καταστροφική για την εταιρεία και το επενδυτικό της σχέδιο.

Παράγοντες του ναυτιλιακού κλάδου αναφέρουν πως η  Levante Ferries ζητούσε με επιμονή να της δοθεί μια μορφή επιδότησης προκειμένου να διασφαλιστεί η κερδοφορία της γραμμής. Φαίνεται πως το αίτημα αυτό θα ικανοποιηθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο της χρηματοδότησης της άγονης γραμμής Μυτιλήνη - Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε από την Θεσσαλονίκη, ο υπουργός Ναυτιλίας, η γραμμή να επιδοτείται καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου.

Η ματαίωση της δρομολόγησης του Smyrna di Levante μπορεί να γίνει μόνο από αντίπαλα επιχειρηματικά συμφέροντα. Είτε αυτά προέρχονται από την Τουρκία είτε από την Ελλάδα. Κανένας άλλος ουσιαστικός λόγος για την ματαίωση της συγκεκριμένης ακτοπλοϊκής σύνδεσης δεν υπάρχει.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Οι Τούρκοι αγρότες χαιρετίζουν τον αγώνα των Ελλήνων συναδέλφων τους

«Αγωνιζόμαστε για τα ίδια δικαιώματα εκατέρωθεν του Αιγαίου» δηλώνει η Ένωση Όλων των Αγροτών Παραγωγών Τουρκίας
ΑΓΡΟΤΕΣ

«Βάζουν το λύκο να φυλάει τα πρόβατα»

Γεωπόνοι αντιδρούν στη μετάβαση του ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Πώς θα κάνουν ενστάσεις οι αγρότες για τις επιδοτήσεις 2025

Αναλυτικός οδηγός από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για λάθη σε στρέμματα, τιμολόγια, βοσκοτόπους, ΚΑΕΚ και ΑΤΑΚ, με νέες προθεσμίες και διαδικασίες έως τις αρχές 2026
ΑΓΡΟΤΕΣ

Παράταση στο χρόνο καταβολής των εισφορών στον ΕΛΓΑ

Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα ισχύουν μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαχείρισης των ζημιών από τους παγετούς και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 30ής Ιουνίου 2026
ΕΛΛΑΔΑ

Επεισοδιακή κατάθεση του Ξυλούρη για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ειρωνείες και θλιβερές εικόνες στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής
ΑΓΡΟΤΕΣ

Το Οικονομικό Επιμελητήριο βορείου Αιγαίου στο πλευρό των παραγωγών

Σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση για αδυναμία προστασίας και «σκιές διαφθοράς» στη διαχείριση ευρωπαϊκών πόρων
ΑΓΡΟΤΕΣ

Παράταση έως Μάιο 2026 για τα ψηφιακά δελτία διακίνησης ελαιοκάρπου

Εξαιρούνται μόνο όσοι είχαν έσοδα άνω των 200.000 ευρώ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΑΓΡΟΤΕΣ

Τιμές ρεκόρ για τα αρνιά της Λέσβου

Η ευλογιά των προβάτων και η μειωμένη παραγωγή στην Ευρώπη εκτοξεύουν τις τιμές παραγωγού
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Ζητούν την κατάργηση του ψηφιακού δελτίου αποστολής

Ερώτηση στην βουλή κατέθεσαν 13 βουλευτές του ΚΚΕ
ΑΓΡΟΤΕΣ

ΚΚΕ: Η κυβέρνηση μπλοκάρει τις αποζημιώσεις για την ευλογιά των προβάτων

Ερώτηση στην Βουλή κατέθεσαν για το θέμα τέσσερις βουλευτές του κόμματος ανάμεσα τους και η Μαρία Κομνηνάκα
ΕΛΛΑΔΑ

Πανικός στο Μαξίμου από τα αγροτικά μπλόκα

Να κλείσει το μέτωπο με τους αγρότες το αργότερο εντός της ερχόμενης εβδομάδας επιδιώκει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
ΕΛΛΑΔΑ

Αγριο κράξιμο σε Τσιάρα από τους βουλευτές της Ν.Δ.

Ολοκληρώθηκε η ενημέρωση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης στους βουλευτές της ΝΔ για την αγροτική πολιτική της κυβέρνησης