
Στροφή στις εξαγωγές επώνυμου ελαιολάδου θέλει να κάνει η Τουρκία. Αυτό έγινε σαφές στο 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Ελιάς, που πραγματοποιήθηκε στο Αιβαλί από τον πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου της περιοχής Αλί Ουτσάρ. Μιλώντας στην εκδήλωση τόνισε «το μεγαλύτερο πρόβλημα του κλάδου είναι η έλλειψη εμπορικών σημάτων και στρατηγικού σχεδιασμού».
Το Αϊβαλί, με περίπου 2.000.000 ελαιόδεντρα –από τα οποία τα περισσότερα είναι αιωνόβια– και δεκάδες αναγνωρισμένα μνημειακά δέντρα, θεωρείται σήμερα η «πρωτεύουσα του ποιοτικού ελαιολάδου» στην Τουρκία. Στο φεστιβάλ, που διοργανώθηκε στα μέσα Οκτωβρίου με τη συνεργασία του Μητροπολιτικού Δήμου Μπαλικεσίρ και του Δήμου Αϊβαλί, ο Ουτσάρ παρουσίασε ενδιαφέροντα στοιχεία, σημειώνοντας ότι η Τουρκία την περίοδο 2023-2024 εξήγαγε 75 χιλιάδες τόνους ελαιολάδου σε 120 χώρες, αποφέροντας έσοδα περίπου 506 εκατομμυρίων δολαρίων.
«Η φετινή σοδειά κυμαίνεται μεταξύ 200 και 250 χιλιάδων τόνων και, χάρη στα περσινά αποθέματα, δεν θα υπάρξει πρόβλημα προσφοράς. Τα πρώτα ελαιόλαδα της χρονιάς είναι εξαιρετικής ποιότητας», είπε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, προσθέτοντας ότι το Αϊβαλί είναι η πόλη με τις περισσότερες επώνυμες ετικέτες ελαιολάδου στην Τουρκία και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία κατοχύρωσης της ονομασίας του στην Ε.Ε.
Ο Ουτσάρ πρότεινε τη θέσπιση ποσοστώσεων που θα υποχρεώνουν κάθε εξαγωγέα να διαθέτει τουλάχιστον το 20% των εξαγωγών του σε συσκευασμένο και επώνυμο προϊόν, ώστε να αυξηθεί η προστιθέμενη αξία και να μειωθεί η εξάρτηση από τις χύδην πωλήσεις. «Σήμερα μόνο το 30% του ελαιολάδου μας εξάγεται συσκευασμένο, ενώ το 70% πωλείται χύδην σε χώρες όπως η Ισπανία, που το επανασυσκευάζουν και το πουλούν με δικό τους όνομα. Αυτή είναι η μεγάλη μας απώλεια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επισήμανε, τέλος, ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις λόγω του αυξημένου κόστους παραγωγής, καθώς η συγκομιδή κοστίζει περίπου 90 Τουρκικές λίρες το κιλό, ενώ η τιμή πώλησης κινείται γύρω στις 40 λίρες. «Ο παραγωγός δεν βγαίνει, αναγκάζεται να κρατά το λάδι ή να το διαθέτει σταδιακά, κάτι που αποσταθεροποιεί την αγορά», τόνισε, υπογραμμίζοντας ότι η Τουρκία χρειάζεται ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο για να αναδείξει την ποιότητα και το εμπορικό σήμα του ελαιολάδου της.