× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Τότε που τα σχολεία άνοιγαν του Σταυρού την άλλη μέρα

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, γιατρός

Δημοσίευση 16/9/2025

Τότε που τα σχολεία άνοιγαν του Σταυρού την άλλη μέρα
' χρόνος ανάγνωσης

Ο Δάσκαλος μας, στο Δημοτικό, στα μέσα της δεκαετίας του ‘ 50, μας δίδασκε το μάθημα της πατριδογνωσίας,  σ' ένα  μεγάλο αλώνι, κοντά στο Σχολείο μας, στου Μοναστηριού τ' Αλώνι. 

Θυμάμαι που ο κύριος, εμφαντικά,  προσπαθούσε να συνδυάσει τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα  με αρχαίους θεούς, με τους  Ευαγγελιστές και με τους προφήτες..

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Είχε τελειώσει, βλέπετε και τη Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή και ήξερε πάρα πολλά  τέτοια μυστικόπαθα.

Πέρασαν χρόνια και χρόνια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πριν από καιρό έμαθα λεπτομέρειες  για όλα αυτά που μας εξιστορούσε τότε  και μας περιέγραφε, ενδεικτικά κι ανάλογα με την ηλικία μας, ο σεβαστός μας Δάσκαλος:

Οι ασσυριακοί αστρικοί θεοί των τεσσάρων άκρων του κόσμου ήταν :

Α). Ο Μαρντούχ σαν φτερωτός ταύρος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Β). Ο Νεμπό σαν άνθρωπος. 

Γ). Ο Νεργκάλ σαν φτερωτός λέοντας.  

Δ). Ο Νινουρτά σαν αετός.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτά από το βιβλίο ΘΕΟΙ, ΤΑΦΟΙ ΚΑΙ ΣΟΦΟΙ (Το λυκόφως των αιώνων)  του C. W. CERAM (1949).

Συνακόλουθα διάβασα και  για τα τέσσερα όντα που περιβάλλουν το θρόνο του Υψίστου , κατά το όραμα  του προφήτη Ιεζεκιήλ όπως το περιγράφει, με περισσή ενάργεια, στο ομώνυμο βιβλίο του, (1:5-10), της Παλαιάς Διαθήκης.

Όσον αφορά τους Ευαγγελιστές, σύμφωνα με την ιερά παράδοση της Χριστιανικής Θρησκείας,  ο ταύρος είναι το σύμβολο του Λουκά, ο Άνθρωπος το  σύμβολο του Ματθαίου, ο λέοντας του Μάρκου και ο αετός του Ιωάννη. .

Γονιμοποιός η δύναμη των Ανθρώπων.

Αέναες οι  πορείες των λαών ανάμεσα στο μύθο και στην ιστορία, στα παρόντα και στα μελλούμενα..

Αυτές τις αλήθειες μας δίδαξε τα δύσκολα εκείνα χρόνια  ένας απλός Δάσκαλος που τιμούσε και  σέβονταν την αποστολή του.

 

                                             

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού υπενθυμίζει όσα δεν είναι αυτονόητα για τα παιδιά μας

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΥΜΠΟΣ, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της Μυτιλήνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το μέλλον είναι παρόν.Η φροντίδα του παιδιού ως ευθύνη και υπόσχεση

Γράφει η ΞΕΝΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΥ, Κλινική Ψυχολόγος Επ. Υπεύθυνη της ΚΜΨΥ Παιδιού & Εφήβου Β. Αιγαίου ΑμΚΕ Αγκαλιά
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο δημόσιος χώρος των σχολείων ως ιδιωτικός

Γράφει ο ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΨΗΦΗΣ, υποψήφιος Διδάκτορας στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η θυσία που υπενθυμίζει ότι η δημοκρατία απαιτεί εγρήγορση

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, ανιψιός του Μιχάλη Μυρογιάννη
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πώς να ζήσει μια μάνα όταν χάνει τα δύο της παιδιά;

Γράφει η μητέρα τους, ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΑΧΡΗΣΤΟΥ, με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όταν πέφτουν οι μάσκες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Με αφορμή τη «Μυγδαλιά» του Δημήτρη Σιμιτσή*

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, φιλόλογος, μουσικός ερευνητής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Φυλακισμένος λόγος

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ρασοφόροι «Ρασπούτιν»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ιστορικό μαρίνας Μυτιλήνης, 30 χρόνια από την χωροθέτηση της

Γράφει ο πρώην Υπουργός ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ποιος χτίζει στην καρδιά της περιοχής Natura στη Καλλονή;

Γράφει ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΑΚΑΣ, περιβαλλοντολόγος
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τα ΕΛΤΑ: Οι ψυχικές συντεταγμένες της υπαίθρου χώρας

Γράφει η ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΖΗΣΗ, Καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου