× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Νέος φόρος στη τιμή της βενζίνης

Χαράτσι 0,10 ευρώ θα επιβληθεί από το 2026

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 10/7/2025

Νέος φόρος στη τιμή της βενζίνης
' χρόνος ανάγνωσης

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, με την εφαρμογή δύο φιλόδοξων αλλά και αμφιλεγόμενων πολιτικών —του Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM) και του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών 2 (ΣΕΔΕ2)— επιδιώκει τη δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων. Ωστόσο, οι πρωτοβουλίες αυτές ενδέχεται να υπονομεύσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας και να οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση του κόστους ζωής για πολίτες και επιχειρήσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο μηχανισμός CBAM, που τέθηκε σε εφαρμογή τον Οκτώβριο του 2023 και βρίσκεται μέχρι το τέλος του 2025 σε μεταβατική φάση, στοχεύει στην αποτροπή της λεγόμενης «διαρροής άνθρακα» – της μεταφοράς δηλαδή παραγωγικών δραστηριοτήτων σε χώρες με χαλαρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα. Μέσω της επιβολής τέλους στις εισαγωγές συγκεκριμένων προϊόντων υψηλής έντασης άνθρακα, όπως σίδηρος, χάλυβας, αλουμίνιο, τσιμέντο και ηλεκτρική ενέργεια, η Ε.Ε. επιδιώκει να διασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που ήδη επωμίζονται το κόστος της πράσινης πολιτικής.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από το 2026, οι εισαγωγές προϊόντων αυτών θα συνοδεύονται από υποχρεωτική πληρωμή τελών βάσει της τιμής άνθρακα της Ε.Ε. και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των εξαγωγικών χωρών. Παρότι, σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η επίδραση στο συνολικό εμπόριο της Ένωσης αναμένεται περιορισμένη (0,1% αύξηση στο κόστος εισαγωγών), για επιμέρους χώρες και προϊόντα οι συνέπειες μπορεί να είναι πολύ πιο έντονες – με το κόστος σε ορισμένες περιπτώσεις να υπερβαίνει το 1%.

Στην Ελλάδα, η συνολική έκθεση στον μηχανισμό CBAM κρίνεται χαμηλή, καθώς μόνο το 4,5% των συνολικών εισαγωγών αφορά προϊόντα που υπάγονται στο μέτρο, με το σχετικό κόστος να αντιστοιχεί μόλις στο 0,1% του ΑΕΠ. Ωστόσο, οι επιπτώσεις εντοπίζονται έντονα σε συγκεκριμένους κλάδους. Το 89% του αλουμινίου και το 75% του σιδήρου και χάλυβα που εισάγονται προέρχονται από τρίτες χώρες, γεγονός που καθιστά τις ελληνικές επιχειρήσεις σε αυτούς τους τομείς ιδιαίτερα ευάλωτες. Ενδεικτικά, το επιπλέον κόστος για τις εισαγωγές βασικού αλουμινίου εκτιμάται στο 3,9%, για τον σίδηρο και χάλυβα στο 2,9%, ενώ για το τσιμέντο και τα συναφή προϊόντα αγγίζει το 19,7%.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα, έρχεται να προστεθεί και η εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών 2 (ΣΕΔΕ2) από την 1η Ιανουαρίου 2027, το οποίο επεκτείνει το κόστος εκπομπών και σε τομείς όπως η θέρμανση κτιρίων, οι οδικές μεταφορές και οι μικρές βιομηχανίες. Με την επιβολή φόρου άνθρακα στα ορυκτά καύσιμα, το μέτρο αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών κατά 42% μέχρι το 2030, σε σύγκριση με το 2005.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, η συνολική ετήσια επιβάρυνση για τους Έλληνες καταναλωτές, αν η τιμή του CO2 παραμείνει στα 45 ευρώ ανά τόνο, εκτιμάται στα 800 εκατ. ευρώ. Τα νοικοκυριά θα δεχθούν νέο πλήγμα, με εκτιμώμενες αυξήσεις της τάξης των 10,2 λεπτών ανά λίτρο για τη βενζίνη, 11,3 για το πετρέλαιο κίνησης και 14 για το μαζούτ.

Για την απορρόφηση των κοινωνικών επιπτώσεων του ΣΕΔΕ2, η Ε.Ε. έχει θεσπίσει το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, με προϋπολογισμό 65 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 5,52% αναλογεί στην Ελλάδα.

Dnews.gr/Θανάσης Κουκάκης

[ΠΗΓΗ]
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΓΡΟΤΕΣ

«Δεν φοβόμαστε, δεν υποχωρούμε»

Ο Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Λέσβου Στρατής Κόμβος παρεμβαίνει στην εκπομπή του Ανθέων 99 με την Ανθή Παζιάνου σχολιάζοντας την αποκλειστική αποκάλυψη του «Ν» για την εισαγγελική παραγγελία
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ ΑΓΡΟΤΕΣ

Στο στόχαστρο οι αγρότες της Λέσβου για τον αποκλεισμό του λιμανιού Μυτιλήνης

Εισαγγελική παραγγελία από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Μυτιλήνης και αστυνομικές έρευνες για ταυτοποίηση των αγροτικών οχημάτων αντί για απαντήσεις στα οξυμένα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ξεκινά η πληρωμή του Μεταφορικού ισοδύναμου

Για κατοίκους και επιχειρήσεις νησιών
ΑΓΡΟΤΕΣ

Η κίνηση στο αεροδρόμιο Μυτιλήνης ανεβαίνει παρά την ακρίβεια

Αύξηση 4% στους επιβάτες το 2025 και 11,1% μόνο τον Νοέμβριο δείχνουν τα στοιχεία της Fraport
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ

Νέες θέσεις εργασίας στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Λέσβου

Αναλυτικά οι ειδικότητες που ζητούνται με σύμβαση εργασίας διάρκειας έξι μηνών
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Και δεύτερη προσφορά για τη γραμμή Βόλου‑ νησιών Βορείου Αιγαίου

«Πράσινο φως» και από τον Κικίλια μετά την επικοινωνία με τον Κώστα Μουτζούρη
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Οι Τούρκοι αγρότες χαιρετίζουν τον αγώνα των Ελλήνων συναδέλφων τους

«Αγωνιζόμαστε για τα ίδια δικαιώματα εκατέρωθεν του Αιγαίου» δηλώνει η Ένωση Όλων των Αγροτών Παραγωγών Τουρκίας
ΑΓΡΟΤΕΣ

«Βάζουν το λύκο να φυλάει τα πρόβατα»

Γεωπόνοι αντιδρούν στη μετάβαση του ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ
ΑΓΡΟΤΕΣ

Πώς θα κάνουν ενστάσεις οι αγρότες για τις επιδοτήσεις 2025

Αναλυτικός οδηγός από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για λάθη σε στρέμματα, τιμολόγια, βοσκοτόπους, ΚΑΕΚ και ΑΤΑΚ, με νέες προθεσμίες και διαδικασίες έως τις αρχές 2026
ΑΓΡΟΤΕΣ

Παράταση στο χρόνο καταβολής των εισφορών στον ΕΛΓΑ

Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα ισχύουν μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαχείρισης των ζημιών από τους παγετούς και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 30ής Ιουνίου 2026
ΕΛΛΑΔΑ

Επεισοδιακή κατάθεση του Ξυλούρη για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

Ειρωνείες και θλιβερές εικόνες στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής
ΑΓΡΟΤΕΣ

Το Οικονομικό Επιμελητήριο βορείου Αιγαίου στο πλευρό των παραγωγών

Σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση για αδυναμία προστασίας και «σκιές διαφθοράς» στη διαχείριση ευρωπαϊκών πόρων