Για την 94η ΓΣ της ΔΟΕ που ολοκληρώθηκε αυτές τις μέρες
Γράφει ο Κωνσταντίνος Καρατόλιος*
Δημοσίευση 1/7/2025

Ολοκληρώθηκε στις 26 Ιουνίου στην Αθήνα η 94η Γενική Συνέλευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) με την υπερψήφιση της πρότασης για το Πρόγραμμα Δράσης.
Στη συνέλευση είχα τη δυνατότητα να τοποθετηθώ ως σύνεδρος του ΣΕΠΕ Λέσβου στο δεύτερο θέμα της ημερήσιας διάταξης που αφορούσε τα εργασιακά ζητήματα και την εκπροσώπησή των εκπαιδευτικών στα υπηρεσιακά συμβούλια.
Ξεκίνησα την τοποθέτησή μου θέλοντας να ξεκαθαρίσω το πλαίσιο μέσα στο οποίο διεξάγεται η συζήτηση. Υποστήριξα ότι από τις τοποθετήσεις όλων των παρατάξεων μέχρι εκείνη τη στιγμή (η ομιλία έγινε την τελευταία μέρα του συνεδρίου) προκύπτουν κοινές συνισταμένες από όλες τις παρατάξεις, ανεξάρτητα από την έμφαση σε επιμέρους θέματα και την ένταση που προσδίδει σε αυτά η καθεμία από αυτές. Παραδόξως, όμως, από τις αναλύσεις των υπολοίπων παρατάξεων λείπουν οι λέξεις «Νέα Δημοκρατία», «Μητσοτάκης», «Κεραμέως», «Πιερρακάκης» και «Ζαχαράκη», λες και οι επιθέσεις που δέχεται η Δημόσια Εκπαίδευση είναι ένα φυσικό φαινόμενο που «πέφτει από τον ουρανό» και όχι το αποτέλεσμα μίας συγκεκριμένης Κυβέρνησης που πρέπει να ανατραπεί προκειμένου να ανατραπούν και οι πολιτικές της. Ισχυρίστηκα ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι βαθιά φιλελεύθερη, ακραία διεφθαρμένη και σκληρά αυταρχική.
Θέτοντας εξ αρχής αυτό ως πλαίσιο της συζήτησης, προχώρησα σε μία σταχυολόγηση των επιμέρους αιτημάτων του κλάδου, όπως είναι η ενίσχυση της λειτουργίας των Υπηρεσιακών Συμβουλίων, τα οποία πρέπει να έχουν αποφασιστικό χαρακτήρα σε όλα τα σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με τις Υπηρεσιακές Μεταβολές, και τη θέσπιση ενός σαφούς πλαισίου ώστε όλα τα Συμβούλια να αποφασίζουν με ίδιο τρόπο για όμοια ζητήματα, ώστε να ενισχυθεί η αξιοπιστία τους.
Υποστήριξα, ωστόσο, ότι και εκεί που υφίσταται πλαίσιο, αυτό πρέπει συχνά να αναθεωρηθεί ριζικά, όπως συμβαίνει με τα νοσήματα για την ένταξη στις ειδικές κατηγορίες, όπου σημαντικές ασθένειες όπως οι περισσότερες μορφές καρκίνου δεν περιλαμβάνονται στον σχετικό πίνακα Επιπλέον, υποστήριξα ότι είναι παράλογο η συνυπηρέτηση να προσμετράται όταν το ζευγάρι κάνει μια σειρά από επαγγέλματα, όχι όμως όταν ο/η σύντροφος είναι εκπαιδευτικός.
Έθεσα μια σειρά από διεκδικήσεις όπως την αναγνώριση της στρατιωτικής θητείας ως χρόνου υπηρεσίας, τη μοριοδότηση για τις μονογονεϊκές οικογένειες, κατάργηση της διετούς υποχρεωτικής παραμονής στον τόπο διορισμού για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς κ.α.
Καταφέρθηκα ενάντια στην επιλογή της Κυβέρνησης να αποκλείσει τους εκπαιδευτικούς από την κινητικότητα των Δημοσίων Υπαλλήλων προκειμένου να εξοικονομήσει εκπαιδευτικούς, αφού το επάγγελμα δεν είναι πλέον θελκτικό και πολλοί εξ αυτών αρνούνται τον διορισμό τους. Επεσήμανα ότι τέτοια προβλήματα λύνονται με γενναίες αυξήσεις, επαναφορά 13ου- 14ου μισθού, επίλυση του στεγαστικού προβλήματος και θωράκιση του επαγγέλματος και όχι με νομικά τερτίπια.
Υποστήριξα ακόμα, την ανάγκη για μαζικούς διορισμούς,αφού το ένα τρίτο των υπηρετούντων στην εκπαίδευση είναι αναπληρωτές/τριες.
Τόνισα ότι αυτοί/έςθα πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα με τους/τις μόνιμους/ες εκπαιδευτικούς και ξεχώρισα για να αναφέρω την απαράδεκτη κατάσταση του να μην δικαιούνται οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί την 9μηνη άδεια ανατροφής, παρά τις υποσχέσεις για το αντίθετο από το στόμα του πρωθυπουργού ήδη από τον Απρίλιο του 2024, όπως άλλωστε έχει συμβεί και με την υπόσχεσή του ΥΠΑΙΘΑ να μπει τέλος στο στρεβλό πλαίσιο που υφίσταται μόνο στην εκπαίδευση όπου οι άδειες άνευ αποδοχών πρέπει να λήγουν υποχρεωτικά στις 31/08 κάθε έτους. Στηλίτευσα την απόφαση της Κυβέρνησης της ΝΔ να τριπλασιάσει το παράβολο για την ένταξη των αναπληρωτών/τριών στους πίνακες προκειμένου να έχουν το δικαίωμα να εργαστούν.
Προσέθεσα ότι η Κυβέρνηση επιδιώκει να διαλύσει τα σωματεία και απόδειξη για αυτό αποτελεί ο νόμος Χατζηδάκη. Παιδί αυτής της πολιτικής είναι και η έξωση των αιρετών από τα συμβούλια επιλογής στελεχών και από τα πειθαρχικά συμβούλια. Επεσήμανα ότι όσοι χαρακτηρίζουν, ακόμα και σήμερα, τους αιρετούς «νόθους», ρίχνουν νερό στον μύλο της Κυβέρνησης.
Τέλος, θύμισα ότι ο κλάδος δεν είχε απόφαση για όσα ανέφερα στην ομιλία μου, αφού στην προηγούμενη Γενική Συνέλευση, συγκεκριμένες παρατάξεις προκειμένου να δείξουν ότι είχαν την πλειοψηφία εκείνη την ώρα στην αίθουσα, καταψήφισαν παρόμοια εισήγηση και ευχήθηκα να δείξουν μεγαλύτερη υπευθυνότητα αυτή τη φορά.
Τα όσα εισηγήθηκα τελικά υπερψηφίστηκαν αυτή τη φορά από το Σώμα.
Το Πρόγραμμα Δράσης που υπερψηφίστηκε περιελάμβανε:
1. Συντονισμό με τις άλλες εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες (Ο.Λ.Μ.Ε. Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. και Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.) καθώς και την Α.Δ.Ε.Δ.Υ. για κοινές δράσεις και συσκέψεις ανάδειξης και αντιμετώπισης της κυβερνητικής πολιτικής.
2. Έκτακτες Γενικές Συνελεύσεις και Ολομέλεια Προέδρων, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, για συζήτηση όλων των ζητημάτων του κλάδου και χάραξη στρατηγικής αντιμετώπισης της κυβερνητικής επιθετικότητας.
3. Περιφερειακές συσκέψεις στελεχών - μελών Συλλόγων και πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλες τις πόλεις, με χρονικό προσδιορισμό και συντονισμό από το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.
4. Διοργάνωση τοπικών και πανελλαδικών εκδηλώσεων ενημέρωσης της κοινωνίας. Έκδοση υλικού (φυλλάδια, αφίσες, επιστολή προς τους γονείς κλπ.) για τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις του κλάδου.
5. Δυναμική παρουσία της Δ.Ο.Ε. στη Δ.Ε.Θ. όπου ο Πρωθυπουργός, όπως έχει προαναγγελθεί, θα ανακοινώσει αυξήσεις στους μισθούς συγκεκριμένων κλάδων και στη συζήτηση στη Βουλή για την ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού – Δεκέμβριος 2025. Παρέμβαση για αυξήσεις στις δαπάνες για την Παιδεία.
6. Αξιοποίηση των ευρωπαϊκών και διεθνών οργανώσεων των εκπαιδευτικών (ETUCE και ΕΙ) στον αγώνα ενάντια στις κυβερνητικές πολιτικές στην Ελλάδα και αξιοποίηση της εμπειρίας από τη λειτουργία των αντίστοιχων Ομοσπονδιών των άλλων χωρών της Ευρώπης.
7. Εξουσιοδότηση από την 94η Γ.Σ. του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. για λήψη κινηματικών αποφάσεων.
8. Διοργάνωση, με πρωτοβουλία της Δ.Ο.Ε., σύσκεψης των Προέδρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων της Χώρας και των Κοσμητόρων των σχολών για την ανάδειξη της αντιεπιστημονικότητας των ενεργειών της κυβέρνησης.
Η ΓΣ ενσωμάτωσε τη διατύπωση του Αυτόνομου Δικτύου Εκπαιδευτικών σύμφωνα με την οποία «είναι σε ισχύ η απόφαση της 93ης ΓΣ της ΔΟΕ και συνεχίζουμε: α) με την απεργία αποχή από κάθε διαδικασία ή ενέργεια που συνδέεται με την άσκηση των καθηκόντων μας που αφορούν στις διαδικασίες της ατομικής αξιολόγησης και τις στάσεις εργασίας που κηρύσσει κάθε μήνα η ΔΟΕ και β) με τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ στην πάλη ενάντια στις διαδικασίες "εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης", ώστε η κατηγοριοποίηση να μείνει στα χαρτιά».