Μήπως ήρθε η ώρα να μειωθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων;
Η πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου αλλάζει τα δεδομένα και στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων.
Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ Δημοσίευση 6/4/2025

Σε λιγότερο από ένα μήνα, την 1η Μαΐου, θα τεθούν σε εφαρμογή αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που θα κάνουν πιο ακριβές τις μετακινήσεις από και προς τα νησιά για ανθρώπους και εμπορεύματα. Το επιχείρημα είναι πως τα καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο είναι ακριβότερα από τα συμβατικά καύσιμα. Η αύξηση στις τιμές των καυσίμων είχε αποφασιστεί από το 2024 και εν πολλοίς είχε γίνει αποδεκτή από τους κρατικούς φορείς.
Οι ακτοπλόοι αναφέρουν πως ακόμη και η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποδέχεται μια ρήτρα καυσίμων για τους ακτοπλοϊκούς ναύλους. Δηλαδή, όταν ακριβαίνουν τα καύσιμα, να ακριβαίνουν και τα εισιτήρια με έναν αυτόματο τρόπο. Τις προηγούμενες ημέρες, ο νέος υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, άφησε να εννοηθεί πως η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να υπάρξει μια κρατική επιδότηση του πρόσθετου κόστους. Αλλά αυτό είναι κάτι που μένει να δούμε αν και πότε θα εφαρμοστεί.
Δυστυχώς, το υπουργείο Ναυτιλίας έχει αποδειχθεί πολλές φορές αναξιόπιστο στις υποσχέσεις που δίνει από το 2019 και μετά. Πολύχρονες είναι οι καθυστερήσεις στην πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, καθώς και της επιδότησης Αμάλθεια για τους νησιώτες κτηνοτρόφους.
Όμως, παρατηρώντας τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, διαπιστώνουμε μια μεγάλη πτώση.Συγκεκριμένα είδαμε πως η τιμή του αργού πετρελαίου τύπου WTI στο ξεκίνημα του 2025 ήταν 73 δολάρια ΗΠΑτο βαρέλι και το πετρέλαιο τύπου Brent στα 76 δολάρια ΗΠΑ το βαρέλι. Στις 10 Μαρτίου 2025, η τιμή του πετρελαίου τύπου WTI είχε πέσει στα 66,03 δολάρια και του πετρελαίου τύπου Brent στα 69,08 δολάρια. Στις 4 Απριλίου, το πετρέλαιο τύπου WTI είχε υποχωρήσει στα 61,99 δολάρια και το πετρέλαιο τύπου Brent στα 65,68 δολάρια. Οι διεθνείς αναλυτές αναφέρουν ότι είναι οι χαμηλότερες τιμές των τελευταίων τεσσάρων ετών. Κι όλα δείχνουν πως δεν πρόκειται για ένα παροδικό φαινόμενο, αλλά για μια κατάσταση που ήρθε για να μείνει.
Συνεπώς, τις αμέσως επόμενες ημέρες, θα πρέπει να δούμε πτώση και στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων. Αυτό σημαίνει πως το υπουργείο Ναυτιλίας, η Επιτροπή Ανταγωνισμού και κάθε άλλη αρμόδια κρατική υπηρεσία θα πρέπει να περάσουν εκ νέου από κόσκινο το σχεδιασμό των ναυτιλιακών εταιρειών να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων. Και αν δεν αποφασιστούν άμεσα μειώσεις στις τιμές, θα πρέπει τουλάχιστον να ματαιωθούν οι σχεδιαζόμενες αυξήσεις.
Οι έλεγχοι και οι κοστολογήσεις από την πλευρά των κρατικών φορέων πρέπει να συμπεριλάβουν και τα διυλιστήρια που παράγουν τα ναυτιλιακά καύσιμα.