Ξεχώρισε η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι
Με θέαμα, μηνύματα συμπερίληψης και αφορμή για συζητήσεις- Το σήμα των Ολυμπιακών φώτισε τον Πύργο του Άιφελ
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 27/7/2024

Σε άλλους άρεσε, σε άλλους όχι. Σε κάθε περίπτωση η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων του Παρισιού είχε αναμφίβολα θετικά σημεία, είχε θέαμα, έστειλε μήνυμα συμπερίληψης και επιβεβαίωσε ότι το κιτς μπορεί να μην απαραίτητα κακό.
Η αυλαία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση ανέβηκε χθες βράδυ στον Σηκουάνα. Ένας στολίσκος από βάρκες μετέφερε τους 6.800 αθλητές κατά μήκος του Σηκουάνα, χορευτές κρέμονταν και drag queens παρέλασαν και όλα αυτά υπό καταρρακτώδη βροχή.
Το σήμα των Ολυμπιακών φώτισε τον Πύργο του Άιφελ ενώ περισσότεροι από 300.000 άνθρωποι παρακολουθούσαν από την όχθη και τις γέφυρες. Εκατοντάδες άλλοι στάθηκαν στα παράθυρα και τα μπαλκόνια, καθώς ένα σόου χορού, ζωντανής μουσικής και ακροβατικών εκτυλίχθηκε επί σχεδόν τέσσερις ώρες κατά μήκος περισσότερων από 6 χιλιομέτρων του ποταμού.
H Lady Gaga ήταν η πρώτη καλλιτέχνιδα που έδωσε ένα τόνο κιτς στην βραδιά. Εμφανίστηκε σε μια γιγαντιαία χρυσή σκάλα, περιτριγυρισμένη από ροζ πομπόν και γιγαντιαίες βεντάλιες με ροζ φτερά, για μια καμπαρέ ερμηνεία τραγουδίστρια Mon Truc en plumes του Zizi Jeanmaire.
Αργότερα, η Γαλλίδα σταρ της ποπ Aya Nakamura ανέβηκε στην Pont des Arts, σε μια τολμηρή εμφάνιση με στρατιωτικά τύμπανα, ερμηνεύοντας αποσπάσματα από τραγούδια του θρυλικού Charles Aznavour, καθώς και τις δικές της επιτυχίες, Pookie και Djadja, με τη χορωδία του γαλλικού στρατού και τη μπάντα χάλκινων πνευστών.
Η παρουσία της Nakamura συγκέντρωσε επιδοκιμαστικά σχόλια, μετά από ρατσιστικές αντιδράσεις που οδηγήσει τον εισαγγελέα του Παρισιού να ξεκινήσει έρευνα για προσβολές εναντίον της. Ορισμένοι από τη γαλλική ακροδεξιά -η οποία δεν κατάφερε να αναλάβει την εξουσία στις πρόσφατες εκλογές- είχαν παραπονεθεί νωρίτερα φέτος ότι η 29χρονη, η οποία μεγάλωσε στα προάστια του Παρισιού, δεν ήταν αρκετά Γαλλίδα για να συμμετάσχει.
Ο Thomas Jolly, ο νεαρός Γάλλος σκηνοθέτης που δημιούργησε το σουρεαλιστικό σόου, είχε πει ότι δεν ήθελε απλώς «εφήμερη λάμψη» αλλά μια εξερεύνηση όσων στηρίζουν «την κοινή μας ανθρωπιά». Είπε ότι επέλεξε τον Σηκουάνα για τη «δύναμή του να θεραπεύει» από τραγωδίες όπως οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι το 2015, καθώς και η πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων το 2019. Πράγματι, μέρος του σόου ήταν ένα θεαματικό χορευτικό πρόγραμμα που είχε κινηματογραφηθεί από πριν, με εργάτες που εκτελούσαν κινήσεις υψηλού κινδύνου ενώ κρέμονταν από τις σκαλωσιές γύρω από την Παναγία των Παρισίων.
Η τελετή, η πρώτη των Ολυμπιακών που έγινε εκτός σταδίου, όμως συνάντησε αρκετά εμπόδια, εν μέσω μιας πρωτοφανούς επιχείρησης ασφαλείας με 45.000 αστυνομικούς και χιλιάδες στρατιώτες. Αντί για το καλοκαιρινό βραδινό φως που ήλπιζαν οι διοργανωτές, έγινε κατακλυσμός καθώς άνοιξαν οι ουρανοί. Ακόμη και ορισμένοι αξιωματούχοι εγκατέλειψαν προσωρινά τις θέσεις τους στην εξέδρα στο Τροκαντερό. Προηγήθηκε μπαράζ επιθέσεων δολιοφθοράς στο σιδηροδρομικό δίκτυο TGV υψηλής ταχύτητας, που προκάλεσε χάος στις μετακινήσεις.
Οι αθλητές μεταφέρθηκαν αρχικά με λεωφορεία από το Ολυμπιακό Χωριό στην Pont d'Austerlitz στα ανατολικά της πόλης, όπου ο γαλλικός στρατός τους φρουρούσε καθώς ανέβαιναν στις βάρκες.
Η ελληνική αποστολή εμφανίστηκε πρώτη, σύμφωνα με την ολυμπιακή παράδοση, ακολουθούμενη από την ολυμπιακή ομάδα προσφύγων, ενώ στη συνέχεια άλλα έθνη κατέπλευσαν τον ποταμό με 85 βάρκες. Η ουκρανική αντιπροσωπεία δέχτηκε ένα τεράστιο χειροκρότημα από το πλήθος στην όχθη του ποταμού. Από την εποχή του Λουδοβίκου XV δεν έχει ξανασυμβεί σε τελετή σχηματισμός σκαφών, που να πλέουν προς την ίδια κατεύθυνση στον Σηκουάνα.
Ο φόρος τιμής στα γαλλικά κλισέ περιελάμβανε μια γυναίκα με ένα φόρεμα γεμάτο κρουασάν, που οδηγούσε ένα πολύχρωμο πλήθος προς μια ομάδα Γάλλων χορευτών can-can με φωτεινές ροζ στολές. Η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, χαρακτήρισε την παράσταση «χαρούμενη, δημιουργική και όχι πολύ φρόνιμη».
Υπό καταρρακτώδη βροχή, εκατοντάδες χορευτές «πλατσούρισαν» σε ένα συγχρονισμένο χορευτικό πρόγραμμα μέσα από γούρνες νερού στην Île de la Cité, κοντά στην Παναγία των Παρισίων. Στη συνέχεια, χορευτές ντυμένοι ως γκρουμ ξενοδοχείων έκαναν ακροβατικά σε μια γέφυρα αφού μετέφεραν βαλίτσες Louis Vuitton - «υποχρεωτικά» μάλλον λόγω της χορηγίας.
Η μεγαλύτερη death metal μπάντα της Γαλλίας, οι Gojira, εμφανίστηκε ανάμεσα σε φλόγες μαζί με τη λυρική τραγουδίστρια Marina Viotti και με χορευτές να αιωρούνται από στύλους πάνω από το Pont Neuf.
Η Γαλλίδα μέτζο-σοπράνο από τη Γουαδελούπη Axelle Saint-Cirel τραγούδησε μια νέα διασκευή του γαλλικού εθνικού ύμνου, La Marseillaise, τυλιγμένη με την τρίχρωμη σημαία στη γυάλινη οροφή του Grand Palais.
Όλο αυτό το διάστημα μια μυστηριώδης, απρόσωπη φιγούρα έτρεχε στις στέγες της πόλης με την ολυμπιακή φλόγα. Ο αστέρας του γαλλικού ποδοσφαίρου Ζινεντίν Ζιντάν έκανε την αρχή μεταφέροντας την Ολυμπιακή φλόγα μέσα από ένα κινηματογραφικό σκηνικό με ταράτσες καφετεριών της δεκαετίας του 1960 σε ένα τρένο του Métro.
Ο Tony Estanguet, τρεις φορές Ολυμπιονίκης του κανόε καγιάκ και ο επικεφαλής διοργανωτής των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, δήλωσε στους αθλητές: «Καλώς ήρθατε στην ιστορική σας στιγμή - ζήστε την και αγαπήστε την».
Στο τέλος, ο Charles Coste, ο γηραιότερος Γάλλος Ολυμπιονίκης, στα 100 του χρόνια, πήρε τη φλόγα από το αναπηρικό του αμαξίδιο και στη συνέχεια την παρέδωσε στον μεγάλο αθλητή του τζουντό Teddy Riner και στην σπρίντερ Marie-José Pérec.
Άναψαν ένα καζάνι συνδεδεμένο με ένα γιγαντιαίο μπαλόνι, πριν η Celine Dion τραγουδήσει τον Ύμνο στην αγάπη της Edith Piaf, στην πρώτη της δημόσια εμφάνιση μετά από χρόνια, κλέβοντας αναμφίβολα την παράσταση και αποσπώντας μεγάλο χειροκρότημα από το πλήθος που την επευφημούσε.
Τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο τηλεθεατές παρακολουθούσαν από την τηλεόραση και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.