× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Απ’ την άρνηση στα συχαρίκια

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ*

Δημοσίευση 11/7/2022

Απ’ την άρνηση στα συχαρίκια
' χρόνος ανάγνωσης

«Έξω οι πρόσφυγες από τα σχολεία», έγραφε πανό έξω από το Δημοτικό σχολείο, στο Άνω Βαθύ Σάμου την άνοιξη του 2019. Καλοκαίρι του 2022, ο πρωθυπουργός και η υπουργός Παιδείας τηλεφωνούν και συγχαίρουν υποψήφιο φοιτητή για τις επιδόσεις του στις πανελλήνιες εξετάσεις.

Ο κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον μαθητή στο μέγαρο Μαξίμου δείχνοντας ενδιαφέρον για την περίπτωσή του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο νεαρός έγραψε 20 στα Μαθηματικά, 20 στη Φυσική, 19,5 στη Χημεία και 13,5 στη Γλώσσα. Ονομάζεται Κουρός Νουρμοχαμαντί Μαϊκγί και είναι δεκαεννιάχρονος πρόσφυγας από το Ιράν.

Η οικογένειά του ήρθε στη Λέσβο το 2019, έζησε στο δύσκολο Κέντρο της Μόριας, μετά στον δημοτικό καταυλισμό του Δήμου και κατόπιν σε διαμέρισμα. Να θυμίσουμε ότι ο δημοτικός καταυλισμός καταργήθηκε από τη σημερινή δημοτική αρχή κι οι διαμένοντες σε διαμερίσματα ελαχιστοποιήθηκαν καθώς καταργήθηκαν τα αντίστοιχα προγράμματα, από το ονομαζόμενο υπουργείο Μετανάστευσης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μαζί με τα άριστα γραπτά του Κουρός έγιναν γνωστά και κάποια αριθμητικά στοιχεία της φοίτησης προσφύγων μαθητών στη Μυτιλήνη. Όπως, ποσοστά φοίτησης, αποφοίτησης, συγκρίσεις. Η αριθμητική παράθεση κι οι μέσοι όροι είναι μέρος της ποσοτικής ανάλυσης, αλλά όπως όλοι οι αριθμοί είναι ψυχροί, αν δε συνδυαστούν με τα ποιοτικά βήματα και την ποιοτική ανάλυση.

Μέσα στο 2016, μετά τον εγκλωβισμό των προσφύγων στα νησιά και στην Ελλάδα, υπήρξε η ανάγκη φοίτησης των προσφυγόπουλων στο ελληνικό σχολείο. Η ελληνική εκπαιδευτική νομοθεσία δεν είχε προβλέψει παρόμοια περίπτωση, μαζικής φοίτησης παιδιών προσφύγων. Υπήρχαν Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) στα Δημοτικά σχολεία, όπου μπορούσαν να φοιτήσουν μαθητές με ελλείψεις στη γλώσσα.

Οι μαθητές μπορεί να ήταν ελληνόπουλα, παλιννοστούντες, μέλη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως Ρομά, αλλοδαποί που εργάζονται στη χώρα μας. Πάνω σε αυτά στηρίχτηκε η εκπαίδευση των προσφύγων. Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση όλη η διαδικασία άρχισε από μηδενική βάση. Για να αρχίσει η φοίτηση των προσφυγόπουλων, να καταγραφούν αυτοί οι αριθμοί των φοιτώντων μαθητών μόχθησαν πολλοί άνθρωποι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρωτεργάτης ο αείμνηστος γενικός γραμματέας του Παιδείας Γιάννης Παντής. Όσοι ενεπλάκησαν σ’ αυτό το πρωτόγνωρο εγχείρημα, συντονιστές, διευθυντές, εκπαιδευτικοί, διοικητικοί γνωρίζουν τα βήματα, τα μεγάλα εμπόδια και τις δυσκολίες που υπήρξαν και ξεπεράστηκαν.

Δυο μέρες πριν λειτουργήσει η πρώτη Τ.Υ. στο 8ο Δημοτικό Μυτιλήνης, τον Οκτώβριο του 2016, γονείς έκλεισαν με αλυσίδες την πόρτα του σχολείου. Με ποικίλους τρόπους επιχείρησαν κάποιοι, εντός και εκτός της εκπαίδευσης, να εμποδίσουν την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων. Ρωτούσαν αν τα εμβόλια είναι καλά, ποιος τα έκανε, αν έχουν «χαρτιά» τα παιδιά, αν είναι πλυμένα κ.ά. Η επωδός όλων ήταν «δεν είμαστε ρατσιστές, αλλά να πάνε αλλού». Για να φτάσουμε στα τωρινά συχαρίκια χρειάστηκε πολλή δουλειά και κόπος• ώστε να επιχαίρουν κάποιοι απόντες και αρνητές τότε.

*O Aριστείδης Καλάργαλης είναι συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τριήμερο χειμερινό σχολείο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Πραγματοποιήθηκε στη Μυτιλήνη, από 3 έως 5 Νοεμβρίου. Στη δράση συμμετείχαν μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού από χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αφρικής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Χωρίς σοδειά

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού υπενθυμίζει όσα δεν είναι αυτονόητα για τα παιδιά μας

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΥΜΠΟΣ, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της Μυτιλήνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το μέλλον είναι παρόν.Η φροντίδα του παιδιού ως ευθύνη και υπόσχεση

Γράφει η ΞΕΝΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΥ, Κλινική Ψυχολόγος Επ. Υπεύθυνη της ΚΜΨΥ Παιδιού & Εφήβου Β. Αιγαίου ΑμΚΕ Αγκαλιά
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο δημόσιος χώρος των σχολείων ως ιδιωτικός

Γράφει ο ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΨΗΦΗΣ, υποψήφιος Διδάκτορας στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η θυσία που υπενθυμίζει ότι η δημοκρατία απαιτεί εγρήγορση

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, ανιψιός του Μιχάλη Μυρογιάννη
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πώς να ζήσει μια μάνα όταν χάνει τα δύο της παιδιά;

Γράφει η μητέρα τους, ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΑΧΡΗΣΤΟΥ, με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όταν πέφτουν οι μάσκες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Με αφορμή τη «Μυγδαλιά» του Δημήτρη Σιμιτσή*

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, φιλόλογος, μουσικός ερευνητής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Φυλακισμένος λόγος

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ρασοφόροι «Ρασπούτιν»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ιστορικό μαρίνας Μυτιλήνης, 30 χρόνια από την χωροθέτηση της

Γράφει ο πρώην Υπουργός ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ