× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Oι Αγονες Γραμμές ως Μοχλός Ανάπτυξης

της Χριστιάνας Καλογήρου*

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 18/9/2019

Oι Αγονες Γραμμές ως Μοχλός Ανάπτυξης

Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, αναμορφώνεται ριζικά το πλαίσιο των άγονων γραμμών της χώρας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η εισήγηση αυτή έγινε δεκτή στο υψηλότερο επίπεδο, σε συνέχεια της ειδικής σύσκεψης υπο το συντονισμό του Γραφείου Πρωθυπουργού και υλοποιείται με πρωτοβουλία του ΥΝΑΝΠ και την καθοριστική συμβολή των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης & Επενδύσεων.

Ειδικότερα η απόφαση του κ. ΥΝΑΝΠ προβλέπει τα εξής:
- Γενναία αύξηση των χρηματοδοτικών πόρων. Αυξάνεται κατά 45% ο ετήσιος Π/Υγια τις άγονες γραμμές, με την επέκταση κατά 40 εκατ. Ευρώ της ετήσιας επιχορήγησης των άγονων γραμμών η οποία θα φθάσει πλέον τα 130 εκατ. ευρώ, έναντι 90.7 εκατ. Ευρώ που ήταν ως τώρα. Λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους για τα νέα καύσιμα από 1/1/2020, στο πλαίσιο προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο ωφελούμενος νησιώτης. Να σημειωθεί ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί για την κάλυψη του αυξημένου κόστους των καυσίμων πλην όμως δεν προέβη ποτέ σε κάποια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση.

- Ένταξη στο ΠΔΕ. Η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών, πέραν της γενναίας χρηματοδοτικής ενίσχυσης προς όφελος της νησιωτικής χώρας και των νησιωτών, από φέτος εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Οι άγονες γραμμές είναι αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο πλέον χρηματοδοτείται. Επιπροσθέτως, οι άγονες γραμμές της χώρας χρηματοδοτούνται ως επαναλαμβανόμενη δράση για τα επόμενα έτη, με διασφαλισμένους πόρους και με την αναγκαία ευελιξία για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση, αλλά και τη δυνατότητα κάλυψης πρόσθετων ή έκτακτων αναγκών που τυχόν προκύψουν. Το ΥΝΑΝΠ δύναται να αξιοποιεί τους μη διατιθέμενους πόρους για την επαναπροκήρυξη γραμμών, την ικανοποίηση νέων αιτημάτων των νησιών μας κλπ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

- «Τέλος» στην επιδοματική προσέγγιση – Έμφαση στον αναπτυξιακό χαρακτήρα. Για το Υπουργείο πλέον οι άγονεςγραμμές δεν είναι απλώς μια πολιτική επιδοματικής προσέγγισης, αλλά παίρνει χαρακτήρα ουσιαστικού αναπτυξιακού εργαλείου για τη νέα νησιωτική Πολιτική που αποκτούμε ως χώρα, με δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής. Αποδεσμεύουμε τον κρατικό προϋπολογισμό και αναβαθμίζουμε τις άγονες γραμμές, ως δημόσια υπηρεσία/ επένδυση που οφείλουμε να παρέχουμε στα νησιά μας, που το έχουν ανάγκη.Σημασία δεν έχει ποιος υλοποιεί το συγκοινωνιακό έργο, αλλά πως εξυπηρετείται ο προορισμός και οι νησιώτες με ασφάλεια και αξιοπιστία.

- Ποιοτική διαφοροποίηση του προσφερόμενου μεταφορικού έργου. Οι νέες προκηρύξεις έχουν σαφή και ποιοτικότερα κριτήρια, κυρίως σε ότι αφορά στα πλοία της Κατηγορίας Α (νεότερης ηλικίας πλοία). Αυτά τα νέα ποιοτικότερα κριτήρια υποστηρίζουν νέα βελτιωμένα μισθώματα. Ταυτόχρονα παρέχεται πλέον η δυνατότητα επέκταση των άγονων γραμμών, όπου και όταν υπάρχει ανάγκη. Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση των πόρων, είναι ικανό να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ελκυστικό πακέτο για την προσέλκυση σύγχρονων πλοίων νεότερης ηλικίας.
- Πρόβλεψη ρήτρας «Πλοίου Αντικατάστασης». Για πρώτη φορά ενεργοποιείται η ρήτρα για «πλοίο αντικατάστασης» ως ποιοτικό κριτήριο επιλογής (bonus), για εκείνες τις προσφέρουσες εταιρίες που θα προβλέψουντην άμεση αντικατάσταση του πλοίου, ώστε να καλυφθεί το μεταφορικό έργο που έχουν αναλάβει, στις έκτακτες περιπτώσεις που αδυνατούν να το παρέχουν ως οφείλουν. Το «πλοίο αντικατάστασης» ειδικά σε άγονες γραμμές που θα υπάρχει μόνο ένα πλοίο θα λειτουργεί ως κριτήριο επιλογής.

Συμπερασματικά:
- Για πρώτη φορά τίθενται κανόνες που στοχεύουν στην ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου μεταφορικού έργου, την εξασφάλιση χρηματοδοτικής βιωσιμότητας των αγόνων γραμμών, τον εξορθολογισμό της αγοράς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

- Με όλα τα παραπάνω, το Υπουργείο ενσωματώνει τις άγονες γραμμές, στο νέο του αναπτυξιακό σχεδιασμό της νησιωτικής πολιτικής παρέχοντας ένα δίχτυ κοινωνικής και αναπτυξιακής προστασίας για την αντιμετώπιση της νησιωτικότητας και της άρσης της απομόνωσης, παρεμβαίνοντας σε όσα ο ελεύθερος ανταγωνισμός δεν επιλύει.

- Το Υπουργείο δεν επιδοτεί ακτοπλοϊκές εταιρίες. Χρηματοδοτεί και επενδύει στιςθαλάσσιεςδιαδρομές νησιωτικής ανάπτυξης, παρέχοντας στους νησιώτες όσα το Σύνταγμα επιτάσσει.

*Εισήγηση της Γενικής Γραμματέως Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Χριστιάνας Καλογήρου στη σημερινή Συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ένα μυθιστόρημα «αληθινό» για την πολιτική και τη Δικαιοσύνη

Με αφορμή την παρουσίαση βιβλίου του Δημήτρη Χατζηχαραλάμπους το Σάββατο στα Κεντρικά Λύκεια Μυτιλήνης, μιλήσαμε με τον συγγραφέα
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Αποβολή, διαπόμπευση, λοβοτομή

Γράφει ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, δημοσιογράφος
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΒΑΣΤΡΙΑ: Στην καρδιά του Δάσους…

Ένα «μεγαλείο» ανευθυνότητας –Γράφει ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΟΜΝΗΝΑΚΑΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Κοινωνικές Συμμαχίες

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, γιατρός
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 22/4/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Κορίτσι έξι χρόνων μόνο χωρίς γονείς, έξω από την Ασφάλεια

Οι πρώτες μέρες της χούντας στη Μυτιλήνη μέσα από τις αναμνήσεις - Γράφει η ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όψιμοι θιασώτες

Γράφει ο ΣΤΡΑΤΟΣ ΜΑΡΙΝΑΤΟΣ, δικηγόρος, στέλεχος της Νέας Αριστεράς Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ποιος θα είναι ο «τυχερός»….

Γράφει ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΟΜΝΗΝΑΚΑΣ* για τα εγκαίνια του δρόμου Καλλονής-Σιγρίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πόλεμος, ειρήνη και ευρωεκλογές

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Λέσβου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εφτά δολοφονίες και ύποπτοι θάνατοι συντοπιτών μας

Οι Φίλοι Ιστορικής Μνήμης και Πολιτιστικής Δημιουργίας θυμούνται με αφορμή τη συμπλήρωση 57 χρόνων από το πραξικόπημα της 21η Απριλίου