× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Για την εκπαίδευση των εκπαιδευτών, μεταναστών και προσφύγων

Γράφει η ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΥ*

Δημοσίευση 21/9/2021

Για την εκπαίδευση των εκπαιδευτών, μεταναστών και προσφύγων
' χρόνος ανάγνωσης

Αν και τα τελευταία δύο χρόνια το μεγάλο πρόβλημα που απασχολεί τα κράτη της Ευρώπης είναι η πανδημία, το προσφυγικό-μεταναστευτικό παραμένει ένα μείζον θέμα, το οποίο μάλιστα λόγω των συνθηκών έχει γίνει ακόμη οξύτερο και φαίνεται πως «οι ροές των προσφύγων» θα συνεχίσουν να συρρέουν για πολύ στην … πολλά υποσχόμενη Ευρώπη!

Πρόκειται όμως πράγματι για «ροές»; Ο Θεοφάνης Τάσης στο βιβλίο του «Ψηφιακός Ανθρωπισμός» και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο με τίτλο «Καλλιεργώντας την γη της επαγγελίας: Μερικές παρατηρήσεις για το προσφυγικό ζήτημα», επικρίνει φράσεις όπως «οι ροές των προσφύγων» που έχουν επικρατήσει, επειδή -όπως λέει- κάθε άνθρωπος που εγκαταλείπει την πατρίδα του και ζητά άσυλο σε μια άλλη χώρα κουβαλά τη δική του ιστορία και αποτελεί μια διακριτή μονάδα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πράγματι, έτσι είναι. Ο κάθε πρόσφυγας που καταφτάνει στην Ευρώπη διαθέτει το δικό του «πολιτισμικό κεφάλαιο» και μέσω αυτού επιδιώκει να ενταχθεί σε μια νέα γι’ αυτόν κοινωνικοπολιτικοοικονομική κατάσταση και να ξεκινήσει μια καινούρια, ή μη τι άλλο ασφαλέστερη, ζωή.

Ανάμεσά τους υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με υψηλά πνευματικά εφόδια, με σπουδές, με γνώσεις, με δεξιότητες και, κυρίως, με διάθεση να προσφέρουν. Σε αυτούς πρωτίστως, αλλά όχι μόνο, απευθύνεται το πρόγραμμα «Training The Trainer of Immigrants» (ΤΤΤ-Ι),που εκπαιδεύει του εκπαιδευτές των μεταναστών, γενικότερα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εκπαιδεύει, δηλαδή, προσοντούχους μετανάστες και πρόσφυγες, που είναι πρόθυμοι να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά, για να βοηθήσουν τους υπόλοιπους να αποκτήσουν εκείνα τα εφόδια που θα συμβάλλουν στην ένταξή τους σε μια καινούρια γι’ αυτούς κοινωνία.

Πρόκειται για ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα, Erasmus+, στο οποίο συμμετέχει το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Μυτιλήνης, μαζί με άλλους τρεις φορείς, έναν από την Αθήνα, (Active Citizens Partnership), έναν από την Ισπανία(Fundación Universitat Jaume I-Empresa) και έναν από την Πολωνία (Fundacja Ad MERITUM).

Οι συμμετέχοντες φορείς, μετά από τις προγραμματισμένες διαδικτυακές, αλλά και δια ζώσης συναντήσεις, τουλάχιστον όσες από αυτές δεν ακύρωσαν τα επιβεβλημένα lockdown, προχώρησαν στην παραγωγή υλικού το οποίο διατίθεται σε όλους τους ενδιαφερόμενους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στις συναντήσεις μελετήθηκαν, παρουσιάστηκαν και υλοποιήθηκαν νέες, καινοτόμες μέθοδοι για την μη τυπική διδασκαλία της Γλώσσας σε ενήλικες, όπως το LanguageCafé, (Fundacja Ad MERITUM), καθώς και χρήση της τεχνολογίας για την εκμάθηση καλών διδακτικών πρακτικών, όπως το CyberCafé (ActiveCitizensPartnership).

Επί πλέον, και δεδομένου ότι οι άνθρωποι στους οποίους απευθυνόμαστε έχουν βιώσει διωγμό, πόλεμο, κακοποίηση, κ.ά., ένα σημαντικό μέρος του προγράμματος αφορούσε την αντιμετώπιση και διαχείριση τραυματικών καταστάσεων, άμεσων και έμμεσων, θέμα το οποίο ανέπτυξε και παρουσίασε η φιλόλογος Κατερίνα Ευσταθίου Σελάχα, εκπαιδευτικός του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας.

Τέλος, το Fundación Universitat Jaume I-Empresa παρουσίασε το οικονομικό και πολιτισμικό καθεστώς της Ευρώπης, ως βασική γνώση για όποιον καταφτάνει στη γηραιά ήπειρο, αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον.

Με την ελπίδα πως η όλη δράση θα προσθέσει ένα λιθαράκι στην προσπάθεια διαμόρφωσης μιας ισόνομης και ισότιμης κοινωνίας για όλους μας, συνεχίζουμε δυναμικά. Για το σκοπό αυτό οι τέσσερις εμπλεκόμενοι φορείς προγραμματίζουν στις 26 Οκτωβρίου webinar με ανοιχτή συμμετοχή για όποιον ενδιαφέρεται να παρακολουθήσει και να ενημερωθεί για την εφαρμογή των εργαλείων και των πρακτικών που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της συνεργασίας.

* Η Κατερίνα Καλφοπούλου είναι εκπαιδευτικός

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Τριήμερο χειμερινό σχολείο από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Πραγματοποιήθηκε στη Μυτιλήνη, από 3 έως 5 Νοεμβρίου. Στη δράση συμμετείχαν μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού από χώρες της Ευρώπης και της Βόρειας Αφρικής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Χωρίς σοδειά

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού υπενθυμίζει όσα δεν είναι αυτονόητα για τα παιδιά μας

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΥΜΠΟΣ, πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της Μυτιλήνης
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Το μέλλον είναι παρόν.Η φροντίδα του παιδιού ως ευθύνη και υπόσχεση

Γράφει η ΞΕΝΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΥ, Κλινική Ψυχολόγος Επ. Υπεύθυνη της ΚΜΨΥ Παιδιού & Εφήβου Β. Αιγαίου ΑμΚΕ Αγκαλιά
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ο δημόσιος χώρος των σχολείων ως ιδιωτικός

Γράφει ο ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΨΗΦΗΣ, υποψήφιος Διδάκτορας στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η θυσία που υπενθυμίζει ότι η δημοκρατία απαιτεί εγρήγορση

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ, ανιψιός του Μιχάλη Μυρογιάννη
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Πώς να ζήσει μια μάνα όταν χάνει τα δύο της παιδιά;

Γράφει η μητέρα τους, ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΑΧΡΗΣΤΟΥ, με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Όταν πέφτουν οι μάσκες

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Με αφορμή τη «Μυγδαλιά» του Δημήτρη Σιμιτσή*

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ, φιλόλογος, μουσικός ερευνητής
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Φυλακισμένος λόγος

Γράφει ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΑΛΑΡΓΑΛΗΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ρασοφόροι «Ρασπούτιν»

Γράφει ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ιστορικό μαρίνας Μυτιλήνης, 30 χρόνια από την χωροθέτηση της

Γράφει ο πρώην Υπουργός ΝΙΚΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ