× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Το Μουσείο Τεριάντ πιο κοντά στα παιδιά με αυτισμό

Γράφει η ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΥΤΣΑΝΤΩΝΗ*

Δημοσίευση 2/4/2021

Το Μουσείο Τεριάντ πιο κοντά στα παιδιά με αυτισμό

Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, στο μουσείο «Στρατής Ελευθεριάδης-Teriade» φιλοξενήθηκε, με πολλή χαρά και επιμέλεια, η προσπάθεια μας να ερευνήσουμε πως μπορούμε να βελτιώσουμε την εμπειρία της επίσκεψης παιδιών με αυτισμό και των οικογενειών τους στο χώρο του μουσείου. Με σκοπό να δημιουργηθούν εστίες μέσα στην κοινότητα του νησιού μας, όπου όλοι μαζί θα μπορούμε να εμπλακούμε και να βιώσουμε την ευεργετική αξία της τέχνης και της κοινωνικοποίησης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Εφαρμοσμένη Κλινική Κοινωνιολογία και Τέχνη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, και συντόνισε η Καθηγήτρια κ. Ζήση Αναστασία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το μουσειακό πρόγραμμα Be DuE (Before/Duration/End) σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε για τις ανάγκες της έρευνας βασιζόμενο σε τρεις άξονες. Ο χρόνος πριν την επίσκεψη, όπου περιέχει την προετοιμασία του παιδιού και συνολικά της οικογένειας, ο χρόνος κατά την διάρκεια της επίσκεψης και τέλος ο χρόνος μετά το πέρας της επίσκεψης. Σε κάθε άξονα, ο στόχος της παρέμβασης ήταν ενιαίος και αφορούσε την αναβάθμιση της εμπειρίας της επίσκεψης στο πλαίσιο της ενίσχυσης της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της ανάπτυξης της αυτοαντίληψης μέσα από την επαφή με τον χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.

Για τις ανάγκες του προγράμματος δημιουργήθηκαν δύο χάρτες και διαδραστικά φύλλα. Ο Κοινωνικός Χάρτης δανείζεται στοιχεία από τις θεραπευτικές κοινωνικές ιστορίες με σκοπό την προετοιμασία και την οργάνωση της επίσκεψης τόσο των γονιών όσο και των ίδιων των παιδιών αλλά και την εκμάθηση νέων κοινωνικών καταστάσεων που θα συναντήσουν κατά την παραμονή τους στο μουσείο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα αποτελέσματα της έρευνας, επιπρόσθετα, μας έδειξαν ότι υποστηρίζει το παιδί στην απόκτηση γνώσης και ελέγχου, ενισχύοντας τη δυνατότητα του να εκφράσει μορφές αυτονομίας και αυτενέργειας στον μέχρι πρότινος άγνωστο χώρο του μουσείου. Ο Αισθητηριακός Χάρτης δημιουργήθηκε για να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τους χώρους όπου ο επισκέπτης θα συναντήσει έντονα ερεθίσματα, (όπως το φως και ο ήχος) και μπορεί να βρει ήρεμους χώρους για ξεκούραση και διάλειμμα. Τέλος, τα Διαδραστικά Φύλλα, παρέχονταν στο τελευταίο στάδιο, όπου τα παιδιά μαζί με τους γονείς συζητούσαν και ζωγράφιζαν το αγαπημένο ή το λιγότερο αγαπημένο τους έκθεμα, διαμορφώνοντας το πλαίσιο όπου η οικογένεια μπορεί να αλληλοεπιδράσει μέσα από αναστοχαστικές δραστηριότητες σχετικά με τα αντικείμενα του μουσείου.

Με την εφαρμογή του προγράμματος BeduΕ, γίνεται πράξη το δικαίωμα των παιδιών με αυτισμό και των οικογενειών τους, στην ενεργή παρουσία σε δημόσιους χώρους και συμμετοχή σε δράσεις της κοινωνικής ζωής. Συγκεκριμένα, οι δεξιότητες που ορίζονται ως δυναμική της πρωτοβουλίας αυτής είναι η πρόσβαση στην ενημέρωση αξιοποιώντας τον κοινωνικό χάρτη και η ικανότητα προσαρμογής σε «απαιτητικούς» πολύ-αισθητηριακούς χώρους. Επιπλέον, η μελέτη διερεύνησε και εντόπισε την αναδυόμενη κοινωνικοποίηση που δημιουργείται στο πλαίσιο της επίσκεψης μέσα τις ερωτήσεις που δημιουργήθηκαν ως έκφραση επικοινωνίας και τις συζητήσεις που προέκυψαν μέσα από εναύσματα που προσφέρει ο χώρος του μουσείου και γενικότερα της τέχνης.

Τέλος, καθώς αναζητάμε δικλείδες ασφαλείας, όσον αναφορά τη βελτίωση της εμπειρίας της επίσκεψης στο μουσείο, ταυτόχρονα αναστοχοζόμαστε πως μπορεί η έννοια της «πρόσβασης απ’ όλους» να αναγάγει τα μουσεία σε ουσιαστικούς και δημοκρατικούς δημοσίους χώρους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κοινωνική́ συμμετοχή́ και οι επιτυχημένες επισκέψεις γίνονται τελικά́ από́ τους γονείς και τα παιδιά́ τους. Η συμπερίληψη ουσιαστικών εικαστικών προγραμμάτων και η ανάδειξη εικαστικών χωρών ως έναυσμα δημιουργίας κοινωνικής ταυτότητας σε «ειδικές» ομάδες, θέτουν νέους ορούς για την προαγωγή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και αναβαθμίζουν την δημοκρατία.

*Η Παναγιώτα Κουτσαντώνη είναι Μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Πανεπιστήμιου Αιγαίου

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Ελλείμματα εκπροσώπησης στην Αυτοδιοίκηση

Γράφει ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΡΛΑΣ, Γιατρός-πρώην αιρετός Νομάρχης Σάμου
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Δυναμώνουμε το Σωματείο, ενισχύουμε την «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών»

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ, από την εκπομπή ΠΕΚ-τες
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Εθνική Πράσινη Συμφωνία για την ευημερία

Γράφει ο Γραμματέας του ΚΟΣΜΟΥ και υποψήφιος ευρωβουλευτής Πέτρος Κόκκαλης
ΑΧΙΝΟΣ

Πάτησε τον Αχινό, 15/5/2024

Το καυστικό σχόλιο της ημέρας
ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Ο Γιάννης Συκάς μιλά για την εκπαίδευση στην εκπομπή ΠΕΚ‑τες

Την Τετάρτη στις 5 το απόγευμα στο «Ν» 99 fm
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Η ορατή ομόφυλη ελληνική οικογένεια

Γράφει η ΜΑΡΙΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗ, Διδακτόρισσα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Είδαμε Eurovision… εγώ, η Στρατής και το Παναγιωτελ’. Non binary by Lesvos

Γράφει ο Ταξίαρχος ε.α, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ, συγγραφέας
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

ΕΔΩ ΛΗΜΝΟΣ : Κάσπακας, ο δρόμος για τον Αγιο Γιάννη

Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΛΑΔΙΤΗΣ*
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ

Η «Συνύπαρξη» προβάλλει το ντοκιμαντέρ «142 χρόνια»

Για την ταινία, την αυτοψία στη Βάστρια, αλλά και τις χρόνιες προσπάθειες για την έλευση Τούρκων επισκεπτών μιλήσαμε με τον Πάρη Βουνατσή και τον Γιάννη Παυλή
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ

Το 1ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης «βρίσκει» νέες πηγές στο διάστημα και αποτρέπει τροχαία!

Μιλήσαμε με τους μαθητές που συμμετείχαν σε διαγωνισμό και συνέδριο για τα επιτεύγματα του σχολείου και με τον καθηγητή τους, Ι. Λασκαρίδη
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ

Σαπφώ: Ο πιο φιλόξενος πλανήτης

Άρτεμις Λεοντή: Εύα Σικελιανού-Πάλμερ Υφαίνοντας το μύθο μιας ζωής
ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΑ ΜΠΛΟΥΖ

Η Αιβαλιώτισσα Ζωοδόχος Πηγή

Η Παναγιά των ορφανών στο Αϊβαλί των μύθων
ΣΤΡΑΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ