
Δημόσιος διάλογος για την εφαρμογή ή μη νόμου, δεν νοείται, δυστυχώς όμως, όταν κατατίθενται δημοσίως και επωνύμως και μάλιστα από δικηγόρο θέσεις και απόψεις, που αντιβαίνουν τον εγκεκριμένο και κυρωμένο με το σχετικό ΦΕΚ Πολεοδομικό Σχεδιασμό, θα επιχειρήσω με όπλο την γνώση και την πείρα που απεκόμισα από την εικοσάχρονη θητεία μου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμο, Νομαρχία, Περιφέρεια) μια προσέγγιση στα πολεοδομικά, τεχνικά και δημογραφικά δεδομένα του ορθότατου κατά την γνώμη μου Πολεοδομικού Σχεδιασμού, σημαντικότατου εργαλείου οικιστικής και εν γένει Ανάπτυξης ενός τόπου.
Μια προσεκτική μελέτη του ΦΕΚ 328 και του συνημμένου σε αυτό χάρτη Π-3.1 Πολεοδομική Ενότητα - χρήσεις Γης κλίμακα 1:5000, αρκεί, για να διαπιστώσει κάποιος τα παρακάτω σημαντικά στοιχεία:
1. Το νέο νεκροταφείο Παναγιούδας χωροθετήθηκε σε απόσταση μόλις 200 μέτρων, από το υφιστάμενο κοιμητήριο και επί υφιστάμενης οδικής πρόσβασης (100 μέτρα άσφαλτος και 100 Αγροτική οδός).
Κατά συνέπεια, τα περί “Απόστασης αρκετών χιλιομέτρων από τα διοικητικά όρια της Παναγιούδας”, του αφηγήματος του κυρίου Νίκου Χωριατέλλη, είναι ανακριβή και ανυπόστατα, με στόχο την δημιουργία πλασματικών και λανθασμένων εντυπώσεων.
2. Το υφιστάμενο Κοιμητήριο που στερείται χώρους Στάσης και Στάθμευσης,εφάπτεται πλέον της 73ης Εθνικής Οδού Μυτιλήνης Θερμής, που κατασκευάστηκε την περίοδο 2000-2002 αλλά και του κυκλοφοριακού κόμβου της 73ης Ε.Ο. και με την επαρχιακή Οδό (Ε.Π.Ο.) Παναγιούδας - Ε.Ο. Μυτιλήνης - Καλλονής, Κατά συνέπεια, η λειτουργία του υφιστάμενου νεκροταφείου αντίκειται στους κανόνες του νόμου περί Οδικής Ασφάλειας, καθότι απαγορεύεται ρητά η Στάση και Στάθμευση, επί του οδοστρώματος οχημάτων, αλλά και πεζών που συνοδεύουν τους νεκρούς, κανόνες που παραβιάζονται συνεχώς και αδιαλείπτως μέχρι σήμερα, και απεύχομαι την στιγμή που κάποιο όχημα θα επιπέσει επί της πομπής των πεζών που συνοδεύουν τους νεκρούς, για απόσταση 150 μέτρων επί της Ε.Ο, γιατί τότε θα θρηνήσουμε θύματα περισσότερα του ενός, και κάποιοι θα καθίσουν στο “σκαμνί” της Δικαιοσύνης, για ηθική αυτουργία σε ανθρωποκτονία, επειδή δεν υλοποίησαν την με νόμο του κράτους, κατασκευή νέου κοιμητηρίου στην προβλεπόμενη θέση.
3. Το υφιστάμενο νεκροταφείο ευρίσκεται εντός Ζώνης ελεύθερου χώρου - Αστικού Πρασίνου σύμφωνα με τον κυρωμένο Πολεοδομικό Σχεδιασμό και εντός της Ζώνης αυτής, ουδεμία επέκταση του υφιστάμενου νεκροταφείου επιτρέπεται, σύμφωνα με το άρθρο 9 του ΠΔ. 232/106-03-87 ΦΕΚ 166 Δ’, και η οποία ζώνη πλάτους 25 μέτρων, και μήκους 500 μέτρων, συνολικής έκτασης 12.500 τ.μ., εφάπτεται της 73ης Ε.Ο. Μυτιλήνης - Θερμής, κατάντι της οδού και εκτείνεται από τον κόμβο της με την Ε.Π. προς την Τ.Κ. Μόριας μέχρι τον κόμβο της προς την Τ.Κ. Αφάλωνα.
Εντός της Ζώνης αυτής ουδεμία, όπως ορθά επισημαίνεται και στο υπ’ αριθμ. 1521/9-4-2024 Έγγραφο της Διεύθυνσης Πολεοδομίας - Τμήμα Χωροταξίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών του Δήμου Μυτιλήνης, και παραδόξως αγνοήθηκε από την Αντιδημαρχία Περιβάλλοντος και Δημοτικών Κοιμητηρίων, που πρότεινε στο Τεχνικό Πρόγραμμα 2026, νέα έργα επέκτασης του υφιστάμενου νεκροταφείου, κατά παράβαση του νόμου, γι’ αυτό και ορθώς απεσύρθησαν, για να προστατευθεί η νομιμότητα της Απόφασης των θεσμικών οργάνων του Δήμου, σε συνέχεια επισημάνσεων για το μη “σύννομο” της εισήγησης από έχοντες έννομο συμφέρον πολίτες, με ιδιοκτησίες εντός της εγκεκριμένης ζώνης Μελλοντικής Οικιστικής Επέκτασης του οικισμού.
Και τίθεται το εύλογο ερώτημα από πότε το έννομο συμφέρον των πολιτών χαρακτηρίζεται “πίεση ιδιώτη” σε θεσμικά όργανα και μάλιστα από Νομικό,ι προκαλώντας έκπληξη η δημόσια αμφισβήτηση της έννοιας του εννόμου συμφέροντος και από πότε αποτελεί μομφή κατά το ίδιο αφήγημα το αίτημα εφαρμογής της νομιμότητας και της απόσυρσης θέματος ημερήσιας διάταξης που αντίκειται στο νόμο κατά την δημόσια συνεδρίαση των θεσμικών οργάνων τις οποίες έχει δικαίωμα να παρακολουθεί ο καθε πολίτης και να υποβάλλει αίτημα παρεμβάσεις.
4. Το υφιστάμενο νεκροταφείο ευρίσκεται αναμφισβήτητα πάνω σε υδροφόρο ορίζοντα και τούτο τεκμηριώνεται και μόνο από τα στοιχεία του Εθνικού Συστήματος Σημείων Υδροληψίας(Ε.Μ.Σ.Υ) με υπάρχουσες γεωτρήσεις και πηγάδια σε κοντινές αποστάσεις.Αποτελεί δε απαγορευτικό στοιχείο για κάθε νέα ίδρυση ή επέκταση νεκροταφείου, γι αυτό και η κείμενη νομοθεσία προβλέπει πλέον απαραιτήτως την εκπόνηση Υδρογεωλογικής-Γεωτεχνικής και Περιβαλλοντικής μελέτης για κάθε έργο ίδρυσης ή επέκτασης υφιστάμενου νεκροταφείου.
5. Με την χωροθέτηση του νεκροταφείου στη νέα,κοντινή με το υφιστάμενο θέση , απελευθερώθηκε και δημιουργήθηκε μία Ζώνη Μελλοντικής Οικιστικής Επέκτασης όπως εμφαίνεται στον χάρτη Π-3.1 του ΦΕΚ 328 με κίτρινο ανοιχτό χρώμα ,ώστε να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες οικιστικής επέκτασης λαμβάνοντας υπόψη , τα μελλοντικά δημογραφικά δεδομένα της Παναγιούδας σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ερημοποίηση της υπαίθρου, την αστυφιλια και την συγκέντρωση του πληθυσμού στη Μυτιλήνη και πέριξ αυτής,λαμβάνοντας υπόψιν και την γεωγραφία του παραλιακού οικισμού,Προβλέποντας ορθά από τότε ο Πολεοδομικός Σχεδιασμός των Ειδικών Επιστημόνων την εκρηκτική οικιστική ανάπτυξη του οικισμού τα επόμενα χρόνια.
Ήδη έχει δομηθεί σε 15 χρόνια το 85% της επέκτασης του οικισμού που συντελέστηκε με την πράξη εφαρμογής της Πολεοδομικής Μελέτης του οικισμού.Δεκάδες ιδιοκτησίες εντός αυτής της Ζώνης Μελλοντικής Επέκτασης έχουν έννομο συμφέρον να απαιτούν την εφαρμογή του Νόμου και το Γ.Π.Σ που προβλέπει την δημιουργία νέου νεκροταφείου στην χωροθετημένη συγκεκριμένη θέση , προσδοκώντας στην προβλεφθείσα μελλοντική οικιστική επέκταση και την ένταξη των ιδιοκτησιών τους στο Σχέδιο Πόλεως.
6. Στον ίδιο χάρτη Π-3.1 του ΦΕΚ 328 εμφανίζεται αφενός μεν η οδός πρόσβασης στο νέο νεκροταφείο απόστασης μόλις 100μ,σύμφωνα με την κλίμακα του χάρτη από την άσφαλτο, αφετέρου δε η έκταση του νέου νεκροταφείου που ειναι πενταπλασια του υφισταμένου,δίνοντας την τεχνική δυνατότητα κατασκευής ενός μεγάλου σύγχρονου νέου νεκροταφείου με όλες τις νέες προδιαγραφές με χώρο στάθμευσης οχημάτων,και οδό πρόσβασης αγροτικής οδού μήκους 100μ,που δύναται τεχνικά να βελτιωθεί και ως προς το πλάτος και ως προς την κλίση του,για την ομαλή και άνετη πρόσβαση οχημάτων και πεζών.
7. Στο υφιστάμενο νεκροταφείο που μπορεί να υφίσταται από παλιά, τότε που ο οικισμός είχε 380 κατοίκους, αλλά σήμερα λειτουργεί μεταβατικά εκτός Πολεοδομικού Σχεδιασμό και παρανόμως, χωρίς την προβλεπόμενη από την κείμενη νομοθεσία Άδεια Λειτουργίας της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Δημοτικών Κοιμητηρίων του Δήμου Μυτιλήνης, χωρίς σύστημα Αποχέτευσης των υδάτων πλύσης οστών, και ομβρίων υδάτων, με αποτέλεσμα να εκβάλλουν αυτά κακώς στις παρακείμενες ιδιοκτησίες, αλλά το χειρότερο να απορροφώνται από τον υδροφόρο ορίζοντα!!!! και με δεδομένο την ταφή νεκρών με covid19 αλλά και κατά παράβαση των υγειονομικών κανόνων σύμφωνα με σχετικές εκθέσεις των Εποπτών Δημόσιας Υγείας της ΠΒΑ, εκθέσεις που οδήγησαν στην αυτεπάγγελτη ποινική δίωξη στελεχών του Δήμου Μυτιλήνης, από την Εισαγγελία Μυτιλήνης, δίωξη η οποία εκκρεμεί προς εκδίκαση, μετά από αναβολές.
Τέλος, καταθέτω τις σχετικές ομόφωνες αποφάσεις του Συμβουλίου της Τοπικής Κοινότητας Παναγιούδας με τις οποίες ζητείται από το Δήμο Μυτιλήνης, Δήμαρχο, Αρμόδιο Αντιδήμαρχο και Δημοτικό Συμβούλιο, να προχωρήσουν την απαλλοτρίωση του χώρου σύμφωνα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, για την δημιουργία του νέου νεκροταφείου!!!!
α) Πρακτικό Συνεδρίασης Τοπικού Συμβουλίου με αρ/ 15/11-11-2016, με παρόντα μέλη τους κκ. Βιόλατζη Ευάγγελο - Πρόεδρο, Κασκαμπά Θεόδωρο και Καραλούδα Πραξιτέλη-2ο Θέμα Ημερήσιας Διάταξης που διαβιβάστηκε με το υπ’ αριθμ. 72/11-11-2016 Έγγραφο της Κοινότητας.
Αλήθεια, τι άλλαξε σήμερα και ο τελευταίος άλλαξε άρδην θέση; υποστηρίζει και ψηφίζει παρά τον νόμο, μολονότι έχει ορκιστεί επί τη αναλήψει των καθηκόντων του να τηρεί κατά την άσκηση των καθηκόντων του τους νόμους του Κράτος και το Σύνταγμα;
β) Πρακτικό Συνεδρίασης Συμβουλίου με αρ. 9/29-7-2020 με παρόντα μέλη Βιόλατζη Ευάγγελο - Πρόεδρο, Καραμανώλης Κωνσταντίνος, Κουκούλας Γιώργος, Μαριέλου Μαρία, και 2ο θέμα Ημερήσιας Διάταξης: “Απαλλοτρίωση οικοπέδου για την κατασκευή νέου νεκροταφείου”.
Η Ομόφωνη Απόφαση διαβιβάστηκε στο Δήμο Μυτιλήνης με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 98/29-7-2020 Έγγραφο της Κοινότητας Παναγιούδας.
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ξεκάθαρα και αναμφισβήτητα η ορθολογική χωροθέτηση του νέου νεκροταφείου σύμφωνα με το εγκεκριμένο και κυρωμένο Γ.Π.Σ,χωροθέτηση που έγινε σύμφωνα με τους κανόνες της Τεχνικής-Πολεοδομικής και Περιβαλλοντικής Επιστήμης από έγκριτους ειδικούς επιστήμονες,με γνώση και εμπειρία,κρίθηκε στα πλαίσια της διαβούλευσης το σύνολο του Πολεοδομικού Σχεδιασμού ,και από Επιστημονικούς φορείς και αρμόδιες επιτροπές ,στις οποίες μετέχει και το ΤΕΕ-Παράρτημα Βορειοανατολικού Αιγαίου,εγκρίθηκε και θεωρήθηκε από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Μυτιλήνης ,εγκρίθηκε και θεωρήθηκε από την Διεύθυνση Πολεοδομίας -Τμήμα Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Χωροταξίας της τότε Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου.
Εγκρίθηκε και θεωρήθηκε και από όλα τα θεσμικά όργανα του Δήμου Μυτιλήνης ομόφωνα (Δημοτική Επιτροπή και Δημοτικό Συμβούλιο), εγκρίθηκε από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και Κυρώθηκε με το ΦΕΚ 328/30-7-2007.Κατά την διάρκεια δε όλης της εγκριτικής του Πολεοδομικού Σχεδιασμού διαδικασίας, υπήρχε δυνατότητα σε κάθε φάση έγκρισης να ασκήσει ο κάθε πολίτης οποιαδήποτε ένσταση, η οποία και θα κρινόταν επί της ουσίας και του τύπου.
Ουδείς αμφισβήτησε, ούτε τότε, ούτε μετά, την ορθότητα του Κυρωμένου, πλέον, Πολεοδομικού Σχεδιασμού, από τους σημερινούς όψιμους και πολύ πολύ ετεροχρονισμένα αμφισβητίες της ορθής χωροθέτησης του νέου Νεκροταφείου και “υπέρμαχους” της Αναθεώρησης του ΓΠΣ και της επαναχωροθέτησης του στην υφιστάμενη θέση, μολονότι τώρα έφθασε ο “κόμπος στο χτένι” και τίθεται επιτακτικά η εφαρμογή του νόμου και η υλοποίηση του Σχεδίου.
Δημιουργεί δε πλείστα ερωτηματικά, για τις σκοπιμότητες που υποκρύπτονται και τυχόν συμφέροντα παρακείμενων ιδιοκτητών της Νέας θέσης του Νεκροταφείου που αντιμάχονται πιθανόν την εφαρμογή του Νόμου, αφού εισφέρονται στο Δημόσιο διάλογο ανακρίβειες, ανυπόστατοι και συκοφαντικοί ισχυρισμοί περί χειραγώγησης “θεσμικών οργάνων”!!!! μεγάλης χιλιομετρικής θέσης του νέου νεκροταφείου από τον οικισμό, όταν είναι σε απόσταση μόλις 200 μέτρα, από τον υφιστάμενο, το έννομο συμφέρον των πολιτών και η επίκληση του νόμου και της εφαρμογής του, να βαφτίζεται “πιέσεις ιδιώτη ενώπιον θεσμικών οργάνων”, και άλλα που κατατέθηκαν από τον φίλο κατά τα άλλα δικηγόρο κ. Νίκο Χωριατέλλη και τον Τοπικό Σύμβουλο, κ. Πραξιτέλη Καραλούδα, η Δημόσια Επιστολή του οποίου δεν έφυγε από το δικό του email στα ΜΜΕ αλλά από του δικηγόρου, σε μια συντονισμένη προσπάθεια και αρωγή ώστε να δημιουργηθούν πλαστές εντυπώσεις και κλίμα Αναθεώρησης του Γ.Π.Σ.
Ο Πολεοδομικός Σχεδιασμός είναι πολύ σοβαρή Υπόθεση για τα συμφέροντα και την Ανάπτυξη των Οικισμών, γι’ αυτό και εκπονείται με ορίζοντα δεκαετιών μελλοντικού χρόνου, με επιστημονική τεκμηρίωση και δεν αλλάζει σαν τα “πουκάμισα”, που νομίζουν κάποιοι αδαείς.
Για να αναιρεθεί δε, χρειάζεται και πάλι επιστημονική τεκμηρίωση που δυστυχώς ουδόλως εμπεριέχουν οι δημοσιευθείσες έως σήμερα επιστολές.
Σε ένα πράγμα όμως συμφωνούμε όλοι και αυτό είναι ότι πλέον η οικιστική εξέλιξη και ανάπτυξη της Παναγιούδας έχει επιφέρει την ώρα μηδέν για το υφιστάμενο νεκροταφείο.
Ας ενώσουμε δυνάμεις με σύνεση και σωφροσύνη , ο Δήμαρχος, ο οποίος ως Πολιτικός Μηχανικός, κατανοεί καλύτερα την σκοπιμότητα και τις παραμέτρους του Πολεοδομικού Σχεδιασμού.
Τα όργανα του Δημοκρατικού Προγραμματισμού (Τοπικό Συμβούλιο - Δημοτική Επιτροπή - Δημοτικό Συμβούλιο), ενεργοί πολίτες με ευαισθησία και αγάπη για το χωριό και το γενικό δημόσιο συμφέρον, ιδιοκτήτες περιουσιών στην Τοπική Κοινότητα και κάτοικοι, και ας δημιουργήσουμε ένα νέο, σύγχρονο και μεγάλο νεκροταφείο που θα καλύψει όλες τις ανάγκες, θα τιμά τους νεκρούς και την μνήμη τους, σύμφωνα με την Ορθόδοξη Χριστιανική μας κουλτούρα και πίστη,θα πολλαπλασιάσει δε και τα έσοδα της εκκλησιαστικής ενορίας Παναγιούδας.
Τέλος, θα παραδοθεί στις επόμενες γενιές ως θετική παρακαταθήκη της σημερινής Δημοτικής Αρχής, στην οποία έλαχε το σημείο μηδέν αλλά και η πρόκληση ταυτόχρονα, με θάρρος και το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον να υλοποιήσει επιτέλους, τον Επιστημονικά τεκμηριωμένο υφιστάμενο Σχεδιασμό του νέου Νεκροταφείου, που είναι η μόνη νόμιμη, ορθή, ευκολότερη και ταχύτερη λύση.
Κάθε άλλη προσπάθεια πισωγυρίσματος φοβούμαι ότι θα σκοντάψει, θα καθυστερήσει και πιθανώς να οδηγήσει ακόμη και σε αναστολή λειτουργίας του υφιστάμενου κοιμητηρίου.