
Σε 24ωρη απεργία από τις 06:00 προχωρά η ΠΕΝΕΝ (Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού) στα οχηματαγωγά πλοία, με προοπτική συνέχισης και κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων, μετά το αδιέξοδο που διαπιστώθηκε στις πρόσφατες διαπραγματεύσεις με ναυτιλιακές εταιρείες και την αδράνεια του Υπουργείου Ναυτιλίας. Η Ένωση επιρρίπτει ευθύνες σε εφοπλιστικές εταιρείες και στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΝ, υποστηρίζοντας ότι τα πληρώματα εργάζονται υπό συνθήκες που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες ασφάλειας και στα δεδομένα μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων.
Η ΠΕΝΕΝ αναφέρει ότι τα πλοία RO/RO μεταφέρουν καθημερινά εμπορεύματα απαραίτητα για την τροφοδοσία των νησιών, μεταξύ των οποίων προϊόντα υψηλού κινδύνου όπως πετρελαιοειδή, υγραέριο, χημικά και άλλες κατηγορίες φορτίων. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την Ένωση, τα αιτήματα των ναυτικών δεν έχουν ικανοποιηθεί, ενώ οι συναντήσεις με εταιρείες όπως οι «ATTICA GROUP», «CRETA CARGO», «ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ Ν.Ε.» και «ΑΙΓΙΑΛΙΣ Ν.Ε.» δεν κατέληξαν σε συμφωνία. Όπως σημειώνεται, για βασικά ζητήματα, όπως η αμοιβή της επιπλέον εργασίας φόρτωσης και εκφόρτωσης, δεν υπήρξε καμία συγκεκριμένη δέσμευση, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις μετατέθηκε η απάντηση για το 2026.
Τα βασικά αιτήματα της ΠΕΝΕΝ
Η Ένωση ζητά:
Καθορισμό οργανικών συνθέσεων στα RO/RO με βάση τις πραγματικές ανάγκες των πλοίων.
Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας σύμφωνα με όσα ισχύουν στην Ακτοπλοΐα.
Ουσιαστική αναπροσαρμογή της πρόσθετης αμοιβής για εργασίες στα γκαράζ.
Επίδομα επικινδυνότητας 15%.
Καθιέρωση δύο ρεπό τον μήνα (δύο 24ωρα εκτός πλοίου) για όλους τους μήνες του έτους.
Όπως επισημαίνει η ΠΕΝΕΝ, σε πολλά πλοία δεν παρέχεται ρεπό, ενώ σε περιπτώσεις διανυκτέρευσης το πλήρωμα παραμένει εγκλωβισμένο σε πλοία που αγκυροβολούν στη ράδα του Πειραιά λόγω έλλειψης θέσεων πρόσδεσης. Παράλληλα, οι οργανικές συνθέσεις εξακολουθούν να καθορίζονται, σύμφωνα με την Ένωση, από διατάξεις που εφαρμόζονται στη φορτηγό ναυτιλία, παρότι τα συγκεκριμένα πλοία απαιτούν μεγαλύτερο αριθμό ναυτικών.
Η ΠΕΝΕΝ δηλώνει ότι οι κινητοποιήσεις δεν έχουν προειδοποιητικό χαρακτήρα και ότι θα συνεχιστούν «μέχρι να δοθούν λύσεις». Τονίζει επίσης ότι οι συνέπειες στην τροφοδοσία των νησιών βαραίνουν αποκλειστικά την κυβέρνηση και τους εφοπλιστές, ενώ επισημαίνει πως έχει θέσει το ζήτημα και στην ΠΝΟ χωρίς να υπάρξει μέχρι σήμερα επίσημη τοποθέτηση.