
Συνέντευξη στον ρ/σ του «Ν» στους 99 στα fm παραχώρησαν ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ποτοποιών Λέσβου, Δημήτρης Αναγνώστου (Ποτοποιία Σαμαρά ΑΒΕΕ), και ο γραμματέας, Ανδρέας Καντηφές (Pernod Ricard ΕΠΟΜ Hellas ΑΒΕΕ), με αφορμή τις εκλογές της 31ης Οκτωβρίου 2025 και τη χάραξη της νέας στρατηγικής του κλάδου.
Ο Σύνδεσμος ιδρύθηκε το 1924 «για να ενώσει τη φωνή ενός ισχυρού κλάδου» όπως τόνισε ο Δημήτρης Αναγνώστου, θυμίζοντας ότι «σε όλη τη διαδρομή υπήρξε συνεργασία και σεβασμός Μυτιλήνης–Πλωμαρίου». Η επανενεργοποίηση από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 έφερε οργανωμένη εκπροσώπηση «ώστε να γίνονται παρεμβάσεις σε φορείς και να μαθαίνει η κοινωνία τη δουλειά μας».
Σήμερα ο Σύνδεσμος αριθμεί 15 ποτοποιίες (12 ενεργά μέλη), διαθέτει περίπου 35 ετικέτες και 56 άμβυκες απόσταξης, απασχολώντας άμεσα 180 εργαζόμενους. Η Λέσβος πραγματοποιεί περίπου το 50% της ετήσιας ελληνικής παραγωγής ούζου και διαθέτει δύο Προστατευόμενες Γεωγραφικές Ενδείξεις: «Ούζο Μυτιλήνης» και «Ούζο Πλωμαρίου». «Η πατρίδα του ούζου είναι η Λέσβος», υπογράμμισε ο πρόεδρος.
Το ούζο είναι «το νούμερο ένα εξαγώγιμο απόσταγμα της χώρας», με περίπου το 70% των ελληνικών εξαγωγών αποσταγμάτων να αφορά ούζο και τη Λέσβο να κατέχει το 20% αυτών. Οι λεσβιακές ποτοποιίες εξάγουν σε περίπου 30 χώρες — με αιχμή τη Γερμανία (όπου «πουλιέται όσο και στην Ελλάδα», έλεγαν), αλλά και Ιράκ, Ισραήλ, Βουλγαρία και αγορές της διασποράς.
Αν και «90–95% της δραστηριότητας είναι ούζο», πολλές εταιρείες αξιοποιούν την τεχνογνωσία τους σε λικέρ (μαστίχα, βύσσινο, κάστανο) και σε «λευκά» ποτά όπως gin, με εξαγωγικές επιτυχίες. Παρ’ όλα αυτά, το μήνυμα είναι «λίγα και καλά, χωρίς να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας μας ως παραγωγών ούζου».
Στις προτεραιότητες του νέου Δ.Σ. είναι η αναβάθμιση του Ouzofest «σε ιδιαίτερο χώρο, με καλύτερη οργάνωση και επικοινωνία» και η προσέλκυση αναγνωρισμένων «πρεσβευτών» (σεφ, καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι) για μεγαλύτερη απήχηση. Παράλληλα, σχεδιάζεται το πρόγραμμα «Δρόμοι του Αποστάγματος» στα πρότυπα του οινικού τουρισμού, με οργανωμένες επισκέψεις σε αποστακτήρια και βιωματικές εμπειρίες (από το κοσκίνισμα του γλυκάνισου μέχρι την τοποθέτηση υλικών στον άμβυκα).
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται και σε ενημερωτικές ημερίδες με αστυνομία, υγειονομικούς και εκπαιδευτικούς φορείς για την υπεύθυνη κατανάλωση, ειδικά από ανήλικους και οδηγούς: «Το σύνθημα ‘απολαύστε υπεύθυνα’ πρέπει να γίνεται πράξη», σημείωσαν, υπενθυμίζοντας την ανάγκη κατανάλωσης εμφιαλωμένων προϊόντων με ετικέτα.
Κομβικό θέμα αποτελεί ο γλυκάνισος Λισβορίου, τον οποίο χαρακτήρισαν «μοναδικό στον κόσμο». Αναφέρθηκαν σε παλαιότερη μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που κατέγραψε «ανώτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά» και στοιχεία πρωτογενούς είδους στη Βόρεια Λέσβο, καθώς και στη βελτίωση της τοπικής παραγωγής χάρη στην αυξημένη απορρόφηση από τις ποτοποιίες. Στόχος είναι η κατοχύρωση του «Γλυκάνισου Λισβορίου» ως προϊόντος Π.Γ.Ε. και η διοργάνωση ειδικής ημερίδας για τα οφέλη του, με τη συμβολή ειδικών διατροφολόγων.
Ως βασικότερο εμπόδιο παρουσιάστηκε ο υψηλός Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης — «ο τρίτος υψηλότερος στην Ε.Ε.» — και ο «φόρος στον φόρο» (υπολογισμός ΦΠΑ πάνω στο άθροισμα καθαρής αξίας και ΕΦΚ). Ζητούμενο είναι «μείωση του ΕΦΚ και επιμήκυνση του τρόπου πληρωμής», καθώς οι επιχειρήσεις προκαταβάλλουν φόρους πολύ πριν εισπράξουν από μεγάλους πελάτες (π.χ. σούπερ μάρκετ).
Ιδιαίτερη μνεία έγινε στις δυσκολίες μεταφοράς εθυλικής αλκοόλης με ειδικά βυτία — με χαρακτηριστικό παράδειγμα την περίοδο Νοεμβρίου 2024–Ιανουαρίου 2025 — αλλά και στην αστοχία του «Μεταφορικού Ισοδυνάμου» που αποζημιώνεται με μεγάλη καθυστέρηση («πληρώνεται τώρα το β’ εξάμηνο του 2022»). Στα διαχρονικά προβλήματα προστίθενται οι ελλείψεις λευκών φιαλών λόγω συγκέντρωσης της υαλουργίας και μεταφοράς παραγωγής εκτός Ελλάδας, καθώς και η γραφειοκρατία των νέων πληροφοριακών συστημάτων (ηλεκτρονική τιμολόγηση κ.ά.).
Παράλληλα, ο κλάδος επισημαίνει τον κίνδυνο λαθρεμπορίου εξαιτίας των φορολογικών διαφορών με γειτονικές χώρες, αλλά και τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες (χαμηλότερος αλκοολικός βαθμός, cocktails), τη δημογραφική συρρίκνωση και την αυστηροποίηση του Κ.Ο.Κ.
Το νέο Δ.Σ. ξεκινά κύκλο συναντήσεων γνωριμίας με Περιφέρεια, Δήμους, Χημική Υπηρεσία και Τελωνεία («με τα οποία έχουμε διαχρονικά συμβουλευτική, όχι τιμωρητική συνεργασία») για κοινό σχεδιασμό. Προβλέπεται επίσης ετήσια χορηγία σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες ή απομακρυσμένα σχολεία τα Χριστούγεννα.
Κρίσιμη δράση θεωρείται η πανελλήνια και διεθνής έρευνα αγοράς για τη θέση των Π.Γ.Ε. «Ούζο Μυτιλήνης» και «Ούζο Πλωμαρίου», πάνω στην οποία θα στηριχθεί στοχευμένη καμπάνια προβολής ώστε «να αναδειχθεί η ποιότητα και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα και να πάψουμε να αισθανόμαστε ‘φτωχοί συγγενείς’ απέναντι στα εισαγόμενα».
Πρόεδρος: Δημήτριος Αναγνώστου (Ποτοποιία Σαμαρά ΑΒΕΕ)
Αντιπρόεδρος: Ιγνάτιος Πατρικόπουλος (ΕΒΑ ΑΕ)
Γραμματέας: Ανδρέας Καντηφές (Pernod Ricard ΕΠΟΜ Hellas ΑΒΕΕ)
Ταμίας: Κωνσταντίνος Μπουχλής (ΛΕΒΑ ΑΕ)
Μέλος: Μαρούσα Τσαχάκη (Ποτοποιία Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτη ΑΕ)
Ελεγκτική Επιτροπή: Ιωάννης Λίνος (Λέσβιον), Σταύρος Μελαχροινός (Ματθαίου), Δημήτριος Σπέντζας (Veto).