× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ο Ιωάννης Μουτζούρης στην πρωτοπορία της βιώσιμης ναυτιλίας

Ο ακαδημαϊκός του Bayes Business School, γιος του Περιφερειάρχη Κώστα Μουτζούρη αναλύει τα εμπόδια και τις ευκαιρίες για μια ναυτιλία μηδενικών εκπομπών

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 6/10/2025

Ο Ιωάννης Μουτζούρης στην πρωτοπορία της βιώσιμης ναυτιλίας
' χρόνος ανάγνωσης

Η ναυτιλία, ένας από τους πιο κρίσιμους πυλώνες της παγκόσμιας οικονομίας, βρίσκεται αντιμέτωπη με την πρόκληση της πράσινης μετάβασης. Έρευνα του Bayes Business School στο Λονδίνο, με βασικό πρωταγωνιστή τον Δρ. Ιωάννη Μουτζούρη, Onassis Associate Professor of Shipping Finance and Sustainability, χαράζει τον δρόμο προς ένα πιο βιώσιμο ναυτιλιακό μέλλον.

Ο κ. Μουτζούρης παρουσίασε πρόσφατα στο Bayes Annual Research Day μια λευκή βίβλο που αποτυπώνει το εύρος των τεχνολογικών, χρηματοοικονομικών και ρυθμιστικών εμποδίων που πρέπει να υπερβεί η ναυτιλιακή βιομηχανία ώστε να πετύχει τον στόχο «καθαρών μηδενικών εκπομπών» έως το 2050. Όπως επισημαίνει, ο κλάδος ευθύνεται σήμερα για το 2-3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ η μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας προϋποθέτει τεράστιες επενδύσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η τριπλή πρόκληση των πλοιοκτητών

Η έρευνα αναδεικνύει ένα «τρίλημμα» που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Να επενδύσουν σε φθηνότερα αλλά ρυπογόνα πλοία.

Να επιλέξουν ακριβότερα, πιο πράσινα σκάφη.

Ή να καθυστερήσουν την επένδυση εν μέσω αβεβαιότητας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η διακύμανση των ναύλων σε συνδυασμό με την τεχνολογική ασάφεια δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τις αποφάσεις. Ένα πλοίο διπλού καυσίμου (LNG) κοστίζει 12-28% ακριβότερα από το συμβατικό, ενώ η διαφορά για τα πλοία που χρησιμοποιούν μεθανόλη φτάνει το 9-20%. Ωστόσο, οι αποδόσεις δεν αντανακλούν το αυξημένο κόστος.

«Τα περιθώρια χρηματοδότησης μέσω πράσινων δανείων είναι ακόμη πολύ μικρά για να καλύψουν τις τεράστιες ανάγκες κεφαλαίου», τονίζει ο κ. Μουτζούρης.

Η συμβολή του UK National Clean Maritime Research Hub

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η συγκεκριμένη έρευνα εντάσσεται στο UK National Clean Maritime Research Hub, ένα εθνικό δίκτυο 14 πανεπιστημίων που χρηματοδοτείται από τη βρετανική κυβέρνηση και το EPSRC. Ο Δρ. Μουτζούρης είναι συν-ερευνητής και υπεύθυνος για τον τομέα «Προηγμένες ναυτιλιακές λειτουργίες, ψηφιοποίηση και πράσινη χρηματοδότηση».

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θέσει στόχο την πλήρη απανθρακοποίηση μέχρι το 2050, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη εφαρμόζει το FuelEU Maritime Regulation και επεκτείνει το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS) στη ναυτιλία. «Η πρόοδος είναι υπαρκτή, αλλά με τους σημερινούς ρυθμούς υιοθέτησης πράσινων τεχνολογιών δύσκολα θα φτάσουμε στα αναθεωρημένα όρια του IMO και στη συμμόρφωση με τη Συμφωνία του Παρισιού», υπογράμμισε ο κ. Μουτζούρης σε πρόσφατη παρέμβασή του στην London International Shipping Week.

Πολυεπιστημονική ματιά

Η δουλειά του Ιωάννη Μουτζούρη δεν περιορίζεται στα χρηματοοικονομικά της ναυτιλίας. Μέσα από συνέργειες με επιστήμονες της City St George’s School of Health and Medical Sciences, εξετάζεται και ο αντίκτυπος της απανθρακοποίησης στην επισιτιστική ασφάλεια και στο εμπόριο. Το έργο αυτό δείχνει πώς η βιωσιμότητα στη ναυτιλία δεν αφορά μόνο τις θαλάσσιες μεταφορές αλλά και την καθημερινότητα των κοινωνιών.

Το μέλλον

Με έναν παγκόσμιο στόλο που κατά 36% είναι άνω των 15 ετών, η ανάγκη για νέες επενδύσεις είναι πιεστική. Ωστόσο, χωρίς πιο ισχυρά οικονομικά και ρυθμιστικά κίνητρα, η μετάβαση σε μια καθαρή ναυτιλία παραμένει αβέβαιη.

«Για να επενδύσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες σε πράσινα πλοία και τεχνολογίες, χρειάζονται ξεκάθαρα οικονομικά και χρηματοδοτικά κίνητρα», σημειώνει ο Δρ. Μουτζούρης, τονίζοντας τον ρόλο που μπορεί να παίξει η πράσινη χρηματοδότηση αλλά και η διεθνής συνεργασία.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ

Δεκτό το αίτημα του Πάνου Ρούτσι και για τοξικολογικές εξετάσεις

Στις 26 Σεπτεμβρίου είχε ικανοποιηθεί εν μέρει το αίτημα Ρούτσι, με παραγγελία της εισαγγελέως Πρωτοδικών Λάρισας
ΕΛΛΑΔΑ

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στο πλευρό του Πάνου Ρούτσι

«Ήρθα να δω έναν άνθρωπο που υποφέρει», δήλωσε ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος στη συμβολική του επίσκεψη στον απεργό πείνας
ΕΛΛΑΔΑ

Παραιτήθηκε ο Αλέξης Τσίπρας από βουλευτής

«Επειτα από 16 χρόνια στη Βουλή, ως βουλευτής, αρχηγός κόμματος, αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πρωθυπουργός, έλαβα μια απόφαση συνείδησης»
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Το Αιγαίο έτρεξε ενωμένο στη Χίο στους 36ους Αιγαιοπελαγίτικους αγώνες στίβου

Με την υποστήριξη της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Περισσότερες διανυκτερεύσεις, αλλά στάσιμες οι εισπράξεις

Προβληματίζει η εξέλιξη των βασικών οικονομικών δεικτών του τουριστικού τομέα του Βορείου Αιγαίου – Χρειάζονται όλο και μεγαλύτερες προσπάθειες για να επιτευχθεί το ίδιο αποτέλεσμα
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Οι μικροπιστώσεις από την θεωρία στην πράξη

Πέντε είναι τα αδειοδοτημένα ιδρύματα από την Τράπεζα της Ελλάδος που δίνουν μικροχρηματοδοτήσεων
ΕΛΛΑΔΑ

Παράταση έως 31 Οκτωβρίου για τα έργα εγγείων βελτιώσεων

Προτάσεις στο πρόγραμμα μπορούν να υποβάλλουν οι Περιφέρειες και τα υπουργεία Υποδομών και Αγροτικής Ανάπτυξης
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Συρρικνώθηκε ο πληθυσμός του Βορείου Αιγαίου

Το 2024 οι γεννήσεις αντιστοιχούσαν στο 57,2% των θανάτων στα νησιά της Περιφέρειας
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Η κοινωνία στενάζει από την ακρίβεια και τα χρέη

Πάνω από 111 δισ. τα ληξιπρόθεσμα – οι μικροοφειλέτες πνίγονται με 500άρια, ενώ οι λίγοι με εκατομμύρια χρέη μένουν αλώβητοι
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Τροποποίηση του δρομολογίου του Blue Star Myconos

Άλλαξε η ημέρα αναχώρησης από Θεσσαλονίκη για να εξυπηρετήσει τους αθλητές που συμμετέχουν στους 36ους Αιγαιοπελαγίτικους Αγώνες Στίβου
ΕΛΛΑΔΑ

Επιβαρύνεται η υγεία του Πάνου Ρούτσι

Αυξημένο κίνδυνο για σοβαρές επιπλοκές αντιμετωπίζει ο απεργός πείνας σύμφωνα με την ομάδα ιατρών που τον παρακολουθούν
ΚΟΣΜΟΣ

Οριακή μείωση της παραγωγής ελαιολάδου περιμένει η Ισπανία

Στα 1,37 εκατ. τόνους η παραγωγή ελαιολάδου για την σεζόν 2025 – 2026 σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση που έδωσε στην δημοσιότητα το υπουργείο Γεωργίας της χώρας
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ