Ένα διαφορετικό μάθημα Ιστορίας παρακολούθησαν οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 6ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης, οι οποίοι, στο πλαίσιο του project τους για τα αρχοντικά της πόλης, πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στη Δημόσια Βιβλιοθήκη. Εκεί, με τη βοήθεια της δασκάλας τους, μεταμορφώθηκαν σε μικρούς ερευνητές, μαθαίνοντας πώς να αναζητούν πηγές, να διασταυρώνουν πληροφορίες και να συνδέουν τα ευρήματά τους με την ιστορική εξέλιξη της Μυτιλήνης.
Μέσα από τα βιβλία και τα αρχεία της Βιβλιοθήκης, τα παιδιά γνώρισαν την ιστορική περίοδο της μεγάλης άνθησης του 19ου αιώνα, τότε που η πόλη έζησε την εμπορική της ακμή. Μετά τις καταστροφές από τη φωτιά του 1851 και τον σεισμό του 1867, η Μυτιλήνη ξαναχτίστηκε, αποκτώντας δημόσια κτίρια, εκκλησίες αλλά και τα εντυπωσιακά αρχοντικά των εμπόρων και βιομηχάνων. Τα σπίτια αυτά, χτισμένα με υλικά που έφταναν από όλη την Ευρώπη και την Ανατολή, ήταν σύμβολα κοινωνικής θέσης και πλούτου, συνδυάζοντας την παραδοσιακή αρχιτεκτονική με ευρωπαϊκές επιρροές.
Οι μαθητές ταξίδεψαν νοερά σε εκείνη την εποχή: στους δρόμους όπου φορτώνονταν βαρέλια με λάδι, σαπούνι και βελανίδια με προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο, στις αυλές των αρχοντικών με τους μεγάλους κήπους και τα λουτρά, στα σαλόνια με τα έπιπλα εισαγωγής από Γαλλία και Ρωσία. Οι φωτογραφίες από την επίσκεψη αποτυπώνουν τη χαρά και την περιέργεια των παιδιών, που ανακάλυψαν πώς η έρευνα μπορεί να γίνει μια συναρπαστική εμπειρία.
Το εκπαιδευτικό αυτό ταξίδι δείχνει πώς η τοπική ιστορία μπορεί να γίνει γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, καλλιεργώντας τη γνώση αλλά και την αγάπη για τον τόπο. Όπως σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί, κάθε φορά που τα παιδιά γνωρίζουν την ιστορία της Μυτιλήνης, μαθαίνουν να εκτιμούν περισσότερο την πολιτιστική της κληρονομιά και να αισθάνονται μέρος της. Και η έρευνα τους μόλις ξεκίνησε.