Με αφορμή περιστατικά απόπειρας εξαπάτησης που καταγράφονται το τελευταίο διάστημα κυρίως στην περιοχή της Μυτιλήνης, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Βορείου Αιγαίου απευθύνει έκκληση στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να τηρούν βασικούς κανόνες αυτοπροστασίας.
Όπως σημειώνει η Αστυνομία, οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν διάφορα προσχήματα, εμφανιζόμενοι συχνά ως γνωστοί συγγενικών ή φιλικών προσώπων ή ως δήθεν υπάλληλοι δημόσιων υπηρεσιών, με στόχο να αποσπάσουν χρήματα ή τιμαλφή. Συνηθισμένη μέθοδος είναι η προσέγγιση πολιτών με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού προσώπου, όπως νοσηλεία σε νοσοκομείο, είτε με φυσική παρουσία είτε τηλεφωνικά. Σε αρκετές περιπτώσεις ζητούν μάλιστα από τα θύματα να καταβάλουν χρηματικά ποσά άμεσα ή να τα οδηγήσουν σε ΑΤΜ.
Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Βορείου Αιγαίου υπενθυμίζει χρήσιμες συμβουλές προς τους πολίτες:
• Να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία τους «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
• Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία τους.
• Στην περίπτωση αυτή, να προσέχουν τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
• Να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο). Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
• Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό τους πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
• Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να παραδώσουν χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς τους.
• Να μην δέχονται σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να τους οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
• Να μην πείθονται εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που τους προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε, δίχως να δουν πρώτα τα προϊόντα αυτά.
• Να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχουν προηγουμένως καλέσει.
• Να μην πείθονται όταν άγνωστοι τους ζητούν να καταβάλλουν χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
• Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
• Να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
• Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
• Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.
Για περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (https://www.astynomia.gr/) στην ενότητα Οδηγός του Πολίτη.