Ένα έργο που ξεκίνησε πριν πολλά χρόνια και όταν ολοκληρωθεί θα αλλάξει τον χάρτη της Μυτιλήνης και θα δώσει λύση σε χρόνια πολεοδομικά αδιέξοδα μπαίνει στην τελική του φάση. Ο Δήμαρχος Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας, μαζί με τον αντιδήμαρχο Πολεοδομίας Σωτήρη Μαρινάτο, τον διευθυντή της Τεχνικής Υπηρεσίας Ανδρέα Παπαχριστοφόρου και στελέχη της Πολεοδομίας, παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου την Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου τις λεπτομέρειες για την πολεοδόμηση της Βαρειάς, ενός έργου που αφορά άμεσα εκατοντάδες ιδιοκτήτες και θα καθορίσει τη μελλοντική ανάπτυξη μιας από τις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες περιοχές της πόλης.
Η υπόθεση ξεκίνησε επί προηγούμενης δημοτικής αρχής, όταν τον Μάρτιο του 2023 εκδόθηκε το Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο εγκρίθηκε η Πολεοδομική Μελέτη για τις πολεοδομικές ενότητες Βαρειάς, Ακρωτηρίου και Βίγλας. Η σημερινή δημοτική αρχή προχώρησε στο επόμενο και καθοριστικό βήμα, την πράξη εφαρμογής, δηλαδή το Γ΄ στάδιο της μελέτης, εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση από ίδιους πόρους.
Όπως ενημέρωσε ο Δήμαρχος, ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2023, η σύμβαση με το εξειδικευμένο μελετητικό γραφείο υπεγράφη τον Μάιο του 2024 και από τότε έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες αποτυπώσεις και μετρήσεις.
Σήμερα το έργο περνά στη φάση που αφορά άμεσα τους ιδιοκτήτες. Πρόκειται για περίπου 1.500 πρόσωπα που εμπλέκονται, αφού σε κάθε ακίνητο μπορεί να υπάρχουν περισσότεροι του ενός συγκύριοι. Από τη Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου, οι πολίτες καλούνται να υποβάλουν δηλώσεις ιδιοκτησίας στη Διεύθυνση Πολεοδομίας ( Μιλτ. Κουντουρά 1, απέναντι από την Αστυνομική Διεύθυνση). Οι δηλώσεις θα κατατίθενται καθημερινά, 9 π.μ.–1 μ.μ., ενώ για όσους δεν διαμένουν στη Μυτιλήνη δίνεται η δυνατότητα ταχυδρομικής αποστολής ή εξουσιοδότησης.
«Η συμμετοχή είναι υποχρεωτική», υπογράμμισε ο Δήμαρχος, εξηγώντας ότι η μη δήλωση ιδιοκτησίας θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο μέλλον, όπως αδυναμία έκδοσης οικοδομικής άδειας. Οι δηλώσεις θα πρέπει να συνοδεύονται από τίτλους ιδιοκτησίας και κτηματολογικά αποσπάσματα. Για διευκόλυνση των πολιτών, στο site του Δήμου αναρτώνται άμεσα οι χάρτες, οι πίνακες και τα έντυπα των δηλώσεων.
Η περιοχή που πολεοδομείται εκτείνεται σε 920 στρέμματα και, όπως τόνισε ο Παναγιώτης Χριστόφας, «η πράξη εφαρμογής θα καθορίσει οδούς, κοινόχρηστους χώρους, πλατείες, αλλά και χώρους που δεσμεύονται αποκλειστικά για σχολεία ή άλλες κοινωφελείς χρήσεις». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το οικόπεδο δίπλα στο σχολείο της Βαρειάς, το οποίο, μόλις ολοκληρωθεί η πράξη εφαρμογής, θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ανέγερση νέου σχολικού συγκροτήματος.
Η διαδικασία προβλέπεται χρονοβόρα, η σύμβαση του αναδόχου προβλέπει 20 μήνες καθαρό χρόνο μελέτης, ενώ με την ανάρτηση, τις ενστάσεις και την κύρωση η συνολική διάρκεια υπολογίζεται έως 33 μήνες. Η πράξη εφαρμογής θα ενσωματωθεί τελικά στο Εθνικό Κτηματολόγιο, ώστε όλα τα στοιχεία να είναι κατοχυρωμένα και να ισχύουν για τις επόμενες δεκαετίες.
Ο Δήμαρχος αναγνώρισε ότι η Πολεοδομία θα επιβαρυνθεί με μεγάλο φόρτο εργασίας, ανακοίνωσε όμως ότι ήδη εγκρίθηκε η πρόσληψη τεσσάρων συμβασιούχων μηχανικών (δύο πολιτικών μηχανικών, ενός αρχιτέκτονα και ενός τοπογράφου), οι οποίοι θα ενισχύσουν την υπηρεσία. Μέχρι τότε, ο Δήμος θα διαθέσει επιπλέον υπαλλήλους ώστε να διευκολυνθεί η υποδοχή των δηλώσεων.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο Δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι η διαδικασία αφορά αποκλειστικά όσους περιλαμβάνονται στο ΦΕΚ του 2023. Για περιοχές που έμειναν εκτός σχεδίου ή για εκκρεμότητες όπως στην περιοχή των Χαλίκων, θα υπάρξει πρόβλεψη μέσω του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και ορίζεται να ολοκληρωθεί σε βάθος τριετίας. Ο ίδιος αναγνώρισε ότι οι Χάλικες αποτελούν μια σημαντική οικιστική ζώνη της πόλης, με εκκρεμότητες πολλών ετών, και διαβεβαίωσε ότι η δημοτική αρχή θα ασχοληθεί «ζεστά» με το ζήτημα στο πλαίσιο των νέων μελετών.
Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη Τύπου, ο Παναγιώτης Χριστόφας κάλεσε τους ιδιοκτήτες «να προσέλθουν άμεσα και να καταθέσουν τα στοιχεία τους, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις που θα πάνε το έργο πίσω». Όπως είπε, «αν όλοι συνεργαστούμε, σε δύο χρόνια από τώρα θα μπορούμε να μιλάμε για μια Βαρειά με ορισμένους δρόμους, πλατείες, σχολικά οικόπεδα και σύγχρονη πολεοδομική οργάνωση».