Με δημόσια ανάρτησή του ο επιχειρηματίας εστίασης της Μυτιλήνης, Στρατής Αλμπάνης, έφερε ξανά στο προσκήνιο την εικόνα εγκατάλειψης που παρουσιάζουν οι τοιχογραφίες του Θεόφιλου στην ιστορική ταβέρνα της Καρίνης. Όπως ανέφερε, επιστρέφοντας από την Αγιάσο θέλησε να δείξει στην κόρη του τον χώρο όπου έζησε και δημιούργησε ο μεγάλος λαϊκός ζωγράφος, όμως βρέθηκε αντιμέτωπος με μια αποκαρδιωτική εικόνα.
«Θα δεχτώ ότι είναι σε ιδιωτικό χώρο, όμως αυτός ο ιδιωτικός χώρος για λόγους που δεν μας αφορούν εγκαταλείφθηκε… Το κράτος από εκεί και πέρα που ήταν; Η διεύθυνση της πινακοθήκης που ήταν; Οι τοπικοί άρχοντες που ήταν;», διερωτάται. «Το λιγότερο που θα έπρεπε να γίνεται θα ήταν να συντηρείται η τοιχογραφία και να περιποιούνται δημοτικοί υπάλληλοι τον πλάτανο», προσθέτει, κάνοντας λόγο για «ντροπή» απέναντι σε ένα μοναδικό πολιτιστικό μνημείο.
Η φωνή της διεθνούς κοινότητας
Το θέμα είχε ήδη αναδείξει τον περασμένο Απρίλιο (07/04/2025) η Αυστραλιανή ακαδημαϊκός Dr Margaret Johnson, η οποία με πολυετή ενασχόληση στην ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό ζει τα τελευταία χρόνια στη Λέσβο. Επισκεπτόμενη επανειλημμένα την Καρίνη, κατέγραψε τη φθορά των τοιχογραφιών και τόνισε την ανάγκη να διασωθούν: «Πρέπει να διατηρηθούν».
Η ίδια είχε απευθυνθεί στον Δήμο Μυτιλήνης ζητώντας συνεργασία και στήριξη, χωρίς όμως –όπως καταγγέλλει– να λάβει ανταπόκριση.
Ένα μνημείο σε κίνδυνο
Η ταβέρνα της Καρίνης δεν αποτελεί μόνο σημείο αναφοράς της τοπικής κοινωνίας αλλά και ζωντανό μνημείο που φέρει την προσωπική σφραγίδα του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ. Οι τοιχογραφίες του, που απεικονίζουν παραδοσιακές σκηνές και μυθικά μοτίβα, κινδυνεύουν να χαθούν οριστικά αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα συντήρησης.
Οι καταγγελίες του Στρατή Αλμπάνη ενώνουν τη φωνή τους με τις διεθνείς εκκλήσεις, θέτοντας προ των ευθυνών τους τις αρμόδιες αρχές. Το ζήτημα ξεπερνά την ιδιοκτησία του χώρου και αγγίζει την καρδιά της πολιτιστικής κληρονομιάς της Λέσβου και της Ελλάδας.