Η πολύκροτη υπόθεση της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης επανήλθε στο προσκήνιο και ο Πολεοδόμος – Χωροτάκτης Ηρακλής Πιτσιλαδής παραχώρησε συνέντευξη στον Θράσο Αβραάμ και την εκπομπή «Καλημέρα στο Νησί». Αφορμή ήταν η συνάντηση που είχαν ο ίδιος και μέλη της «Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Υλοποίηση της Νότιας Παράκαμψης» με τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Δήμα την περασμένη Παρασκευή.
«Ζητάμε το αυτονόητο, να ολοκληρωθεί η τρέχουσα φάση της μελέτης»
Όπως εξήγησε ο κ. Πιτσιλαδής, το αίτημα που μεταφέρθηκε στον Υπουργό ήταν ξεκάθαρο: να δοθεί άμεσα εντολή στους μελετητές να ολοκληρώσουν την επικαιροποίηση των στοιχείων της μελέτης – και κυρίως του κτηματολογίου – ώστε αυτή να παραδοθεί στην Περιφέρεια. «Αυτό που ζητήσαμε είναι να πάμε στο επόμενο στάδιο, όπως είχε συμφωνηθεί και με τον κ. Ταχιάο στις αρχές του χρόνου. Οι μελετητές, όπως μάθαμε, δεν έχουν κάνει τίποτα γιατί δεν έχουν λάβει την εντολή από το Υπουργείο. Χωρίς αυτή, το έργο μένει στάσιμο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Υπουργός, όπως μετέφερε ο κ. Πιτσιλαδής, δήλωσε ότι δεν γνωρίζει σε βάθος όλες τις λεπτομέρειες της υπόθεσης, αλλά δεσμεύτηκε να εξετάσει το θέμα και να προχωρήσει σε ενέργειες για την επίλυσή του.
Οι ενστάσεις για τα σπίτια και οι κατηγορίες περί συμφερόντων
Η συζήτηση δεν έμεινε μόνο στο τεχνικό σκέλος, αλλά πέρασε και στο πεδίο της τοπικής αντιπαράθεσης, όταν ο δημοσιογράφος μετέφερε στον κ. Πιτσιλαδή τις τοποθετήσεις του κ. Απόστολου Βαλτά, ο οποίος μίλησε για σπίτια που έχουν ανεγερθεί στην περιοχή της χάραξης και για «συμφέροντα» που επιδρούν στην υπόθεση.
«Άκουσα τον κ. Βαλτά και μου έκανε εντύπωση ο θυμός του. Δεν γνωρίζω να υπάρχουν σπίτια χτισμένα πάνω στη χάραξη, η οποία δεν είναι 40 ετών, αλλά πολύ πιο πρόσφατη – γύρω στο 2010 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε η οριστική μελέτη. Εάν γίνει η επικαιροποίηση του κτηματολογίου, θα έχουμε πλήρη εικόνα: ποιοι είναι οι παρόδιοι ιδιοκτήτες και ποια σπίτια τυχόν επηρεάζονται. Μέχρι τότε, μιλάμε στη σφαίρα των υποθέσεων», τόνισε.
Σε ό,τι αφορά τις αιχμές για συμφέροντα, ο κ. Πιτσιλαδής ήταν κάθετος: «Όποιος μιλά για συμφέροντα, πρέπει να τα κατονομάζει με ονόματα και διευθύνσεις. Διαφορετικά, δημιουργούνται σκιές και υποψίες χωρίς στοιχεία. Το μόνο συμφέρον που έχουμε εμείς είναι να απαλλαγεί η πόλη από το κυκλοφοριακό χάος και να γίνει πιο φιλόξενη, πρώτα για τους κατοίκους και μετά για τους επισκέπτες».
«Η απόφαση του ΣτΕ είναι οριστική και δεσμευτική»
Ο Πολεοδόμος υπενθύμισε ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει εξετάσει το έργο ύστερα από τέσσερις προσφυγές όσων αντιδρούν και έχει απορρίψει όλες τις ενστάσεις, αναγνωρίζοντας τη σημασία του για την αποσυμφόρηση της πόλης. «Η τελική απόφαση του ΣτΕ είναι νόμος του κράτους. Μιλάμε για ένα έργο που θα ανακουφίσει το κυκλοφοριακό της Μυτιλήνης. Δεν συζητάμε για επαναχάραξη, αλλά για μικρές τοπικές τροποποιήσεις αν χρειαστεί, ώστε να αποφευχθούν προβλήματα κοντά σε κατοικίες», υπογράμμισε.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι η Πρωτοβουλία Πολιτών στηρίζει την πλήρη και δίκαιη αποζημίωση κάθε ιδιοκτήτη που θίγεται και την υιοθέτηση τεχνικών λύσεων για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων.
«Δεν κάναμε τίποτα κακό – ζητήσαμε να υλοποιηθεί μια ήδη ειλημμένη απόφαση»
Απαντώντας στην κριτική ότι η Πρωτοβουλία Πολιτών «παρεμβαίνει» σε ένα θέμα που βρίσκεται στα χέρια των θεσμικών φορέων, ο κ. Πιτσιλαδής αντέτεινε: «Είναι κακό να ζητήσεις από τον Υπουργό να εφαρμόσει μια απόφαση που έχουν αποδεχθεί ο Περιφερειάρχης, ο Δήμαρχος και οι κάτοικοι; Το έργο αυτό το θέλουν οι περισσότεροι πολίτες της Μυτιλήνης και του νησιού. Η καθυστέρηση βλάπτει όλους».
Το διακύβευμα για την πόλη
Κλείνοντας, ο κ. Πιτσιλαδής υπογράμμισε ότι το πραγματικό διακύβευμα είναι η ίδια η ποιότητα ζωής στην πόλη: «Το συμφέρον μας είναι το συμφέρον της Μυτιλήνης. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες βλέπουν την κυκλοφορία να χειροτερεύει διαρκώς. Χρειαζόμαστε μια πόλη πιο άνετη κυκλοφοριακά, πιο λειτουργική και πιο ανθρώπινη».
Η μπάλα, πλέον, βρίσκεται στο γήπεδο του Υπουργείου Υποδομών, το οποίο καλείται να δώσει την πολυπόθητη εντολή για να κινηθεί η διαδικασία. Όπως όλα δείχνουν, η επόμενη κίνηση θα κρίνει αν η Νότια Παράκαμψη θα βγει από το τέλμα ή αν θα μείνει για άλλη μια φορά στα χαρτιά.