× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Η αλήθεια πίσω από το χαρμόσυνο νέο της ίδρυσης τμημάτων ένταξης στα σχολεία»

Ανακοίνωση της παράταξης Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών για τη νέα εξαγγελία του Υπουργείου που αφορά την ίδρυση 3.448 τμημάτων

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 31/7/2025

«Η αλήθεια πίσω από το χαρμόσυνο νέο της ίδρυσης τμημάτων ένταξης στα σχολεία»
' χρόνος ανάγνωσης

Η εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση 3.448 νέων Τμημάτων Ένταξης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης θα μπορούσε να θεωρηθεί μια σημαντική κατάκτηση για την υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ωστόσο, η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών επισημαίνει ότι πίσω από τους αριθμητικούς πανηγυρισμούς κρύβεται μια διαφορετική πραγματικότητα. Η ανακοίνωση έρχεται την ίδια στιγμή που το υπό ψήφιση νομοσχέδιο προβλέπει αλλαγές που, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οδηγούν σε περαιτέρω υποβάθμιση της ειδικής αγωγής, με περιορισμούς στις προσλήψεις, αλλαγή στη φυσιογνωμία των Τμημάτων Ένταξης και μειωμένες δυνατότητες εξατομικευμένης στήριξης.

Σε ανακοίνωση της η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών αναφέρει: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Αν και θα έπρεπε να είναι χαρμόσυνο το γεγονός, αφού αποτελεί πάγιο αίτημα των Συλλόγων Εκπαιδευτικών, των Οργανώσεων Γονέων, να δημιουργηθούν υποστηρικτές λειτουργίες ειδικής εκπαίδευσης σε όλα τα σχολεία, σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δυστυχώς, η εξαγγελία, συμπίπτει με την κατάθεση του νομοσχεδίου, κατά το οποίο, στο άρθρο 117 δρομολογούνται αλλαγές σε σχέση με την περαιτέρω υποβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης, πάντα με μόνιμο «μπούσουλα» την περικοπή δαπανών και τη μείωση των πιστώσεων. Η αρνητική αυτή εξέλιξη ακουμπά και τα Τμήματα Ένταξης.

Επαναφέρουμε, λοιπόν, ότι, μεταξύ όλων των άλλων, στο προς ψήφιση νομοσχέδιο, προβλέπεται η αλλαγή της φυσιογνωμίας, της λειτουργίας του Τμήματος Ένταξης με την μετατροπή του ειδικού εκπαιδευτικού σε «γυρολόγου» στα τμήματα του σχολείου, για να δίνει συμβουλές και να στηρίζει τον εκπαιδευτικό. Η εξατομικευμένη στήριξη, με βάση τη δυσκολία του μαθητή και ακόμα παραπέρα τις δυνατότητές του, με εξατομικευμένο πρόγραμμα, σε κατάλληλες γι’ αυτόν συνθήκες, σε χώρο που να εξασφαλίζει την ηρεμία και τον χρόνο ώστε να στηρίζεται ολόπλευρα, θα γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.  Πλέον, η «υποστήριξη» γίνεται μέσα στην τάξη, στο όνομα της ταλαιπωρημένης έννοιας της «συμπερίληψης», που με την επίκλησή της, εξαφανίζονται επί της ουσίας οι μαθητές με τις ιδιαίτερες, διαφοροποιημένες και ως εκ τούτου σύνθετες ανάγκες, από τις οποίες πρέπει να προκύπτει η αναβαθμισμένη, εξατομικευμένη υποστήριξη, με απώτερο σκοπό την αυτονομία και την πλήρη ένταξή τους στην τάξη. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ταυτόχρονα, με την παρουσία του ειδικού εκπαιδευτικού Τμήματος Ένταξης, κλειδώνει το ανώτατο όριο μαθητών σε κάθε τάξη, δηλαδή μέχρι 25 μαθητές για την πρωτοβάθμια και μέχρι 28 για τη δευτεροβάθμια. Τέτοια μέριμνα για την παροχή του εκπαιδευτικού έργου με σύγχρονους και αναβαθμισμένους όρους!!

Επιπλέον, στο όνομα του ειδικού εκπαιδευτικού της ένταξης που θα γυρίζει τα τμήματα, καθοδηγώντας τον εκπαιδευτικό να κάνει εξατομικευμένο και διαφοροποιημένο πρόγραμμα (!!) θα μπει τσεκούρι στις προσλήψεις Παράλληλης Στήριξης. Κάτι που ρητά αναφέρεται στο νόμο, καθώς θεσμοθετούν τον κόφτη στον αριθμό των παράλληλων στηρίξεων σε μία ανά τμήμα, και με χίλιες προϋποθέσεις θα εξασφαλίζεται η δεύτερη, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών, που με αξιολογική έκθεση θα έχει ανάγκη από έναν εκπαιδευτικό παράλληλης, με αποκλειστική ευθύνη γι’ αυτόν τον μαθητή.

Και τέλος, σε σχέση και με τους αριθμητικούς πανηγυρισμούς και σε όσους τρέξανε να εξάρουν την πρωτοβουλία της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας δύο υποσημειώσεις:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

* η ίδρυση τμημάτων ένταξης δεν σημαίνει και λειτουργία τους, αφού κάθε χρόνο εκατοντάδες από τα ήδη ιδρυμένα παραμένουν κλειστά ελλείψει εκπαιδευτικών και μειωμένων προσλήψεων από την πλευρά του υπουργείου παιδείας, καθώς οι προτεραιότητες της κυβέρνησης, αποδεδειγμένα δεν αφορούν τις μορφωτικές ανάγκες  των μαθητών.

*Τέλος, σε σχέση με τα νούμερα που διακινούνται και μας έχουν φτάσει λίγο πριν τον Άρη - – ορισμένα στοιχεία για να προσγειωθούμε με την εικόνα των ήδη ιδρυμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρα μας, με βάση την αναφορά σε ερώτηση που κατέθεσε το ΚΚΕ και την υπογράφει η υφυπουργός παιδείας Ζ. Μακρή με αριθμό πρωτ. 1538/3-4-2024 τα στοιχεία έχουν ως εξής:

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 

 

Σύνολο  - σχολικών μονάδων

Τμήματα ένταξης 2023-2024

ποσοστό

Υπό ίδρυση

2024-2025

Ποσοστό

 

 

νηπιαγωγεία

5.068

546

10%

1.842

36,34%

 

Δημοτικά

4.414

2.471

55.9%

714

28,8%

 

γυμνάσια

1.761

721

40.9%

480

27%

 

Λύκεια

1.069

49

7.3%

231

21,6%

ΕΠΑΛ

434

32

7%

181

41.7%

 

 

 

 

 

 

 Προφανώς, και την ίδρυση των Τμημάτων Ένταξης δεν την χαρίζουμε σε κανέναν αφού είναι στην προμετωπίδα των αγώνων μας, η ολόπλευρη, καθολική στήριξη  για όσα παιδιά το έχουν ανάγκη και έχουμε καταφέρει κάτω από την μαζική, οργανωμένη διεκδίκηση με βάση τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να φέρνουμε αποτελέσματα.

Διαμηνύουμε όμως προς την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ότι δε θα περάσουν τα σχέδια περαιτέρω «σαλαμοποίησης» των μαθητών μας, με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μέσα στις τάξεις, αφήνοντας τους «ακάλυπτους» σε σχέση με αυτό που δικαιούνται. Όσες υπογραφές και νόμους να ψηφίσετε, κάτω από την αποφασιστική παρέμβαση του κινήματος, θα φροντίσουμε να μείνουν στα χαρτιά».

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Με καταθέσεις δύο αστυνομικών συνεχίστηκε η «δίκη της Καράβας»

Αντιτιθέμενες εικόνες της ίδιας νύχτας αποτυπώθηκαν στη δεύτερη ημέρα της «δίκης της Καράβας», με δύο αστυνομικούς να περιγράφουν επιθέσεις σε δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ. και την υπεράσπιση να μιλά για αδικαιολόγητες ρίψεις χημικών
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Συνάντηση Αθανασίου με τον Υπουργό Δικαιοσύνης για το κτίριο του Εφετείου

Η συζήτηση έγινε σε θετικό κλίμα και είχε ως κύριο αντικείμενο τη γρηγορότερη προώθηση των διαδικασιών για την ανέγερση κτηρίου για το Εφετείο Μυτιλήνης
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ανήλικοι στη Λήμνο προκάλεσαν φθορές σε σχολείο

Η αστυνομία ταυτοποίησε τα δύο παιδιά που προκάλεσαν φθορές σε πόρτα γραφείου το βράδυ της 8ης Νοεμβρίου
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Τροχαίο ατύχημα στο δρόμο Καλλονής ‑ Πέτρας

Τραυματίσθηκε μια 67χρονη γυναίκα που οδηγούσε μηχανάκι
ΥΓΕΙΑ

Οι γιατροί του ΕΣΥ Λέσβου προειδοποιούν για οριακή λειτουργία των χειρουργείων του Βοστάνειου

Νέα ανακοίνωση των γιατρών θέτει σοβαρά ζητήματα υποστελέχωσης και ακύρωσης προγραμματισμένων επεμβάσεων στο ΓΝ Μυτιλήνης
ΔΡΑΣΕΙΣ

Διήμερο συνάντησης και ανθρώπινης ζεστασιάς στην Ανεμώτια

Η 5η Συνάντηση Φιλίας και Επικοινωνίας ανέδειξε τη δύναμη της κοινότητας μέσα από την παράδοση της χωρικής απόσταξης και μια σειρά βιωματικών δράσεων που ένωσαν ανθρώπους κάθε ηλικίας
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Στο πλευρό των αιρετών και πολιτών ο Παναγιώτης Χριστόφας

Ο Δήμαρχος Μυτιλήνης βρίσκεται από νωρίς το πρωί της Πέμπτης 20 Νοεμβρίου στο δικαστικό μέγαρο Μυτιλήνης και παρακολουθεί τη δίκη για τα γεγονότα της Καράβας
ΥΓΕΙΑ

Μια νέα αγκαλιά στήριξης για τους φροντιστές ατόμων με άνοια

Το Οικοτροφείο A3 Alzheimer της «Αγκαλιά» και ο Δήμος Μυτιλήνης ξεκινούν κύκλο δέκα βιωματικών συναντήσεων για εκπαίδευση και ενδυνάμωση των φροντιστών
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Συνεχίζεται η δίκη της Καράβας

Αίτημα για πραγματογνώμονα λόγω μονομερούς αξιολόγησης του υλικού από την αστυνομία
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΥΓΕΙΑ

Έκτακτη έκκληση του Βοστανείου για αίμα

Το Νοσοκομείο Μυτιλήνης καλεί τους εθελοντές αιμοδότες και όλους τους πολίτες της Λέσβου να ενισχύσουν άμεσα τις μειωμένες αποθήκες αίματος
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Γυμνάσιο Ιππείου περνά στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

Εκπαιδευτικοί του σχολείου μέσω του προγράμματος Erasmus+ είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να χρησιμοποιήσουν ολοκληρωμένα ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Δράση ευαισθητοποίησης για την αναπηρία

Πραγματοποιήθηκε σε τρία σχολεία του Δήμου Μυτιλήνης με πρωτοβουλία του Αντιδημάρχου Λευτέρη Κοτσώνη