× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

«Η αλήθεια πίσω από το χαρμόσυνο νέο της ίδρυσης τμημάτων ένταξης στα σχολεία»

Ανακοίνωση της παράταξης Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών για τη νέα εξαγγελία του Υπουργείου που αφορά την ίδρυση 3.448 τμημάτων

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 31/7/2025

«Η αλήθεια πίσω από το χαρμόσυνο νέο της ίδρυσης τμημάτων ένταξης στα σχολεία»
' χρόνος ανάγνωσης

Η εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση 3.448 νέων Τμημάτων Ένταξης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης θα μπορούσε να θεωρηθεί μια σημαντική κατάκτηση για την υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ωστόσο, η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών επισημαίνει ότι πίσω από τους αριθμητικούς πανηγυρισμούς κρύβεται μια διαφορετική πραγματικότητα. Η ανακοίνωση έρχεται την ίδια στιγμή που το υπό ψήφιση νομοσχέδιο προβλέπει αλλαγές που, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οδηγούν σε περαιτέρω υποβάθμιση της ειδικής αγωγής, με περιορισμούς στις προσλήψεις, αλλαγή στη φυσιογνωμία των Τμημάτων Ένταξης και μειωμένες δυνατότητες εξατομικευμένης στήριξης.

Σε ανακοίνωση της η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών αναφέρει: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Αν και θα έπρεπε να είναι χαρμόσυνο το γεγονός, αφού αποτελεί πάγιο αίτημα των Συλλόγων Εκπαιδευτικών, των Οργανώσεων Γονέων, να δημιουργηθούν υποστηρικτές λειτουργίες ειδικής εκπαίδευσης σε όλα τα σχολεία, σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δυστυχώς, η εξαγγελία, συμπίπτει με την κατάθεση του νομοσχεδίου, κατά το οποίο, στο άρθρο 117 δρομολογούνται αλλαγές σε σχέση με την περαιτέρω υποβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης, πάντα με μόνιμο «μπούσουλα» την περικοπή δαπανών και τη μείωση των πιστώσεων. Η αρνητική αυτή εξέλιξη ακουμπά και τα Τμήματα Ένταξης.

Επαναφέρουμε, λοιπόν, ότι, μεταξύ όλων των άλλων, στο προς ψήφιση νομοσχέδιο, προβλέπεται η αλλαγή της φυσιογνωμίας, της λειτουργίας του Τμήματος Ένταξης με την μετατροπή του ειδικού εκπαιδευτικού σε «γυρολόγου» στα τμήματα του σχολείου, για να δίνει συμβουλές και να στηρίζει τον εκπαιδευτικό. Η εξατομικευμένη στήριξη, με βάση τη δυσκολία του μαθητή και ακόμα παραπέρα τις δυνατότητές του, με εξατομικευμένο πρόγραμμα, σε κατάλληλες γι’ αυτόν συνθήκες, σε χώρο που να εξασφαλίζει την ηρεμία και τον χρόνο ώστε να στηρίζεται ολόπλευρα, θα γίνεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.  Πλέον, η «υποστήριξη» γίνεται μέσα στην τάξη, στο όνομα της ταλαιπωρημένης έννοιας της «συμπερίληψης», που με την επίκλησή της, εξαφανίζονται επί της ουσίας οι μαθητές με τις ιδιαίτερες, διαφοροποιημένες και ως εκ τούτου σύνθετες ανάγκες, από τις οποίες πρέπει να προκύπτει η αναβαθμισμένη, εξατομικευμένη υποστήριξη, με απώτερο σκοπό την αυτονομία και την πλήρη ένταξή τους στην τάξη. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ταυτόχρονα, με την παρουσία του ειδικού εκπαιδευτικού Τμήματος Ένταξης, κλειδώνει το ανώτατο όριο μαθητών σε κάθε τάξη, δηλαδή μέχρι 25 μαθητές για την πρωτοβάθμια και μέχρι 28 για τη δευτεροβάθμια. Τέτοια μέριμνα για την παροχή του εκπαιδευτικού έργου με σύγχρονους και αναβαθμισμένους όρους!!

Επιπλέον, στο όνομα του ειδικού εκπαιδευτικού της ένταξης που θα γυρίζει τα τμήματα, καθοδηγώντας τον εκπαιδευτικό να κάνει εξατομικευμένο και διαφοροποιημένο πρόγραμμα (!!) θα μπει τσεκούρι στις προσλήψεις Παράλληλης Στήριξης. Κάτι που ρητά αναφέρεται στο νόμο, καθώς θεσμοθετούν τον κόφτη στον αριθμό των παράλληλων στηρίξεων σε μία ανά τμήμα, και με χίλιες προϋποθέσεις θα εξασφαλίζεται η δεύτερη, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών, που με αξιολογική έκθεση θα έχει ανάγκη από έναν εκπαιδευτικό παράλληλης, με αποκλειστική ευθύνη γι’ αυτόν τον μαθητή.

Και τέλος, σε σχέση και με τους αριθμητικούς πανηγυρισμούς και σε όσους τρέξανε να εξάρουν την πρωτοβουλία της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας δύο υποσημειώσεις:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

* η ίδρυση τμημάτων ένταξης δεν σημαίνει και λειτουργία τους, αφού κάθε χρόνο εκατοντάδες από τα ήδη ιδρυμένα παραμένουν κλειστά ελλείψει εκπαιδευτικών και μειωμένων προσλήψεων από την πλευρά του υπουργείου παιδείας, καθώς οι προτεραιότητες της κυβέρνησης, αποδεδειγμένα δεν αφορούν τις μορφωτικές ανάγκες  των μαθητών.

*Τέλος, σε σχέση με τα νούμερα που διακινούνται και μας έχουν φτάσει λίγο πριν τον Άρη - – ορισμένα στοιχεία για να προσγειωθούμε με την εικόνα των ήδη ιδρυμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρα μας, με βάση την αναφορά σε ερώτηση που κατέθεσε το ΚΚΕ και την υπογράφει η υφυπουργός παιδείας Ζ. Μακρή με αριθμό πρωτ. 1538/3-4-2024 τα στοιχεία έχουν ως εξής:

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

 

 

Σύνολο  - σχολικών μονάδων

Τμήματα ένταξης 2023-2024

ποσοστό

Υπό ίδρυση

2024-2025

Ποσοστό

 

 

νηπιαγωγεία

5.068

546

10%

1.842

36,34%

 

Δημοτικά

4.414

2.471

55.9%

714

28,8%

 

γυμνάσια

1.761

721

40.9%

480

27%

 

Λύκεια

1.069

49

7.3%

231

21,6%

ΕΠΑΛ

434

32

7%

181

41.7%

 

 

 

 

 

 

 Προφανώς, και την ίδρυση των Τμημάτων Ένταξης δεν την χαρίζουμε σε κανέναν αφού είναι στην προμετωπίδα των αγώνων μας, η ολόπλευρη, καθολική στήριξη  για όσα παιδιά το έχουν ανάγκη και έχουμε καταφέρει κάτω από την μαζική, οργανωμένη διεκδίκηση με βάση τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να φέρνουμε αποτελέσματα.

Διαμηνύουμε όμως προς την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ότι δε θα περάσουν τα σχέδια περαιτέρω «σαλαμοποίησης» των μαθητών μας, με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μέσα στις τάξεις, αφήνοντας τους «ακάλυπτους» σε σχέση με αυτό που δικαιούνται. Όσες υπογραφές και νόμους να ψηφίσετε, κάτω από την αποφασιστική παρέμβαση του κινήματος, θα φροντίσουμε να μείνουν στα χαρτιά».

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Τρεις τραυματίες σε δύο τροχαία ατυχήματα

Οδηγοί δικύκλων ήταν όλοι οι τραυματίες
ΔΡΑΣΕΙΣ

Τα κατσαρολικά έγιναν κραυγή αλληλεγγύης για τη σφαγή στη Γάζα

Κινητοποίηση στη Μυτιλήνη με άδεια κατσαρολικά, σε μια δυναμική πράξη αλληλεγγύης προς τον παλαιστινιακό λαό
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ηφαίστεια της Λέσβου, ηφαιστειακά ορυκτά και πετρώματα

Το πρόγραμμα υλοποιείται στο Εκπαιδευτικό Κέντρο Άντισσας και έχει στόχο την κατανόηση της γεωλογικής ιστορίας της Λέσβου
ΑΤΖΕΝΤΑ

Το 9ο Φεστιβάλ Αμπελουργίας Ανεμώτιας ανοίγει τον αργαλειό της παράδοσης

Τριήμερο δωρεάν βιωματικών εργαστηρίων ύφανσης στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Οίνος Αρχέγονος – της Λέσβου Τέχνες», με τεχνικές, παραδοσιακά μοτίβα και συμμετοχή του κοινού
ΔΡΑΣΕΙΣ

Διήμερη δράση Προσκόπων της Αθήνας στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Λέσβου

Η δράση πραγματοποιήθηκε στις 28 και 29 Ιουλίου, με τη συμμετοχή ομάδας 14 Ανιχνευτών ηλικίας 15–18 ετών, και 4 ενήλικων στελεχών
ΔΡΑΣΕΙΣ

«Κατσαρολικά για την Παλαιστίνη»

Σήμερα Πέμπτη η συγκέντρωση αλληλεγγύης για την Παλαιστίνη στις 8 στον αύλειο χώρο του Δημοτικού Θεάτρου Μυτιλήνης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

19 νέα τμήματα ένταξης στα σχολεία του νομού Λέσβου

Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την δημιουργία 3.448 νέων τμημάτων σε όλη την χώρα
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Λέσβος 2015 – 10 Χρόνια Μετά: Ανοιχτό κάλεσμα για έκθεση φωτογραφίας στη Μυτιλήνη

Η οργάνωση Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA) καλεί όσους βρέθηκαν στη Λέσβο το 2015 – κατοίκους, πρόσφυγες και αλληλέγγυους – να μοιραστούν φωτογραφίες και αναμνήσεις για την επετειακή έκθεση που θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο.
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Παραμελημένο άλογο σε αγρόκτημα στην Καλλονή

Συνελήφθη την Τρίτη 29 Ιουλίου ο ιδιοκτήτης του έπειτα από καταγγελία
ΔΡΑΣΕΙΣ

Οι Πρόσκοποι Αθηνών ανακαλύπτουν τα μυστικά του Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου

Εκπαιδευτική και εθελοντική αποστολή του 52ου Συστήματος Προσκόπων Αθηνών στο Πάρκο Πλάκας Σιγρίου – Από τον γιγάντιο κορμό κανελόδενδρου μέχρι τις παράκτιες απολιθώσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Εργασίες ανακαίνισης σε 3ο Γυμνάσιο ‑ 4ο Λύκειο Μυτιλήνης

Ο Δήμαρχος Παναγιώτης επισκέφθηκε το κτίριο των δύο σχολείων μαζί με τον αντιδήμαρχο Παιδείας, τον πρόεδρο της κοινότητας Μυτιλήνης και τον Πρροϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Τεχνητή νοημοσύνη και ιατρική μπορούν να συμβαδίσουν;

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου διοργάνωσε θερινό σχολείο για τις εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ιατρική με συμμετοχή 40 επιστημόνων από όλη την Ελλάδα