Τεχνητή νοημοσύνη και ιατρική μπορούν να συμβαδίσουν;
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου διοργάνωσε θερινό σχολείο για τις εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ιατρική με συμμετοχή 40 επιστημόνων από όλη την Ελλάδα
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 29/7/2025

Θερινό σχολείο με θέμα «ChatGPT και Εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης για γιατρούς» διοργάνωσε για πρώτη φορά στη Μυτιλήνητο το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, προσελκύοντας γιατρούς από όλη την Ελλάδα. Το πενθήμερο πρόγραμμα, που υλοποιήθηκε μέσω του Κέντρου Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ), είχε ως στόχο την εξοικείωση των ιατρών με τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και τις δυνατότητές τους στην καθημερινή κλινική πράξη.
Ο εισηγητής του προγράμματος, Παναγιώτης Συμεωνίδης, τόνισε ότι συμμετείχαν 30 γιατροί δια ζώσης και ακόμη 10 διαδικτυακά, από διάφορες ειδικότητες. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν στην πράξη προηγμένα εργαλεία όπως το ChatGPT, το MedGemini και άλλες πλατφόρμες AI. «Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει την αποδοτικότητα των γιατρών, όμως η αποτελεσματικότητα απαιτεί πάντα κριτική σκέψη. Οι ιατροί πρέπει να έχουν τον τελευταίο λόγο σε κάθε διάγνωση και θεραπεία», σημείωσε.
Στο πλαίσιο του θερινού σχολείου παρουσιάστηκαν πρακτικές εφαρμογές της AI: από τη χρήση βάσεων δεδομένων όπως το DrugBank για τις αλληλεπιδράσεις φαρμάκων, μέχρι την αναζήτηση επιστημονικών άρθρων στην PubMed και το Perplexity. Επιπλέον, συζητήθηκαν θέματα ηθικής, διασφάλισης προσωπικών δεδομένων και δίκαιης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στην ιατρική πράξη, όπως στην επιλογή ασθενών για χειρουργική επέμβαση όταν οι ανάγκες υπερβαίνουν τις δυνατότητες.
Η γιατρός βιοπαθολόγος Ιωάννα Κοτσίρη ταξίδεψε από την Πάτρα για να παρακολουθήσει το πρόγραμμα. Όπως ανέφερε, το ChatGPT αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο που μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο, επιτρέποντας στους γιατρούς να αφιερώσουν περισσότερη προσοχή στον ασθενή. «Αν η τεχνητή νοημοσύνη αναλάβει μέρος της ανάλυσης δεδομένων, εμείς μπορούμε να εστιάσουμε στη διάγνωση και στη θεραπεία, προσφέροντας καλύτερα αποτελέσματα και ποιοτικό χρόνο στους ασθενείς μας», τόνισε.
Η κ. Κοτσίρη μοιράστηκε και προσωπική εμπειρία από τη χρήση AI: σε μια σύνθετη περίπτωση ασθενούς, αξιοποίησε το ChatGPT για να συνδυάσει πολλούς βιοδείκτες και κλινικά δεδομένα, καταλήγοντας σε πιο ακριβή συμπεράσματα. «Το εργαλείο αυτό δεν αντικαθιστά την κρίση του γιατρού, αλλά τη συμπληρώνει. Χρειάζεται κριτική ματιά και σωστή εκπαίδευση για να αξιοποιηθεί σωστά», υπογράμμισε.
Το πρώτο θερινό σχολείο άφησε θετικές εντυπώσεις τόσο στους διοργανωτές όσο και στους συμμετέχοντες. Η επιτυχία του δείχνει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βρει ουσιαστική θέση στην ελληνική ιατρική κοινότητα, αρκεί να συνοδεύεται από συνεχή επιμόρφωση και υπεύθυνη χρήση.