Οι μαθητές της Λέσβου μαθαίνουν για τον κύκλο του νερού!
Το τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου επισκέπτεται σχολεία του νησιού έσω της συνεργασίας του με το πρόγραμμα Researchers Back to School
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 14/3/2025

Επηρεάζει ο άνθρωπος τον κύκλο του νερού; Πώς καθαρίζεται και πώς ελέγχεται το νερό που φτάνει στη βρύση μας; Υπάρχει τρόπος να επαναχρησιμοποιήσουμε το νερό αφού φύγει από το σπίτι μας; Τι μπορεί να βρίσκεται στο νερό το οποίο επηρεάζει τον άνθρωπο και τη φύση;
Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που τέθηκαν στις επισκέψεις ομάδας ερευνητριών του Τμήματος Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε σχολεία του νησιού. Το Τμήμα Περιβάλλοντος μέσω της συνεργασίας του με το πρόγραμμα Researchers Back to School και στα πλαίσια της Μεσογειακής Βραδιάς Ερευνητή Mednight είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί με εκκολαπτόμενους και εκκολαπτόμενες ερευνητές και ερευνήτριες σε σχολεία του νησιού και να συζητήσει μαζί τους για το πολύτιμο αγαθό του νερού.
Μέσω συμμετοχικών πειραματικών διαδικασιών, συζήτησης και προβληματισμού με τα παιδιά και με τη βοήθεια τεχνολογικών μέσων αναδείχθηκαν με επιστημονική προσέγγιση σύγχρονα ζητήματα διαχείρισης του νερού.
Τελευταία στάση της δράσης ήταν το Πλωμάρι. Η ομάδα του Τμήματος αποτελούμενη από την μεταδιδάκτορα Αιμιλία Στεφανάτου, τις υποψήφιες διδάκτορες Αθανασία Ηλιοπούλου, Ευδοκία Γκαλιπίδου, Ασημίνα Κούκουρακαι την εκπαιδευτικό Ιωάννα Γκίνη, επισκέφτηκε το 1ο Δημοτικό Σχολείο και το Γυμνάσιο Πλωμαρίου.
Η δράση ξεκίνησε με την παρακολούθηση της πορείας του νερού, από τις φυσικές πηγές και τις γεωτρήσεις της περιοχής, μέχρι την τελική κατάληξή του στα λύματα και το αποχετευτικό δίκτυο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η συζήτηση γύρω από την επεξεργασία των λυμάτων και τις δυνατότητες επαναχρησιμοποίησης τους. Τα παιδιά κατέθεσαν ενδιαφέρουσες και χρήσιμες προτάσεις και ιδέες, δείχνοντας ευαισθησία και δημιουργικότητα σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα όσο αυτό της εξοικονόμησης του νερού.
Η δράση ολοκληρώθηκε με πρακτικές δραστηριότητες, όπου τα παιδιά έγιναν οι ίδιοι μικροί και μικρές επιστήμονες. Συμμετείχαν σε παιχνίδια που αφορούσαν την πορεία των PFASστον κύκλο του νερού, κατέγραψαν την ύπαρξη παθογόνων και μη μικροοργανισμών σε δείγματα νερού μέσα από σκοτεινό θάλαμο και πραγματοποίησαν μετρήσεις pH και αγωγιμότητας.