× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Πόρισμα «βόμβα» για τα Τέμπη

Το «μπάζωμα», η μετακίνηση πειστηρίων και τα τρία εξαφανισμένα βαγόνια

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 23/2/2024

Πόρισμα «βόμβα» για τα Τέμπη

Το φως της δημοσιότητας βλέπει το τελικό πόρισμα «φωτιά» του ειδικού πραγματογνώμονα σε θέματα πυρκαγιών και ορισθέντα ως Τεχνικού Συμβούλου του Συλλόγου των οικογενειών των θυμάτων, Βασίλειου Κοκοτσάκη, το οποίο, μάλιστα, κάνει λόγο -μεταξύ άλλων- για αλλοίωση και «μόλυνση» του σημείου της τραγωδίας των Τεμπών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αναλυτικότερα, το πόρισμα -που παραδόθηκε στις Ανακριτικές Αρχές της Λάρισας, προκειμένου να αξιοποιηθεί αλλά και να ενσωματωθεί στη δικογραφία- αναφέρεται σε εγκληματικές αβλεψίες, παραλείψεις και ενέργειες που οδήγησαν ακόμη και την επίσημη έρευνα σε λάθος δεδομένα και σκεπτικό για τον θάνατο που προκάλεσε η σφοδρή μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στις 28 Φεβρουαρίου του 2023.

Το τεχνικό πόρισμα συντάχθηκε κάτω από αντίξοες συνθήκες συλλογής στοιχείων, με την επιμονή και μόνο των οικογενειών των θυμάτων και μάλιστα με στοιχεία, δικογραφίες και υλικά, που κατόρθωσαν να συλλέξουν, στην καλύτερη περίπτωση 2 μήνες μετά την τραγωδία, έως 11 μήνες μετά από αυτήν.

Το πόρισμα -που φέρνει στο φως το neakriti.gr- είναι η τεχνική έκθεση του Βασίλη Κοκοτσάκη, αναφορικά με την έκρηξη και την πυρκαγιά κατά τη σφοδρή σύγκρουση των δύο τρένων και είναι εξόχως αποκαλυπτικό, για το τι έγινε και κυρίως το τι δεν έγινε στην διερεύνηση της τραγωδίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα βασικά σημεία του πορίσματος για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη
Όπως σημειώνει μεταξύ άλλων ο ίδιος ο τεχνικός σύμβουλος, Βασίλης Κοκοτσάκης:

«1. Ο χώρος “μολύνθηκε” γιατί πέραν των απολύτως απαραίτητων εργασιών διευθέτησης για επιχειρησιακούς λόγους που αναγκαστικά έγιναν, αλλοιώθηκε κιόλας αφού ικανή έκταση περίπου 2 στρεμμάτων μπαζώθηκε με φερτά υλικά όπως χαλίκια και μπετόν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Κυρίως όμως το σημείο στο οποίο είχαν καταπέσει τμήματα (συντρίμμια) της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και απόβλητα ή κατάλοιπα καύσης παρασυρμένα από τα νερά πυρόσβεσης, ίσως όμως και βιολογικό υλικό ανθρώπων, μπαζώθηκε με επιμελή και μόνιμο τρόπο, δηλαδή αφαίρεση του χώματος σε ικανό βάθος, πάχτωση του με χοντρά εμποτισμένα χαλίκια λατομείου και κάλυψη με σκυρόδεμα επίσης ικανού πάχους.

Η ενέργεια αυτή δυσχεραίνει αν δεν αποκλείει κιόλας την έρευνα στο σημείο εκείνο και κυρίως την λήψη δειγμάτων που ίσως βοηθούσαν στην διαφώτιση αρκετών από τα ερωτήματα της έρευνας.

2. Όσο η έρευνα είναι σε εξέλιξη, όλα τα υλικά, αντικείμενα κλπ. που καθ’ οιονδήποτε τρόπο συμμετείχαν στην εκδήλωση του συμβάντος, θεωρούνται πειστήρια και ως τέτοια πρέπει αντιμετωπίζονται. Πέραν των άλλων τυπικών και ουσιαστικών μέτρων που πρέπει να λαμβάνονται, είναι και αυτό (κύριο) της διαφύλαξης και προστασίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα συγκεκριμένα αντικείμενα-πειστήρια (συντρίμμια, χώματα) που μετακινήθηκαν από τον τόπο του συμβάντος έπρεπε να διαφυλαχτούν και προστατευτούν τόσο από τις καιρικές συνθήκες, όσο και από τυχόν απόπειρά αλλοίωσης ή αφαίρεσης, μέτρα που δεν λήφθηκαν στον βαθμό που θα εξασφάλιζε την έγκαιρη -ασφαλή και αδιαμφισβήτητη έρευνα επ΄ αυτών και την διατήρηση τυχόν υπολειμμάτων-στοιχείων που θα βοηθούσαν προς τούτο.

3. Ο τρόπος και η επιλογή των χώρων από τους οποίους ελήφθησαν τα δείγματα για χημική ανάλυση, είναι μεθοδολογικά μη ορθός, γιατί τα περισσότερα δείγματα έχουν ληφθεί από το βόρειο τοιχίο αντιστήριξης και όχι από τον χώρο που έγινε η καύση-έκρηξη. (Πιθανότατα δεν ελήφθησαν, γιατί ο χώρος είχε διαμορφωθεί και αλλοιωθεί και υπήρχε και χρονική καθυστέρηση λήψης δειγμάτων, γεγονός που καθιστούσε πλέον, τα δείγματα επισφαλή και όχι αντιπροσωπευτικά».

Τα «άφαντα» κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Αίσθηση όμως προκαλεί στο πόρισμα του Βασίλη Κοκοτσάκη και μια ακόμη παράμετρος. Η επιμονή του για την αναγκαιότητα να ληφθούν δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ εμπορικής, τα οποία μετά το δυστύχημα κι ενώ όλα τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας μεταφέρθηκαν σε οικόπεδο του ΟΣΕ (!) στη θέση Κουλούρι, τα συγκεκριμένα 3 βαγόνια κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας, «αγνοούνται».

Ο κ. Κοκοτσάκης στη τεχνική του έκθεση είναι σαφής σε δύο τουλάχιστον σημεία:

«…Δεν ελήφθησαν έγκαιρα δείγματα λαμαρινών με αιθάλες από τα κοντέινερ εμπορικής, κυλικείο επιβατικής που αποδεδειγμένα συμμετείχαν στο φαινόμενο της πυρόσφαιρας, για ανάλυση και διαπίστωση υλικών καύσης…» αλλά και στο σημείο της αναφοράς του για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής επαναλαμβάνει το ότι:


«…ε. Να ληφθούν δείγματα και αναλυθούν, από τα τοιχώματα του βαγονιού του κυλικείου γιατί τόσο σε αυτό όσο και στην εμπορική αμαξοστοιχία (πλατφόρμες κοντέινερ) πιθανόν να υπάρχουν αιθάλες, που η ανάλυση τους μέσω φασματογραφίας μάζας, πιθανόν να μας δώσει εικόνα, υλικά και τρόπο με τον οποίο κάηκαν.

στ. Να ληφθούν δείγματα από τις λαμαρίνες των κοντέινερ που ήταν φορτωμένα στα τρία πρώτα βαγόνια της εμπορικής και να γίνει ανάλυση στις αιθάλες που βρίσκεται σε αυτά(αν βρίσκεται ακόμη)».

Ερωτήματα για τις καύσιμες ύλες στον τόπο της τραγωδίας
Παράλληλα, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον ο επίλογος της τεχνικής έκθεσης, καθώς προτείνεται «…να γίνουν προσομοιώσεις αναφλέξεως ελαίου σιλικόνης σε συνδυασμό με κινηματογράφηση με απλές θερμικές κάμερες, ενέργεια η οποία θα επιτρέψει να διαπιστωθούν τα παραγόμενα αέρια από την καύση του ελαίου και έτσι να εξακριβωθεί κατά πόσο είναι συμβατή η κατά τους διορισθέντες πραγματογνώμονες θεωρία ότι το έλαιο σιλικόνης είχε παρουσία ως μοναδικό καύσιμο στην περιοχή του δυστυχήματος. Επί πλέον εάν στο παραπάνω πείραμα χρησιμοποιηθούν ίδιες κάμερες ασφαλείας με αυτές που κατέγραψαν το δυστύχημα, θα καταστεί δυνατή η σύγκριση των χρωμάτων που κατέγραψαν οι κάμερες με αυτά που παράγονται κατά την καύση ελαίου σιλικόνης. Παράλληλα το ίδιο πείραμα πρέπει να γίνει και με τα άλλα καύσιμα και εκρηκτικά μείγματα που ανιχνευθήκαν για να συγκριθεί το οπτικό αποτέλεσμα των καταγραφών των πειραματικών εκρήξεων...».

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Συσκέψεις στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ο οδικός άξονας Αγίας Παρασκευής – Πέτρας και η αξιοποίηση του Σάρλιτζα
ΕΛΛΑΔΑ

Η Ελεονώρα Μελέτη υποψήφια ευρωβουλεύτρια με τη Ν.Δ.

Η τηλεπαρουσιάστρια αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα από τον Κυριάκο Μητσοτάκη κατά την παρουσίαση του ευρωψηφοδελτίου της ΝΔ
ΕΛΛΑΔΑ

Προειδοποιούν για την ασφάλεια των πτήσεων

Σε 14 αεροδρόμια της χώρας ανάμεσα τους και το αεροδρόμιο Μυτιλήνης οι έλεγχοι της εναέριας κυκλοφορίας θα γίνονται από εικονικούς πύργους ελέγχου
ΕΛΛΑΔΑ

Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Φέρτης

Η είδηση του θανάτου έγινε γνωστή από την οικογένεια του
ΕΛΛΑΔΑ

Με «άρωμα» Λέσβου το ευρωψηφοδέλτιο του ΚΚΕ

Ανακοινώθηκαν τα ονόματα των 42 υποψηφίων από τον Γενικό Γραμματέα του κόμματος Δημήτρη Κουτσούμπα ανάμεσα τους και ο Μυτιληνιός Βαγγέλης Κατσακούλης
ΘΡΑΣΟΣ ΑΒΡΑΑΜ
ΕΛΛΑΔΑ

61 αγροτοδασικές πυρκαγιές σε μία ήμερα

Ιδιαίτερη προσοχή συνιστά η Πυροσβεστική και καλεί όλους να ακολουθούν πιστά τις υποδείξεις των αρμόδιων αρχών
ΕΛΛΑΔΑ

Έλεγχοι για διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές

Ασφυκτικές πιέσεις από την ΑΑΔΕ προς όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων. Όλο και πιο έντονες οι απειλές για επιβολή προστίμων
ΕΛΛΑΔΑ

Αυτές είναι οι πληρωμές από ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ έως 19 Απριλίου

Θα καταβληθούν 94,75 εκατ. ευρώ σε 93.887 δικαιούχους
ΕΛΛΑΔΑ

Ζητούν δωρεάν μεταφορά για τους μαθητές των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας

Διαμαρτυρία από την Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας
ΕΛΛΑΔΑ

Κόντρα γεωτεχνικών και υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης

Αποχή από τους ελέγχους ανακοίνωσε η ΠΟΓΕΔΥ με προσφυγή στην δικαιοσύνη απάντησε ο Αυγενάκης
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Νήσων ο Κωνσταντίνος Σινάνης

Κομβικό ρόλο σε μια κρίσιμη επιτροπή της ΚΕΔΕ για να μικρά νησιά της χώρας αναλαμβάνει ο Δήμαρχος του Αγίου Ευστρατίου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Έρχονται θυελλώδεις βοριάδες στο βόρειο Αιγαίο

Ανακοίνωση του Κεντρικού Λιμεναρχείου Μυτιλήνης