× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Δεν βλέπει καρτέλ στην αγορά απορρυπαντικών ρούχων η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Δεν παρατηρήθηκε μεταστροφή των καταναλωτών από επώνυμα προϊόντα σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από την έναρξη του καλαθιού του νοικοκυριού

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 27/12/2023

Δεν βλέπει καρτέλ στην αγορά απορρυπαντικών ρούχων η Επιτροπή Ανταγωνισμού
' χρόνος ανάγνωσης

Ενδιαφέροντα στοιχεία παρουσιάζει η «χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων» που διεξήγαγε η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ). Σχετικά με τα μερίδια πωλήσεων, δεν υπάρχει εταιρία σουπερ μαρκετ που να παρουσιάζει μερίδιο αγοράς άνω του 40% όπως και εταιρία απο τους προμηθευτές που να παρουσιάζει μερίδιο άνω του 40%.
Ειδικότερα, στην έρευνα κατα την περίοδο 1/2/2022-1/2/2023, που εξετάστηκε από την ΕΑ, τα υγρά απορρυπαντικά αποτελούσαν το 61% των πωλήσεων, τα απορρυπαντικά σε σκόνη αποτελούν το 24% της αγοράς και τα απορρυπαντικά σε ταμπλέτες αποτελούν το 15% της αγοράς.
Ως προς την διάρθρωσή των πωλήσεων μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (Private Label) και επωνύμων προϊόντων (Branded), σημειώνεται ότι στο σύνολο των πωλήσεων σε αξία το 92% αφορά σε επώνυμα προϊόντα και το 8% σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ με βάση την πωληθείσα ποσότητα το 84% αφορά σε επώνυμα προϊόντα και το 16% σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Τούτο οφείλεται στο γεγονός ότι τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα έχουν χαμηλότερη τελική τιμή πώλησης.
Ως προς τα μερίδια στις πωλήσεις
Από πλευράς ΣΜ δεν υπάρχει κάποια εταιρία που να παρουσιάζει μερίδιο αγοράς άνω του 40%.
Από πλευράς Προμηθευτών δεν υπάρχει κάποια εταιρία που να παρουσιάζει μερίδιο άνω του 40%.
Συνολικά παρατηρείται ότι τα μερίδια στις πωλήσεις (σε όρους αξίας) και των 11 ΣΜ δεν μεταβλήθηκαν σημαντικά κατά την διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου και φαίνεται ότι δεν επηρεάστηκαν από την εφαρμογή του «καλαθιού του νοικοκυριού» (ΚΝ).
Από την πλευρά των προμηθευτών, ωστόσο, εντοπίστηκαν αυξομειώσεις επί των πωλήσεων τους από τα 11 ΣΜ κυρίως αναμεσά στους μεγάλους προμηθευτές επωνύμων προϊόντων.

Ως προς την εξέλιξη των τιμών
Ως προς την εξέλιξη των τιμών (μέση σταθμισμένη τιμή μεζούρας προ ΦΠΑ) σημειώνεται ότι, στα απορρυπαντικά ιδιωτικής ετικέτας οι τιμές (μέση τιμή μεζούρας) κυμάνθηκαν σε χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με τα επώνυμα απορρυπαντικά και παρουσίασαν οριακά ανοδική τάση κατά την εξεταζόμενη περίοδο Φεβ.2022-Φεβ. 2023.
Συνολικά το ΚΝ είχε σταθεροποιητική επίδραση στις τιμές μόνο για τα προϊόντα που εντάχθηκαν στο ΚΝ.
Τα επώνυμα προϊόντα (σκόνη –υγρά) που δεν εντάχθηκαν στο ΚΝ παρουσίασαν, κατά την υπό εξέταση περίοδο, τη μεγαλύτερη άνοδο στην σταθμισμένη τιμή μεζούρας. Ειδικότερα, κατά την υπο εξέταση περίοδο η μέση τιμή μεζούρας για τα επώνυμα απορρυπαντικά σε σκόνη και υγρά που δεν εντάχθηκαν στο ΚΝ αυξήθηκε κατά 16% .
Μετά την έναρξη του ΚΝ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που εντάχθηκαν στο καλάθι παρουσίασαν μικρή πτώση της τιμής. Με βάση την ανάλυση με παλινδρόμηση σταθερών επιδράσεων με πάνελ δεδομένα, όπου ως προϊόν ορίζεται ο συνδυασμός ΣΜ και barcode και ως μεταβλητή χρόνου ορίζεται η ημ/νία η τιμή (log normalized price)των προϊόντων που εισέρχονται στο ΚΝ μειώνεται κατά μέσο όρο κατά 8.27%, ενώ η τιμή (log normalized price) των προϊόντων που εξέρχονται από το ΚΝαυξάνεται περισσότερο, ήτοι κατά μέσο όρο κατά 8.69%.
Οι ταμπλέτες Πλυντηρίου ρούχων δεν εντάχθηκαν στο ΚΝ, είναι ακριβότερες σε σχέση με τα λοιπά απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων και παρουσίασαν ανοδική τάση και έντονες διακυμάνσεις στην τιμή, κατά την υπό εξέταση περίοδο Φεβρουάριο 2022- Φεβρουάριος 2023.

Ως προς τις αγοραστικές συνήθειες
Μεταξύ Φεβρουαρίου του 2022 και του Φεβρουαρίου 2023 δεν παρατηρείται μεταβολή στη διάρθρωση των πωλήσεων (σε όρους όγκου) στα απορρυπαντικά, όσον αφορά τις πωλήσεις προϊόντων επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας. Στην αρχή και στο τέλος της υπό εξέταση περιόδου η αναλογία ήταν Ιδιωτική Ετικέτα: 16% , Επώνυμα Προϊόντα: 84%.
Δεν παρατηρήθηκε μεταστροφή των καταναλωτών από επώνυμα προϊόντα σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας από την έναρξη του ΚΝ καθώς παρατηρείται οριακή μόνο αύξηση του ποσοστού στις πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, από 15,3% τρείς εβδομάδες πριν την πλήρη λειτουργία του ΚΝ, σε 15,6% την τελευταία διαθέσιμη περίοδο.
Σημειώνεται επίσης - ότι το ποσοστό πωλήσεων σε προϊόντα που είχαν ενταχθεί στο καλάθι δεν αυξήθηκε, αλλά παρέμεινε σε επίπεδα κάτω του 8,5% σε όλη την εξεταζόμενη περίοδο, με τα προϊόντα εκτός καλαθιού να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 90% των πωλήσεων (σε όγκο). Από το παραπάνω γράφημα παρατηρείται ότι δεν προκύπτει αλλαγή στις καταναλωτικές προτιμήσεις από την έναρξη του «καλαθιού του νοικοκυριού» μεταξύ των επωνύμων και των ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων.  Δεν προκύπτει αλλαγή στις καταναλωτικές προτιμήσεις από την έναρξη του «καλαθιού του νοικοκυριού» (ΚΝ).

[ΠΗΓΗ]
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ

Νέα δικογραφία για τον ΟΠΕΚΕΠΕ στη Βουλή

Πληροφορίες για εμπλοκή υπουργού
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ψαρά: Ασφαλτοστρώθηκε ο δρόμος προς τη Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Ολοκληρώθηκε ένα πολύ σημαντικό έργο για το νησί
ΕΛΛΑΔΑ

Επεισοδιακό δείπνο για τον Μάκη Βορίδη στο Ηράκλειο

Δέχθηκε βροχή από αβγά μέσα σε γνωστό εστιατόριο
ΕΛΛΑΔΑ

Τρεις νέες βάσεις δεδομένων για τα χρέη πολιτών και επιχειρήσεων

Υπουργείο Οικονομίας και Τράπεζα της Ελλάδος δημιουργούν σύστημα «νέων Τειρεσιών» για πλήρη εικόνα των οφειλών
ΚΟΣΜΟΣ

Στις 250.000 η παραγωγή ελαιολάδου στην Τουρκία

Πρόβλημα για τους παραγωγούς της χώρας το υψηλό κόστος παραγωγής
ΕΛΛΑΔΑ

Παραίτηση – εξπρές στο ΠΑΣΟΚ

Ο Γιώργος Παπαβασιλείου υπέβαλε την παραίτησή του μία μέρα μετά τον διορισμό του ως διευθυντή του γραφείου του προέδρου του Κινήματος Νίκου Ανδρουλάκη δηλώνοντας ότι δεν θέλει να υπάρξει «καμία σκιά» στον αγώνα του ΠΑΣΟΚ για πολιτική αλλαγή
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Επιστρέφει το «Τάλως» στο Βόρειο Αιγαίο

Νέος σχεδιασμός των δρομολογίων για να εξυπηρετηθεί η μεταφορά ζωοτροφών από το λιμάνι της Καβάλας
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Τρία νέα πυροσβεστικά οχήματα παρέλαβε ο Δήμος Λήμνου

Ενισχύεται η δυνατότητα παρέμβασης του Δήμου σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Έργα ψηφιακού μετασχηματισμού 470.000 ευρώ στον Δήμο Λήμνου

«Έξυπνες» εφαρμογές σε υγεία, πολιτισμό, τουρισμό και πολιτική προστασία μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης»
ΕΛΛΑΔΑ

Από τα social media ενημερώνονται οι Έλληνες

Τα social media εκτοπίζουν την τηλεόραση ως βασική πηγή ενημέρωσης – 58% των Ελλήνων εκτεθειμένοι σε παραπληροφόρηση
ΕΛΛΑΔΑ

Κοινό μέτωπο κατά της ευλογιάς με καθυστέρηση 15 μηνών

Ταχύτερες διαδικασίες για την ταφή των θανατωθέντων ζώων και την χορήγηση των αποζημιώσεων υποσχέθηκε η κυβέρνηση