× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Τα νέα τείχη της Ευρώπης

30 χρόνια μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου

Γράφει η ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΑ Δημοσίευση 11/11/2019

Τα νέα τείχη της Ευρώπης
' χρόνος ανάγνωσης

Δεν πρόκειται για αλληγορία ή μεταφορά -χωρίς να αποκλείονται-αλλά για κυριολεξία, τα νέα τείχη της Ευρώπης, 30 χρόνια μετά το γκρέμισμα του Τείχους στο Βερολίνο, είναι πραγματικά και εξελίσσονται σε μια πολύ επικερδή επιχείρηση, όπου εμπλέκονται διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες με σκοπό να κρατήσουν μακριά τις πιο ευάλωτες και ευπαθείς ομάδες ανθρώπων, όπως είναι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες.

Σύμφωνα με την νέα έκθεση του Ινστιτούτου (TNI) με τίτλο: «Η επιχείρηση οικοδόμησης τειχών», που δόθηκε στη δημοσιότητα την περασμένη Τρίτη και πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την ολλανδική εκστρατεία κατά του εμπορίου όπλων (Stop Wapenhandel) και το κέντρο Delàs, αναφέρει ότι από το 1989 μέχρι το 2018 «οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν κατασκευάσει περίπου 1.000 χιλιόμετρα συνοριακών τειχών».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτό από μόνο του είναι έξι φορές και κάτι παραπάνω από το Τείχος του Βερολίνου και έγινε για να κρατήσουν οι Ευρωπαίοι μακριά κι έξω από τα σύνορά τους πρόσφυγες και μετανάστες.

Τα περισσότερα τείχη, όπως γράφει η έκθεση, χτίστηκαν το 2015, όταν ο εμφύλιος πόλεμος της Συρίας βρισκόταν σε πλήρη κορύφωση και υπήρχε κλιμάκωση των συγκρούσεων κι ενώ η Ευρώπη είχε μόλις δύο τείχη τη δεκαετία του 1990.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σήμερα ο αριθμός τους έφθασε σε 15 και το σε μήκος τους τα 1.000 χιλιόμετρα, αλλά αν συμπεριληφθούν και οι θαλάσσιες επιχειρήσεις, τα αμέτρητα πλοία και τα αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται για την περιπολία στη Μεσόγειο, το μήκος των τειχών της Ευρώπης, το μήκος των τειχών φθάνει τα 5.750 χιλιόμετρα.

Και φυσικά δεν είναι μόνο τα τούβλα, τα μπετά και τα συρματοπλέγματα στην μπίζνα αυτού του αποκλεισμού και του μισανθρωπισμού περιλαμβάνονται συστήματα ραντάρ, κάμερες επιτήρησης όχι μόνο στην μεθόριο, αλλά σε λιμάνια και αεροδρόμια, μαζί με βιομετρικά συστήματα συλλογής και επαλήθευσης δακτυλικών αποτυπωμάτων.   

Τα χρήματα ρέουν άφθονα από τους κρατικούς προϋπολογισμούς των χωρών μελών της ΕΕ με τις ευλογίες της Κομισιόν στη νέα ισχυρή βιομηχανία που χτίζεται από γνωστές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε συστήματα ασφαλείας και στρατιωτικό εξοπλισμό, οι οποίες μπορούν πλέον να επηρεάζουν και την πολιτική των Βρυξελλών στο προσφυγικό και μεταναστευτικό ζήτημα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Αυτή η έκθεση δείχνει ότι η νέα εποχή των τειχών καθοδηγείται από μια ισχυρή βιομηχανία στρατιωτικής και ασφάλειας που έχει διαμορφώσει τις πολιτικές για τα σύνορα της ΕΕ και έχει αποκομίσει οικονομικά οφέλη» δήλωσε ο Niamh Ni Bhriain της TNI.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τουλάχιστον 900 εκατομμύρια ευρώ δαπανήθηκαν για χερσαίους τοίχους και φράχτες, 676.400.000 ευρώ για θαλάσσιες επιχειρήσεις (από το 2006 έως το 2017) και 999.400.000 ευρώ για τα εικονικά ηλεκτρονικά τείχη από το 2000 μέχρι σήμερα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι νικητές και οι ηττημένοι της επιχείρησης των νέων τειχών της Ευρώπης είναι προφανείς. Από τη μια μεγάλες εταιρίες, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων όπλων, ασφάλειας, πληροφορικής, ναυτιλίας και κατασκευών κι από την άλλη οι λαοί των χωρών αυτών μαζί με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες.

Μάλιστα οι προγραμματισμένοι προϋπολογισμοί της ΕΕ για την ασφάλεια των συνόρων και για την επόμενη δεκαετία δείχνουν ότι πρόκειται για μια επιχείρηση που θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με πρωταθλήτριες στα κέρδη τρεις ευρωπαϊκές στρατιωτικές επιχειρήσεις – Thales, Leonardo, και Airbus – σύμφωνα με την ανάλυση της έκθεσης.

«Το αξιοπερίεργο», όπως αναφέρει η έκθεση, είναι ότι «οι επιχειρήσεις αυτές είναι επίσης μεταξύ των κορυφαίων τεσσάρων μεγαλύτερων ευρωπαϊκών εμπόρων όπλων στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, συμβάλλοντας έτσι στις συγκρούσεις που προκαλούν αναγκαστική μετανάστευση».

Υπάρχουν όμως και οι μεγάλοι χαμένοι στην επιχείρηση των νέων τειχών της Ευρώπης.

Όπως αναφέρει η έκθεση: «πρόκειται για θανατηφόρα επιχείρηση. Η βαριά στρατιωτικοποίηση των συνόρων της Ευρώπης στη στεριά και στη θάλασσα οδήγησε τους πρόσφυγες και τους μετανάστες να ακολουθήσουν πολύ πιο επικίνδυνες διαδρομές και παγίδευσε πολλούς άλλους σε αποτρόπαιες συνθήκες σε γειτονικές χώρες όπως η Λιβύη. Πολλοί θάνατοι δεν καταγράφονται, αλλά εκείνοι που εντοπίζονται νεκροί στη Μεσόγειο δείχνουν ότι το ποσοστό αυτών που πνίγονται σε σχέση με τους διασωθέντες συνεχίζει να αυξάνεται κάθε χρόνο».

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Σε υποχώρηση η οικοδομική δραστηριότητα

Αρνητική εικόνα στο Βόρειο Αιγαίο και σε όλη τη χώρα λόγω κόστους και μειωμένης ζήτησης
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ενημερωτική εκδήλωση για τις εξαγωγές τροφίμων στις ΗΠΑ στη Χίο

Ο Frank Yiannas, πρώην αναπληρωτής Επίτροπος του FDA, μιλά στο Κέντρο Έρευνας Μαστίχας για τις απαιτήσεις συμμόρφωσης που αφορούν τις επιχειρήσεις του Βορείου Αιγαίου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Πολύ υψηλός κίνδυνος πυρκαγιάς στη Λέσβο

Δύσκολη ημέρα θα είναι η Πέμπτη 28 Αυγούστου για τα περισσότερα νησιά του Βορείου Αιγαίου
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Η Aegean Regatta έφτασε στο Πλωμάρι

Τα αποτελέσματα της 2ης ιστιοδρομίας και το νησιώτικο γλέντι στην πλατεία του χωριού της νότιας Λέσβου
ΕΛΛΑΔΑ

Πήρε την έγκριση του ΣΑΣ ο νέος διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές

Δεν θα είναι υποχρεωτική η διάθεση πλοίου αντικατάστασης από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που θα αναλάβουν την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΛΑΔΑ

Παράνομη η στάση εργασίας των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας

Δεν θα επηρεαστούν οι πτήσεις την Πέμπτη 28 Αυγούστου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

«Ήχοι και μελωδίες από το Αιγαίο» γέμισαν το Λιμάνι Καρδαμύλων

Συνάντηση Ελλήνων και Τούρκων καλλιτεχνών που γεφύρωσε μουσικές παραδόσεις και πολιτισμούς της Ανατολικής Μεσογείου
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Οριακά βελτιωμένος ο τζίρος των ξενοδοχείων του Βορείου Αιγαίου

Με ρυθμό 6,85% αυξήθηκαν τα έσοδα των επιχειρήσεων παροχής καταλυμάτων της Λέσβου το πρώτο εξάμηνο του 2025
ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΑΒΗΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Η Λήμνος πρωταγωνίστρια στην 24η Aegean Regatta

Η Δήμαρχος του νησιού Ελεονώρα Γεώργα χαρακτήρισε την τελετή έναρξη των αγώνων «γεγονός με έντονους συμβολισμούς» που αναδεικνύει τη σημασία του ναυταθλητισμού για την τοπική ανάπτυξη
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Απεγκλωβίστηκαν τρία άτομα από παραλία της Λήμνου

Καλά στην υγεία τους μια γυναίκα και δύο ανήλικα παιδιά που είχαν εγκλωβιστεί
ΕΛΛΑΔΑ

Απαράδεκτες πρακτικές θανάτωσης αιγοπροβάτων καταγγέλλει το Πράσινο Κίνημα

Μεγάλους κινδύνους δημιουργεί η ταφή των ζώων αντί της καύσης σε κλιβάνους
ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ολοκληρώθηκε το πρώτο σκέλος της Aegean Regatta

Το πρωί της Τρίτης 26 Αυγούστου τα σκάφη άνοιξαν πανιά για το Πλωμάρι της Λέσβου, στο μεγαλύτερο σκέλος της ρεγκάτας, απόστασης περίπου 76 ναυτικών μιλίων.