× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Πληροφορική; Ρομποτική; Προγραμματισμός; Χειρισμός;

Εξήγηση των όρων με απλά λόγια.- Γράφει ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΛΑΤΩΝ (Σχολή Πληροφορικής Πλάτωνος, Εκπαιδευτήρια Πλάτωνος, Μυτιλήνη)

Δημοσίευση 20/9/2022

Πληροφορική; Ρομποτική; Προγραμματισμός; Χειρισμός;
' χρόνος ανάγνωσης

Στην εκπαίδευση αυτοί οι όροι ακούγονται πολύ τα τελευταία χρόνια και πολλές φορές δημιουργούν λανθασμένες απόψεις για το τι είναι και κατά πόσο τα παιδιά μπορούν ή πρέπει να ασχοληθούν με αυτά.
Ας δούμε λοιπόν την εξήγησή τους. Ο όρος Πληροφορική αναφέρεται στην επιστήμη που περιλαμβάνει τη δημιουργία και τη χρήση των υπολογιστών και εφαρμογών (προγραμμάτων) καθώς και τη μεταφορά και διαχείριση δεδομένων.

Πλέον, ως υπολογιστές θεωρούνται, εκτός από τους συνηθισμένους επιτραπέζιους υπολογιστές και τα laptops, τα κινητά τηλέφωνα, τα tablets,τα έξυπνα ρολόγια, οι έξυπνες τηλεοράσεις και τόσα άλλα. Η ψηφιακή τεχνολογία πλέον «κρύβεται» παντού. Για παράδειγμα, ένα σύγχρονο αυτοκίνητο ελέγχεται από ένα εγκέφαλο που δεν είναι παρά ένας υπολογιστής που καταγράφει πληροφορίες και εκτελεί εντολές σύμφωνα με τον προγραμματισμό του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εδώ έρχεται η χρήση του προγραμματισμού. Είναι η δημιουργία χιλιάδων ή και εκατομμυρίων εντολών από τον άνθρωπο με στόχο οι υπολογιστές να ανταποκρίνονται και να λύνουν προβλήματα (ή απλά να εκτελούν πράξεις) γρήγορα και αξιόπιστα. Θεωρητικά ό,τι κάνει ένα πρόγραμμα στον Η/Υ μπορεί να το κάνει και ο δημιουργός του, ο άνθρωπος. Απλά με τη χρήση του Η/Υ οι πράξεις γίνονται απείρως γρηγορότερα και τα αποτελέσματα είναι πάντα αξιόπιστα.

Ας υποθέσετε ότι θέλουμε να κάνουμε 1000 απλές αριθμητικές πράξεις πολύ γρήγορα και σωστά. Πόσο χρόνο θα χρειαστούμε; Επιπροσθέτως μπορεί να κάνουμε ένα λάθος στη αρχή και να καταλήξουμε σε λάθος αποτέλεσμα!. Σήμερα πλέον έχουμε υπολογιστές (που φυσικά, εμείς τους προγραμματίζουμε) που μπορούν να εκτελούν πάνω από 100 δισεκατομμύρια εντολές σε 1 δευτερόλεπτο!

Ας δούμε τώρα την ρομποτική. Κάποια computers τα συνδέουμε με αισθητήρες (πχ αισθητήρες απόστασης, ήχου, κίνησης κλπ) και με κινητήρες (μοτέρ) και μετά με τη βοήθεια του προγραμματισμού δημιουργούμε ειδικές εντολές με τις οποίες όταν οι αισθητήρες «αισθανθούν» οι κινητήρες «κινούνται».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τους υπολογιστές αυτούς τους ονομάσαμε ρομπότ (από το σλαβικό robote που σημαίνει εργασία με την έννοια της σκληρής εργασίας, αυτό που στην Ελλάδα λέμε χαμαλίκι).

Υπάρχει τα τελευταία χρόνια ο όρος της εκπαιδευτικής ρομποτικής. Ξεκινώντας από τα γνωστά LEGO τουβλάκια οι μαθητές μπορούν να κατασκευάζουν διάφορα όπως πχ ένα αυτοκίνητο.

Όμως η LEGO (όπως και άλλες εταιρίες ) έχει δημιουργήσει τουβλάκια που είναι αισθητήρες (!) και τουβλάκια που είναι κινητήρες (μοτέρ), έτσι ώστε ένα αυτοκίνητο, αν το συνθέσουμε με έναν υπολογιστή (που μπορεί όπως είπαμε να είναι και ένα κινητό ή ένα tablet) μπορούμε του μεταφέρουμε ένα πρόγραμμα και έτσι να κινηθεί μπρος, πίσω, να στρίψει κλπ. Άρα η εκπαιδευτική ρομποτική είναι ρομποτική για παιδιά με στόχο να μάθουν να προγραμματίζουν τα ρομπότ με παιγνιώδη τρόπο.

Ας δούμε τώρα γενικά την έννοια του προγραμματισμού. Από ένα σημείο και μετά ο προγραμματισμός ενός ρομπότ γίνεται ρουτίνα και τα παιδιά βαριούνται. Θέλουν (και μπορούν) να προγραμματίσουν ένα εικονικό robot που υπάρχει στην οθόνη του Η/Υ. Στη συνέχεια θέλουν να γράφουν προγράμματα για πιο γενικά προβλήματα αδιαφορώντας αν αυτά είναι για robots. Τώρα μιλάμε για τον αμιγή προγραμματισμό που πλέον επεκτείνεται σ’ όλες τις επιστήμες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπάρχουν χιλιάδες συναρπαστικά προβλήματα που μπορούν να λύσουν οι μαθητές και να κατανοήσουν τον προγραμματισμό και την αλγοριθμική σκέψη που χρειάζεται σε όλες τις επιστήμες. Μαθαίνουν να διαιρούν τα προβλήματα σε επί μέρους τμήματα, να τα επεξεργάζονται διαδοχικά (ή και παράλληλα) και να συνθέτουν τα αποτελέσματα για τη λύση του αρχικού προβλήματος.

Οι μαθητές ανάλογα με την ηλικία τους μπορούν, ας τους αρέσει, να φθάσουν σε εντυπωσιακά αποτελέσματα με τον προγραμματισμό. Ας δούμε ένα εντυπωσιακό παράδειγμα προβλήματος προγραμματισμού. Έστω ότι δίνουμε στον υπολογιστή 1000 διαφορετικά ονόματα και στη συνέχεια σκεφτόμαστε ένα από αυτά και προγραμματίζουμε τον υπολογιστή να μας ρωτάει ονόματα προσπαθώντας να το μαντέψει.

Τέλος έμεινε η έννοια του χειρισμού. Αυτός αφορά την εκμάθηση της χρήσης έτοιμων και γενικής χρήσης προγραμμάτων όπως της επεξεργασίας κειμένου, των υπολογιστικών φύλλων, του Internet, της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, των παρουσιάσεων, των βάσεων δεδομένων. Για την πιστοποίηση γνώσης χειρισμού υπάρχουν εξετάσεις πιστοποίησης χειρισμού είναι κρατικά αναγνωρισμένες στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Ηλικίες και γνώσεις:
Εκπαιδευτική ρομποτική : Από Νήπιο μέχρι τις ΣΤ’ Δημοτικού (μετά είναι πιο ενδιαφέρον ο προγραμματισμός).
Χειρισμός: Από Ε’ ή ΣΤ’ Δημοτικού μέχρι Γ’ Γυμνασίου.
Προγραμματικός: Από ΣΤ’ Δημοτικού μέχρι και τα γεράματα….

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Γιατροί Χωρίς Σύνορα: 10 χρόνια ανθρωπιστικής δράσης στη Λέσβο

Τιμούν την επέτειο με μια μεγάλη σειρά εκδηλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Στο πόδι το ΠΕΚ και τα σωματεία της Λέσβου

Περιοδείες, συζητήσεις και πανό σε όλη τη Μυτιλήνη για την απεργία της 16ης Δεκεμβρίου και της συγκέντρωσης έξω από τα δικαστήρια στις 9:00 το πρωί
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

ΕΛΜΕ Λέσβου: Κυλιόμενες στάσεις εργασίας για τη συμμετοχή στην παλλεσβιακή κινητοποίηση

Στο δρόμο την 16η Δεκεμβρίου για προϋπολογισμό και διώξεις συνδικαλιστών. Κάλεσμα αλληλεγγύης σε αγρότες και εργαζόμενους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Επίσκεψη σκύλου–οδηγού στο 12ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης

Μάθημα ενσυναίσθησης και συμπερίληψης για τους μικρούς μαθητές
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Πρωτιά για την Αγωνιστική Συσπείρωση στην ΕΛΜΕ Λήμνου‑Αγίου Ευστρατίου

Αναλυτικά τα αποτελέσματα των πρόσφατων αρχαιρεσιών
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ

Η Επιτροπή Ειρήνης Λέσβου συμμετέχει στην κινητοποίηση της Τρίτης 16 Δεκεμβρίου

Καλεί σε συγκέντρωση στις 9 το πρωί στα Δικαστήρια Μυτιλήνης
ΔΡΑΣΕΙΣ

Ο Ερυθρός Σταυρός δίπλα στους πλημμυροπαθείς της Καλλονής

Κουβέρτες, ρουχισμός, τρόφιμα και είδη υγιεινής διανεμήθηκαν σε οικογένειες που επλήγησαν στις 11 Νοεμβρίου
ΔΡΑΣΕΙΣ

11η Εθελοντική Αιμοδοσία στη Μόρια

Από τον Πεζοπορικό Σύλλογο «Η Διχάλα»
ΠΑΙΔΙΑ + ΓΟΝΕΙΣ

«Το άστρο των Χριστουγέννων» στη Μυτιλήνη

Μια μοναδική αστρονομική αφήγηση για μικρούς και μεγάλους στο Χριστουγεννιάτικο Χωριό
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Βήματα ζωής για τα παιδιά της Παναγιούδας μέσα από το «Kids Save Lives»

Μαθητές εξασκήθηκαν σε τεχνικές Βασικής Υποστήριξης της Ζωής με ειδικές κούκλες προσομοίωσης
ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ

Τέσσερις συλλήψεις στο λιμάνι της Μυτιλήνης

Ανήλικοι με ξένα δελτία ασύλου και 22χρονος με πλαστή άδεια διαμονής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Μαγική Χριστουγεννιάτικη γιορτή από τον Σύλλογο Γονέων Παναγιούδας

Το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου από τις 6.00 το απόγευμα ως τις 8.00 το βράδυ