Οι Ισπανοί έμποροι πιέζουν για μείωση των τιμών παραγωγού
Κάμψη στις εξαγωγές ελαιολάδου καταγράφουν τα στοιχεία των ισπανικών τελωνείων τον Σεπτέμβριο
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 3/11/2021
Τις τελευταίες ημέρες τα μέσα ενημέρωσης του Ισπανικού νότου αλλά και όσα ειδικεύονται στην ειδησεογραφία του αγροτικού χώρου παρουσιάζουν τα στοιχεία της Asoliva (Ισπανικής οργάνωσης της βιομηχανίας και του εξωτερικού εμπορίου ελαιολάδου και πυρηνελαίου).
Οι εκτιμήσεις της Asoliva αναφέρουν πως οι εξαγωγές ελαιολάδου της χώρας κατέγραψαν πρώτη το Σεπτέμβριο κατά 18% για το χύμα ελαιόλαδο και κατά 5 % για το τυποποιημένο ελαιόλαδο σε σύγκριση με τον περασμένο Μάη. Οι εκτιμήσεις αυτές βασίζονται στα στοιχεία που αντλεί η οργάνωση από τα τελωνεία της χώρας.
Οι εκτιμήσεις της Asoliva έχουν υποκειμενικό χαρακτήρα καθώς εξετάζουν τις εξελίξεις στον κλάδο του ελαιολάδου από την σκοπιά των τυποποιητικών επιχειρήσεων και των εξαγωγέων ελαιολάδου της Ισπανίας. Οι επιχειρήσεις αυτές διαπιστώνουν πως η αύξηση των τιμών παραγωγού οδηγεί σε μείωση τις εξαγωγές καθώς μειώνεται η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους.
Ο γενικός διευθυντής της Asoliva, Rafael Pico, σε δήλωση του ανέφερε πως, η πτώση των εξαγωγών δεν ήταν μεγάλη (σ.σ την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου) επειδή τα δύο πρώτα τρίμηνα της εκστρατείας ήταν πολύ θετικά και πιθανώς επειδή οι επιχειρήσεις του κλάδου εργάζονται με ετήσιες συμβάσεις ή με σταθερή τιμή ανά παραγωγική περίοδο. Ωστόσο, καθώς το αυξημένο κόστος του ελαιολάδου έχει αρχίσει να επηρεάζει τις τιμές του τελικού προϊόντος, οι πωλήσεις στην ξένη αγορά έχουν αρχίσει να «υποφέρουν» σημαντικά.
Ο γενικός διευθυντής της Asoliva σημειώνει πως οι τιμές παραγωγού του ελαιολάδου σε ετήσια βάση έχουν αυξηθεί κατά 70,8% στο ραφιναρισμένο, 69,8% στο παρθένο, 69,5% στο λαμπάντε και 59% στο εξαιρετικό παρθένο.
Τι σημαίνουν αυτά για τους Έλληνες ελαιοπαραγωγούς;
Έχουν αξία όλα τα παραπάνω για τους έλληνες ελαιοπαραγωγούς ή όχι; Τα όσα αναφέρει η Asoliva δείχνουν ότι η αγορά του ελαιολάδου έχει διαμορφωθεί με τέτοιο τρόπο που όταν οι τιμές ανεβαίνουν να μειώνεται η κατανάλωση. Ως συνήθως οι τυποποιητές και οι έμποροι φροντίζουν να διατηρούν αμετάβλητα τα δικά τους περιθώρια κέρδους και να μεταφέρουν την πίεση από την μείωση της κατανάλωσης στους παραγωγούς. Αυτό πρόκειται να κάνουν για ακόμη μια φορά. Το πόσο θα επιδράσουν οι προαναφερόμενες εξελίξεις στις τιμές παραγωγού στην χώρα μας είναι άγνωστο αυτή την στιγμή. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι φανερό πως από τις μεγάλες τυποποιητικές και εμπορικές επιχειρήσεις του κλάδου ξεκινάει η πίεση για την αποκλιμάκωση των τιμών παραγωγού. Κι αυτό πρέπει να το γνωρίζουν οι ελαιοπαραγωγοί εν όψει των αποφάσεων που πρόκειται να λάβουν για συγκομιδή του καρπού και την πώληση του ελαιολάδου που παράγουν.